Programmabureau Advies Overheid.nl
Egem feestelijk van start gegaan
Het programma Egem (elektronische gemeenten) heeft een looptijd van
vijf jaar. De missie van Egem is het ondersteunen van gemeenten bij
het verbeteren van hun dienstverlening en bedrijfsprocessen door
effectieve en efficiente inzet van ICT. Egem is een initiatief van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Het programma wordt uitgevoerd door ICTU.
Egem wil zich de komende jaren ontwikkelen tot een vanzelfsprekende
partner voor alle belanghebbenden op gemeentelijk ICT-gebied. Zowel
voor bestuur en management, als voor verantwoordelijken voor
belangrijke gemeentelijke processen; voor I&A-verantwoordelijken, maar
ook voor leveranciers voor de gemeentelijke markt.
De actielijnen die Egem gaat uitvoeren, zijn deels gericht op het
bevorderen van samenwerking en uitwisseling van kennis en producten,
en deels op het ontwikkelen van technische randvoorwaarden die een
plek krijgen in door Egem ontwikkelde kaders. Wat zijn de
belangrijkste acties voor de nabije toekomst?
In 2004 zal de etalage van Egem gevuld zijn met een aantal good
practices: producten en diensten van gemeenten die elders ook
toegepast kunnen worden. Tegelijkertijd werkt Egem aan de ontwikkeling
van een label (best practices).
Egem wil goed zicht krijgen op de behoeften van gemeenten en de
activiteiten daarop toespitsen. Dat betekent dat Egem vanaf 2003 veel
bij gemeenten op bezoek gaat en ontmoetingen tussen gemeenten
onderling arrangeert. Van al bestaande overlegstructuren wordt gebruik
gemaakt om bijvoorbeeld met directeuren Burgerzaken te spreken, of
I&A-managers. Dit is een van de manieren waarop Egem uitwisseling en
samenwerking bij de ontwikkeling van diensten stimuleert.
De adviesfunctie van Egem wordt in 2004 nader ingevuld. Er start een
proef met een quick scan voor de stand van zaken op ICT-gebied. Voor
gemeentebestuur en management (algemeen, diensten en I&A) kan Egem
sparringpartner zijn op het gebied van ICT-beleid en
-investeringsbeslissingen.
Om ervoor te zorgen dat goede gegevensuitwisseling tussen en binnen
gemeenten mogelijk is, zijn technische standaards noodzakelijk. Een
eenduidige ICT-architectuur is hierbij belangrijk. Dat is het raamwerk
waarbinnen alle programmas moeten passen en waarin randvoorwaarden
gelden om betrouwbare uitwisseling van gegevens te garanderen. Egem
zal architectuurconcepten, standaards en referentiemodellen
(bijvoorbeeld van een ideale elektronische gemeente) ontwikkelen. Dit
start in 2004.
Egem verzamelt en verspreidt kennis, en legt relaties met
overheidsprogrammas die zich op aanverwante terreinen begeven. Dit
gebeurt ondermeer via de website www.egem.nl. Deze wordt interactief
en krijgt geavanceerde mogelijkheden om genteresseerden heel gericht
te informeren over onderwerpen waar zij belangstelling voor hebben.
Tijdens de startbijeenkomst spraken drs.L.A.M. van Halder, directeur
Openbaar bestuur van het ministerie van BZK, drs. S.B. Luitjens,
directeur Contrapunt, J.Lahaye, directeur MMBase en mw. mr. W Schop,
programmamanager Egem.
(Bron: Persbericht Egem)
www.ictu.nl