Programmabureau Advies Overheid.nl

Egem feestelijk van start gegaan

Het programma Egem (elektronische gemeenten) heeft een looptijd van vijf jaar. De missie van Egem is het ondersteunen van gemeenten bij het verbeteren van hun dienstverlening en bedrijfsprocessen door effectieve en efficiente inzet van ICT. Egem is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Het programma wordt uitgevoerd door ICTU.
Egem wil zich de komende jaren ontwikkelen tot een vanzelfsprekende partner voor alle belanghebbenden op gemeentelijk ICT-gebied. Zowel voor bestuur en management, als voor verantwoordelijken voor belangrijke gemeentelijke processen; voor I&A-verantwoordelijken, maar ook voor leveranciers voor de gemeentelijke markt.

De actielijnen die Egem gaat uitvoeren, zijn deels gericht op het bevorderen van samenwerking en uitwisseling van kennis en producten, en deels op het ontwikkelen van technische randvoorwaarden die een plek krijgen in door Egem ontwikkelde kaders. Wat zijn de belangrijkste acties voor de nabije toekomst?

In 2004 zal de etalage van Egem gevuld zijn met een aantal good practices: producten en diensten van gemeenten die elders ook toegepast kunnen worden. Tegelijkertijd werkt Egem aan de ontwikkeling van een label (best practices).

Egem wil goed zicht krijgen op de behoeften van gemeenten en de activiteiten daarop toespitsen. Dat betekent dat Egem vanaf 2003 veel bij gemeenten op bezoek gaat en ontmoetingen tussen gemeenten onderling arrangeert. Van al bestaande overlegstructuren wordt gebruik gemaakt om bijvoorbeeld met directeuren Burgerzaken te spreken, of I&A-managers. Dit is een van de manieren waarop Egem uitwisseling en samenwerking bij de ontwikkeling van diensten stimuleert.

De adviesfunctie van Egem wordt in 2004 nader ingevuld. Er start een proef met een quick scan voor de stand van zaken op ICT-gebied. Voor gemeentebestuur en management (algemeen, diensten en I&A) kan Egem sparringpartner zijn op het gebied van ICT-beleid en
-investeringsbeslissingen.

Om ervoor te zorgen dat goede gegevensuitwisseling tussen en binnen gemeenten mogelijk is, zijn technische standaards noodzakelijk. Een eenduidige ICT-architectuur is hierbij belangrijk. Dat is het raamwerk waarbinnen alle programmas moeten passen en waarin randvoorwaarden gelden om betrouwbare uitwisseling van gegevens te garanderen. Egem zal architectuurconcepten, standaards en referentiemodellen (bijvoorbeeld van een ideale elektronische gemeente) ontwikkelen. Dit start in 2004.

Egem verzamelt en verspreidt kennis, en legt relaties met overheidsprogrammas die zich op aanverwante terreinen begeven. Dit gebeurt ondermeer via de website www.egem.nl. Deze wordt interactief en krijgt geavanceerde mogelijkheden om genteresseerden heel gericht te informeren over onderwerpen waar zij belangstelling voor hebben.

Tijdens de startbijeenkomst spraken drs.L.A.M. van Halder, directeur Openbaar bestuur van het ministerie van BZK, drs. S.B. Luitjens, directeur Contrapunt, J.Lahaye, directeur MMBase en mw. mr. W Schop, programmamanager Egem.
(Bron: Persbericht Egem)

www.ictu.nl