Ingezonden persbericht
8 van de 10 vuurwerkongevallen veroorzaakt door onvoldoende afstand houden.
Nieuwe campagne richt zich op: omstanders, afstand houden, toezicht op
jonge kinderen en overlast.
Oorzaken van vuurwerkongevallen
Het aantal ongevalslachtoffers door consumentenvuurwerk is de afgelopen 2
jaren fors gedaald. De ziekenhuizen behandelden de laatste jaarwisseling
het laagste aantal slachtoffers in de afgelopen 10 jaar, namelijk 760
behandelingen op Spoedeisende Hulpafdelingen. Het gemiddelde in de 10 jaren
er voor bedroeg 1.300 behandelingen. De meeste ongevallen worden
veroorzaakt door onvoorzichtig omgaan met 'gewoon' consumentenvuurwerk.
De nieuwe campagne richt zich primair op de belangrijkste ongevalsoorzaken:
1. Onvoldoende afstand houden.
2. Omstanders (geraakt worden door vuurwerk van een ander).
3. Onvoldoende toezicht op jonge kinderen.
Overlast door vuurwerk
Jaarlijks wordt een grote groep kinderen en jongeren door de politie naar
Halt verwezen in verband met een gepleegd vuurwerkdelict. De laatste
jaarwisseling waren dit er ruim 2700. Om dit te voorkomen en jongeren te
wijzen op de gevolgen van het onverantwoord omgaan met vuurwerk, worden
door Halt op grote schaal schoolvoorlichtingen gegeven.
Campagnestrategie
Ook dit jaar voeren Consument en Veiligheid en Halt Nederland de campagne
samen uit. De samenwerking garandeert een aanpak die veiligheid en het
voorkomen van overlast door vuurwerk combineert. De vuurwerkcampagne is dit
jaar opnieuw ontwikkeld door TBWA\Neboko Campaign.
De campagne volgt de succesvolle formule van vorig jaar (zand in de fles,
vuurwerk in de capuchon en weigeraars afsteken). De slogan 'Je bent een
Rund als je met Vuurwerk stunt' is door Consument en Veiligheid vorig jaar
verruilt voor de slogan 'Laat je niet verrassen'.
De verklaring hiervoor is dat de meeste vuurwerkongevallen niet gebeuren
(door stunten) met illegaal verkregen vuurwerk, maar wel door fouten bij
het afsteken van 'gewoon' consumentenvuurwerk. Bovendien bleek uit
onderzoek onder jongeren, dat zij onvoldoende de ernst van het gevaar van
vuurwerk onderkenden bij het zien van zeer ernstig letsel en ernstige
handicaps als gevolg van vuurwerkongevallen. Uit hetzelfde onderzoek bleek
dat jongeren 'gewoon' consumentenvuurwerk absoluut niet gevaarlijk vinden.
Wat houdt de campagne in?
Massamediale voorlichtingscampagne "Laat je niet verrassen"
Voor de nieuwe vuurwerkcampagne worden 3 televisiecommercials uitgezonden.
Deze zijn te zien vanaf 8 december tot 2 januari op alle zenders en rond
programma's waar jongeren veelvuldig naar kijken. Meer informatie over het
veilig afsteken van vuurwerk is te vinden op VEILIGHEID.NL.
Voorlichting op scholen door Halt
Meer dan 700.000 jongeren in groep 7 en 8 van het basisonderwijs en klas 1
en 2 van het voortgezet onderwijs worden in een voorlichtingsles
geconfronteerd met de gevolgen van het onverantwoordelijk omgaan met
vuurwerk. Op verzoek van de Halt-bureaus ontwikkelt Halt Nederland
jaarlijks nieuw voorlichtingsmateriaal. Dit jaar bestaat het materiaal uit
flyers, lesboekjes, posters en een lesbrief voor voorlichters.
Schoonmaakactie Zwerfvuurwerk op 1 Januari
Samen met gemeenten wordt de Schoonmaakactie Zwerfvuurwerk uitgevoerd. De
actie houdt in dat gemeenten in de Nieuwjaarsnacht en vroeg in de ochtend
veegwagens laten uitrukken om de straten vuurwerkvrij en schoon te maken.
Voor de actie zijn dit jaar een poster en een flyer ontwikkeld die
gemeenten kunnen gebruiken om burgers te vragen mee te helpen
vuurwerkrestanten op te ruimen.
Voorlichting op vuurwerkverkooppunten
Consument en Veiligheid geeft dit jaar met de firma Schuurmans, marktleider
op het gebied van consumentenvuurwerk, voorlichting op de
vuurwerkverkooppunten. Men krijgt het vuurwerk mee in een tas die volstaat
met tips over het veilig gebruik van vuurwerk. U herkent de verkooppunten
die meedoen aan de campagne aan een sticker met het logo van Consument en
Veiligheid op het raam.
Voorlichting en controle door Brandweer
Naast de andere activiteiten, zal dit jaar ook de brandweer intensief
meewerken aan de campagne, onder meer via het extra controleren van de
verkooppunten van vuurwerk.
Meer informatie (ook voor campagnemateriaal in beeld en in print!):
Consument en Veiligheid: Cees Meijer / Shireen Eyer 020 - 5114511
Halt Nederland: Jolien Verweij 071 - 7502100