Provincie Limburg

Kansen voor containertrein in de Euregio Maas-Rijn (280)

Geslaagde proef met containertransport vanaf Chemelot naar Italië

De proef met een containertrein, vertrokken vanuit Geleen en via Aken naar Italië gereden, is geslaagd. Via het spoor zijn twintig containers met granulaat (polyetheen en polypropeen) van Sabic vervoerd naar klanten in Noord-Italië. De trein spoorde via de nog niet eerder door Sabic benutte spoorlijn Sittard-Heerlen-Aken, via Duitsland naar Italië. Het is wellicht de aanzet tot een regelmatig containertransport van granulaat naar Italië en eventueel ook andere Europese bestemmingen.

Tot op heden wordt het granulaat als bulk en als zakgoed per vrachtwagen via de rijkswegen A76 en A4 naar Keulen vervoerd, waarna het per trein verder gaat. De trein biedt voordelen ten opzichte van dit wegvervoer. De trein is sneller, heeft geen last van files of tolwegen, maar kan vooral grotere hoeveelheden in één keer vervoeren.

De proef toont aan dat het transport kansen biedt voor een bedrijf als Sabic. Echter ook andere Limburgse bedrijven kunnen voordelen halen uit het transport per spoor. In de toekomst kan het containertransport per spoor circa vijftig vrachtwagens per dag schelen. Dit betekent een ontlasting van de toenemende verkeersdruk op de A76 en A4.

De proef met de containertrein is mogelijk gemaakt door een intensieve samenwerking in de Euregio. De Provincie Limburg heeft zich samen met der Bezirksregierung Köln, de Duitstalige gemeenschap in België, de drie spoorwegmaatschappijen en de kamers van koophandel in Aken en Maastricht ingespannen om deze proef mogelijk te maken.

Uit deze proef is naar voren gekomen dat het goederentransport per spoor nog lang niet optimaal wordt ingezet. Door goede onderlinge samenwerking in de Euregio en infrastructurele aanpassingen, zoals bijvoorbeeld overslagterminals, is er vergaande winst te boeken in het vervoeren van goederen via het spoor naar Zuid-Europese landen als Italië. Hiermee worden transportmaatschappijen uitgedaagd om de overstap van weg naar rails te maken.

Dat deze stap noodzakelijk is, wordt duidelijk uit gegevens over de Autobahn A4 tussen Aken en Keulen. Deze snelweg heeft een belasting van circa 70.000 voertuigen per dag. Daarmee behoort dit stuk snelweg tot de zwaarst belaste snelwegen in Duitsland. Meer dan twintig procent van het verkeer op de A4 bestaat uit goederen-vervoer per vrachtauto. De A4 is hiermee een van de meest, door vrachtverkeer, gebruikte snelwegen in Duitsland. De verwachting is dat bij deze hoeveelheden vrachtverkeer en de groei in goederentransport een uitbreiding van het aantal rijbanen van vier naar zes onvoldoende capaciteit biedt om al dit verkeer in goede banen te leiden. Het verder dichtslibben van deze snelweg lijkt dan ook onontkoombaar, als het goederentransport niet massaal per spoor gaat plaatsvinden.

Met het succes van deze proef van transport van bulkgoederen per trein zijn zowel de transportbedrijven, als de spoorwegmaatschappijen en de politieke bestuurders in de Euregio uitgedaagd om gezamenlijk meer van dit soort voorbeeldprojecten te entameren. Want daarmee wordt het mogelijk om het goederentransport per spoor op termijn concurrerend te maken voor het transport via de weg.
4-12-2003 09:38