Ryanair

News Release

04.12.03

RYANAIR OPENT 9 NIEUWE ROUTES INCLUSIEF BRUSSEL-ZUID CHARLEROI NAAR VALLADOLID - SPANJE

EN ACHT NIEUWE ROUTES VAN LONDEN, STOCKHOLM & FRANKFURT

Ryanair, Europas No.1 low fares airline, heeft vandaag (3 december 2003) een nieuwe route aangekondigd van haar basis in Brussel Charleroi naar Valladolid in Spanje, met ongelooflijke tarieven vanaf (= 29.99. Een aanvulling op de recent geopende route tussen Brussel Charleroi en Stockholm. Vanaf Charleroi bedient Ryanair nu 12 bestemmingen en de nieuwe route naar Valladolid zal zorgen voor een extra 100.000 passagiers op Charleroi Airport. Hierdoor zullen 100 extra banen in de regionale economie worden gecreëerd.

Tegelijkertijd heeft Ryanair aangekondigd 4 nieuwe routes te openen vanaf Londen Stansted, 2 nieuwe routes vanaf Stockholm Skavsta en 2 nieuwe routes van Frankfurt Hahn:
VAN BRUSSEL-ZUID CHARLEROI NAAR: Valladolid (Spanje) - dagelijks vanaf 15 jan.
VAN LONDEN STANSTED NAAR: Linz (Oostenrijk) - dagelijks vanaf 15 jan. Bari (Italië) - dagelijks vanaf 15 jan.
Erfurt (Duitsland) - dagelijks vanaf 15 jan.
Jerez (Spanje) - dagelijks vanaf 5 februari.
VAN STOCKHOLM SKAVSTA NAAR: Rome (Italië) - dagelijks vanaf 15 jan. Milaan (Italië) - dagelijks vanaf 15 jan.
VAN FRANKFURT HAHN NAAR: Reus Barcelona (Spanje)-dagelijks vanaf 15 jan.
Tampere (Finland) - dagelijks vanaf 15 jan.

Over de afgelopen 12 maanden heeft Ryanair meer dan 60 nieuwe routes geopend en zoals eerder aangegeven en na continue evaluatie zullen de volgende routes vanaf 14 januari 2004 komen te vervallen: Londen naar: Oostende, Maastricht, Reims, Clermont Ferrand Stockholm naar: Oslo Torp, Tampere, Aarhus.

Bij het bekend maken van de 9 nieuwe routes vandaag in Charleroi zei Michael OLeary, algemeen directeur van Ryanair:

"Het afgelopen jaar in Charleroi heeft Ryanair 12 lijndiensten onderhouden, 2 miljoen passagiers vervoerd en hebben Belgische consument meer dan 200 miljoen euro bespaard. Vandaag tonen wij onze betrokkenheid by de luchthaven van Brussel Zuid Charleroi door een nieuwe route aan te kondigen van Brussel Zuid Charleroi naar Valladolid in Spanje. De nieuwe dagelijkse route start met ingang van 15 januari 2004 en zal 100.000 extra passagiers naar de luchthaven brengen waardoor in de Waalse regio 100 additionele banen zullen worden gecreëerd.

We blijven erop vertrouwen dat de EU Commissie de enorme voordelen van de lage tarieven in Brussel Charleroi voor de Belgische consumenten en toeristen zal herkennen. We vragen aan de Commissie om een beslissing te hebben in het voordeel van Brussel Charleroi die geheel in lijn met het marktmechanisme aan Ryanair en andere maatschappijen een lage kosten basis heeft aangeboden. Lage tarieven komen tegemoet aan de behoefte van de consument en helpen bij het ontwikkelen van onderbezette secundaire en regionale luchthavens. Reizen per vliegtuig dient voor iedereen toegankelijk te zijn en niet enkel voor de rijken of aangeboden te worden door dure luchtvaartmaatschappijen.

Deze nieuwe bestemmingen en de spoedig aangekondigde nieuwe basis tonen weer de enorme vraag naar goedkoop vliegen op zowel overheids- als commerciële luchthavens. Er is veel te veel onjuiste speculatie geweest over het eventueel stoppen van Ryanairs groei door de Europese Commissie. Ditz al niet gebeuren. Wij hebben ruimschoots nieuwe bestemmingen en nieuwe basis gelegenheden op commerciële luchthavens. Desalniettemin is het van belang dat Commisaris Loyola de Palacio en haar collegas bestand zijn tegen de enorme - anti consument- lobby van de dure luchtvaartmaatschappijen en de hoge kosten luchthavens. Overheidsvliegvelden zoals Charleroi (zoals in het geval van Ryanair), of Berllijn Schönefeld (zoals in het geval van Easyjet) moeten de mogelijkheid hebben om overeenkomsten te sluiten zoals die reeds aangeboden worden door de commerciële luchthavens.

De ECommissie moet de belangen van consumenten behartigen. Goedkoop vliegen is een recht en niet slechts een privilege voor rijke mensen. Regional luchthavens moeten de vrijheid hebben om goedkope lijnvluchten aan te bieden, anders zullen zij een langzame dood sterven. Indien de ECommissie in het nadeel van Ryanair en Charleroi zal besluiten, zullen de tarieven voor luchtreizen stijgen en - niet commerciële- vliegvelden zullen lijndiensten en reizigers verliezen of niet in de positie zijn om te concureren met commerciële luchthavens.