Kansen voor containertrein in de Euregio Maas-Rijn (280)
Geslaagde proef met containertransport vanaf Chemelot naar Italië
De proef met een containertrein, vertrokken vanuit Geleen en via Aken
naar Italië gereden, is geslaagd. Via het spoor zijn twintig
containers met granulaat (polyetheen en polypropeen) van Sabic
vervoerd naar klanten in Noord-Italië. De trein spoorde via de nog
niet eerder door Sabic benutte spoorlijn Sittard-Heerlen-Aken, via
Duitsland naar Italië. Het is wellicht de aanzet tot een regelmatig
containertransport van granulaat naar Italië en eventueel ook andere
Europese bestemmingen.
Tot op heden wordt het granulaat als bulk en als zakgoed per
vrachtwagen via de rijkswegen A76 en A4 naar Keulen vervoerd, waarna
het per trein verder gaat. De trein biedt voordelen ten opzichte van
dit wegvervoer. De trein is sneller, heeft geen last van files of
tolwegen, maar kan vooral grotere hoeveelheden in één keer vervoeren.
De proef toont aan dat het transport kansen biedt voor een bedrijf als
Sabic. Echter ook andere Limburgse bedrijven kunnen voordelen halen
uit het transport per spoor. In de toekomst kan het containertransport
per spoor circa vijftig vrachtwagens per dag schelen. Dit betekent een
ontlasting van de toenemende verkeersdruk op de A76 en A4.
De proef met de containertrein is mogelijk gemaakt door een intensieve
samenwerking in de Euregio. De Provincie Limburg heeft zich samen met
der Bezirksregierung Köln, de Duitstalige gemeenschap in België, de
drie spoorwegmaatschappijen en de kamers van koophandel in Aken en
Maastricht ingespannen om deze proef mogelijk te maken.
Uit deze proef is naar voren gekomen dat het goederentransport per
spoor nog lang niet optimaal wordt ingezet. Door goede onderlinge
samenwerking in de Euregio en infrastructurele aanpassingen, zoals
bijvoorbeeld overslagterminals, is er vergaande winst te boeken in het
vervoeren van goederen via het spoor naar Zuid-Europese landen als
Italië. Hiermee worden transportmaatschappijen uitgedaagd om de
overstap van weg naar rails te maken.
Dat deze stap noodzakelijk is, wordt duidelijk uit gegevens over de
Autobahn A4 tussen Aken en Keulen. Deze snelweg heeft een belasting
van circa 70.000 voertuigen per dag. Daarmee behoort dit stuk snelweg
tot de zwaarst belaste snelwegen in Duitsland. Meer dan twintig
procent van het verkeer op de A4 bestaat uit goederen-vervoer per
vrachtauto. De A4 is hiermee een van de meest, door vrachtverkeer,
gebruikte snelwegen in Duitsland. De verwachting is dat bij deze
hoeveelheden vrachtverkeer en de groei in goederentransport een
uitbreiding van het aantal rijbanen van vier naar zes onvoldoende
capaciteit biedt om al dit verkeer in goede banen te leiden. Het
verder dichtslibben van deze snelweg lijkt dan ook onontkoombaar, als
het goederentransport niet massaal per spoor gaat plaatsvinden.
Met het succes van deze proef van transport van bulkgoederen per trein
zijn zowel de transportbedrijven, als de spoorwegmaatschappijen en de
politieke bestuurders in de Euregio uitgedaagd om gezamenlijk meer van
dit soort voorbeeldprojecten te entameren. Want daarmee wordt het
mogelijk om het goederentransport per spoor op termijn concurrerend te
maken voor het transport via de weg.
4-12-2003 09:38