Ministerie van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Binnenhof4

Den Haag


- Directie Westelijk Halfrond

Afdeling Midden-Amerika en de Caraïben

Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag


Datum


- 5 december 2003

Behandeld


- Caroline Poldermans


Kenmerk


- DWH/MC-475/03

Telefoon


- 31 70 348.5456


Blad


- 1/3

Fax


- 31 70 348 5472


Bijlage(n)


- 2


- - caroline.poldermans@minbuza.nl


Betreft

Algemeen Overleg Suriname 27 /11/2003

Tijdens het Algemeen Overleg over Suriname met de Vaste Commissie voor Butenlandse Zaken op 27 november jl. werden de volgende toezeggingen gedaan.


·Schriftelijke beantwoording van vragen over luchtvaartbetrekkingen en visumverlening wegens tijdgebrek;


·de Minister voor Planning en Ontwikkelingssamenwerking van Suriname zal worden geconsulteerd over vrijgeving van het conceptrapport over "Lessons learned"; het resultaat van deze consultatie zal aan uw Kamer worden medegedeeld;


·een overzicht van de vermoedelijke tijdstippen van afronding van de sectoranalyses.

Middels deze brief worden bovenstaande toezeggingen gestand gedaan.

Luchtvaartbetrekkingen
Nederland streeft sinds 1997 naar liberalisering van de luchtvaartrelatie met Suriname door middel van wijzigingen in de luchtvaartovereenkomst. Zo heeft Verkeer en Waterstaat onlangs opnieuw contact opgenomen met de Surinaamse autoriteiten om het overleg over een vrijer regime voor de luchtvervoerverbindingen voort te zetten. Die vrijheid zou dan de KLM en ook andere luchtvaartmaatschappijen in staat moet stellen om gunstige aanbiedingen te doen en vrije keuze te hebben bij het aantal te opereren diensten. Tegelijkertijd moet worden gezegd dat met name Suriname zeer hecht aan de continuïteit van de bestaande afspraken en dus van de continuïteit van luchtdiensten. Een vrij regime, dat zou resulteren in een markt waarop slechts een deel van het jaar zou worden gevlogen, zal in beginsel niet aan die voorwaarde voldoen. Overigens kan worden opgemerkt dat buiten het hoogseizoen er door de KLM en SLM aantrekkelijke tarieven worden gehanteerd.

Visumverlening
Recentelijk is geen verandering opgetreden met betrekking tot de visumverlening dan wel de MVV-verlening aan personen van Surinaamse nationaliteit. Voor wat betreft de MVV-verlening aan Surinaamse artsen en medisch studenten die zich in Nederland willen specialiseren, kan ik u meedelen dat een visumaanvrager, ook die van Surinaamse nationaliteit, aan een aantal voorwaarden dient te voldoen voordat hij/zij in het bezit kan worden gesteld van een visum of een MVV: Surinaamse artsen en medische studenten lijken in sommige gevallen problemen te hebben met hun solvabiliteit in die zin dat zij niet de benodigde financiële steun van de Surinaamse overheid krijgen dan wel dat zij geen garantverklaring kunnen krijgen van het ziekenhuis in Nederland waar zij zich willen specialiseren. Het kan in een dergelijk geval voorkomen dat om die reden geen tewerkstellingsvergunning of MVV wordt verstrekt. Overigens geeft de Nederlandse ambassade te Paramaribo -nog meer dan voorheen het geval was- informatie aan visumaanvragers over mogelijkheden, termijnen en eventuele problemen.

Lessons Learned
De "Lessons Learned" exercitie zal conform de met Suriname gemaakte afspraken neergelegd in de Terms of Reference worden afgehandeld- . Dit betekent dat een eindrapport volgend jaar uw Kamer zal worden overhandigd. Na overleg met Minister Raghoebarsing is besloten het huidige concept-rapport als bijlage aan het eindrapport toe te voegen. Conform de ToR zal de Surinaams-Nederlandse referentiegroep zich in januari 2004 over het rapport van de onafhankelijke editor buigen. Het is de taak van de referentiegroep om het eindrapport op volledigheid te toetsen. Daarna zal het door Minister Raghoebarsing en door de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking worden goedgekeurd.

Overzicht sectoranalyses
Als bijlage doe ik u een overzicht toekomen van de stand van zaken alsmede het tijdspad voor de afronding van de sectoranalyses. Dit tijdspad is gebaseerd op overleg met het Ministerie van Planning en Ontwikkelingssamenwerking. Met betrekking tot de tijdstippen van afronding dient dat het Surinaamse politieke proces van start gaat nadat de consultant zijn eindrapport heeft ingediend. Dat wil zeggen goedkeuring door de desbetreffende Minister(s), overeenstemming in de Raad van Ministers en vervolgens behandeling door de Nationale Assemblee. Pas na afloop van dit politieke proces is sprake van goed gekeurd beleid en kan met de uitvoering worden begonnen.

Overigens zij opgemerkt dat de OS relatie zich niet tot de sectoranalyses beperkt; er is veleer sprake van een 'én ­ én aanpak'. Hoewel de sectorale benadering de pijler vormt voor de huidige en toekomstige OS-relatie gebaseerd op de Verdragsmiddelen, probeert Nederland maatwerk te leveren. Naast ondersteuning in de aanloop tot de sectorale benadering worden tal van projecten ­ die door Suriname als prioritair zijn aangemerkt ­ door Nederland gefinancierd. Het bedrag van de committeringen sinds 2001 is ¤ 72,5 mln; de uitgaven belopen ¤ 34,9 mln. Tevens wordt aandacht besteed aan verbetering van de randvoorwaarden voor de sectorale benadering, aan goed bestuur dus, zoals capaciteitsopbouw bij het Ministerie van Financien en het Kantoor der Belastingen, het recente aanbod een financiële bijdrage te leveren aan een sociaal plan voor ambtenaren die ontslagen moeten worden in het kader van overheidshervormingen, en de inzet van garantiemiddelen ter verbetering van de macro-economische stabiliteit (¤ 177 mln. tbv een laagrentende lening door de NIO).

De Minister De Minister
van Buitenlandse Zaken, voor Ontwikkelingssamenwerking,

Dr. B.R. Bot A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven


- Deze ToR zijn uw Kamer op 11 juli 2001 toegegaan.


---