Gemeente Dordrecht

Persbericht Dordrecht

E-loket steeds populairder onder Dordtenaren

De bekendheid en het gebruik van het E-loket zijn in een jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van het Sociaal Geografisch Bureau (SGB) naar de Elektronische dienstverlening van de gemeente Dordrecht. In 2002 kende nog slechts 31% van de Dordtenaren het E-loket, nu is dat 70%. Ook het gebruik van het E-loket is meer dan verdubbeld van 7% in 2002 naar 18% in 2003.

De communicatiecampagne van februari/maart van dit jaar en de consequente communicatie op de gemeentepagina in de Stem van Dordt hebben daarmee hun vruchten afgeworpen. Naast een toename in bekendheid en gebruik geeft 64% van de Dordtenaren aan dat zij in de toekomst gebruik willen maken van het E-loket. De meeste mensen die nog geen gebruik hebben gemaakt van het E-loket (54%) geven als belangrijkste reden dat zij nog geen producten of diensten uit het E-loket nodig hebben gehad.

Ruim voldoende
Het E-loket scoorde ook een goe! d rapportcijfer. Met een 7,5 een r uime voldoende. Een half punt boven de doelstelling van een 7 voor klanttevredenheid. "Maar ons E-loket is nog volop in ontwikkeling en zal de komende jaren alleen maar beter worden", aldus wethouder G. Veldhuijzen.

Website en internetgebruik
Naast het E-loket werd in het onderzoek ook aandacht besteed aan de website. De bekendheid van de website is, mede dankzij de E-loketcampagne van eerder dit jaar, gestegen van 70% naar 77%. 43% van de Dordtenaren heeft de website wel eens bezocht. Een toename van 8% ten opzichte van 2002, toen dit getal nog op 35% lag. Het internetgebruik onder Dordtenaren is wederom toegenomen. In 2002 beschikte 62% over een internetverbinding. Dit cijfer steeg in 2003 naar 67%. Als ook de groep die niet thuis, maar wel via het werk toegang heeft tot internet wordt meegerekend, komt het totaal op 74%.

Het volledige rapport is vanaf volgende week te downloaden op: www.dordrec ht.nl/e-government