Gemeente Son en Breugel


Ouderenproof
afbeelding: Ouderenproof U kunt vanaf deze plek de laatste nieuwtjes over het project Ouderenproof nalezen!

Bericht 8 december
Het Project Ouderenproof nadert zijn afsluiting. Het concept eindrapport is ter beoordeling aan de werkgroepen aangeboden. Die hebben slechts een paar dagen de tijd gehad om het nog te voorzien van de laatste opmerkingen en aanvullingen. Op 6 december is het eindrapport teruggestuurd naar de werkgroepen en aangeboden aan de stuurgroep. Kort daarna zal het vastgesteld worden en wordt tevens gesproken over de verankering van het Project. Half december zal het eindrapport een definitieve redactie krijgen en gestuurd worden aan de voorzitters en secretarissen van de werkgroepen en de stuurgroep. Voor de duidelijkheid: de werkgroepen hebben zich ingespannen om gegevens over wonen, welzijn, zorg, en werken van 55+ers boven water te krijgen. Dat is gebeurd in opdracht van de stuurgroep die de verantwoordelijkheid draagt voor het Project.

Zoals het er nu voorstaat zal het eindrapport op 14 januari 2004 aangeboden worden aan de burgemeester en wethouders én de gemeenteraad. Kort daarna, binnen een week, zullen de ouderen zelf geïnformeerd worden. Men stelt zich voor dat te doen in een aantal bijeenkomsten.

Bericht 19 november

Het project ouderenproof bevindt zich in een fase van afronding. De samenstelling van het eindrapport vraagt nog enige tijd. Op dit moment zijn nadere mededelingen niet relevant. Wij willen echter in het kader van het project aandacht vragen voor onderstaande regeling.

Huisvesting en Mantelzorg

Inwoners van Brabant die ouders of anderen die verzorging nodig hebben, tijdelijk woonruimte willen bieden in bijvoorbeeld een aangepaste garage, krijgen daarvoor de gelegenheid. Het aanbieden van woonruimte in de bestaande eigen woning (inwoning genoemd) is al langer mogelijk. De inwoning is aan voorwaarden gebonden. Zo moet er sprake zijn van een gezamenlijke toegang en gemeenschappelijke voorzieningen. In de praktijk blijkt er echter ook behoefte te bestaan aan een meer zelfstandige woonvorm in een bijgebouw. Gedeputeerde Staten willen hieraan meewerken en hebben hiervoor een voorbeeldregeling opgesteld. Deze regeling maakt het mogelijk om een bijgebouw, zoals garage of schuur, te gebruiken als tijdelijke woonruimte.

afhankelijke woonruimte

Deze zogenaamde afhankelijke woonruimte moet dienen voor de opvang van iemand met een aantoonbare vraag naar verzorging. Er worden voorwaarden gesteld ten aanzien van ligging, omvang en veiligheid van het bijgebouw. Ook moet het nadrukkelijk gaan om een tijdelijke situatie. Indien de noodzaak voor zorg vervalt door verhuizing of anderszins, moet het gebruik als woonruimte beëindigd worden. De voorbeeldregeling is op 26 september j.l. aan alle gemeentebesturen verzonden en is bedoeld als handreiking. Brabantse gemeenten kunnen met deze regeling een vrijstellingsbepaling opnemen in hun bestemmingsplannen.
De complete regeling is te vinden onder www.brabant.nl. Actueel. Huisvesting. Laatste Nieuws.

Bericht 22 oktober

De voortgang
In de afgelopen maanden zijn gesprekken gevoerd met de dienstverleners. Dat zijn de personen, instellingen en bedrijven die in de toekomst nog meer voor de ouderen in Son en Breugel kunnen gaan betekenen. Het overleg is in het algemeen goed verlopen al moeten hier en daar wat hobbels genomen worden.

Vrijdag 17 oktober zijn de voltallige werkgroepen dienstverlening, welzijn, werken, wonen en zorg in het Vestzaktheater bijeen geweest. Iedere groep heeft haar voorlopig eindrapport gepresenteerd. Men zal er inhoudelijk op in gaan, conclusies trekken en aanbevelingen doen. Daarna volgt een open discussie.

Op 23 oktober worden de voorlopige rapporten aangeboden en toegelicht aan de Stuurgroep. Deze commissie, onder voorzitterschap van wethouder mevrouw Van Ommen, draagt de verantwoordelijkheid voor het project. Daarna wordt het definitieve eindrapport samengesteld en medio december aangeboden aan het gemeentebestuur en andere instellingen.

Alle ouderen worden uitgenodigd

Kort daarna worden alle ouderen van Son en Breugel uitgenodigd voor een presentatie van de bevindingen en conclusies van het Project. De definitieve vorm waarin dat gegoten wordt is nog niet bekend, maar de Projectleider stelt zich voor dezelfde weg te kiezen als die van de startbijeenkomsten, indertijd gehouden in het Vestzaktheater en t Veer. Het Project Ouderenproof is dan, ver binnen de gestelde termijn, afgerond. Tot hier is door heel veel ouderen heel veel werk verricht. Dat had een vast omlijnd doel en men bleef daardoor het overzicht houden. Er ontstaat nu echter een nieuwe situatie.

Een nog te vormen groep mensen moet er voor gaan zorgen dat de conclusies van het Project verankerd worden. Eenvoudig gezegd, het rapport moet niet in de waan van alle dag ten onder gaan en, zoals zovele andere, voorgoed in de la verdwijnen. In feite moeten gemeente en instellingen er van overtuigd geraakt zijn dat ze niet om het rapport heen kunnen. Dat moet echter bewaakt worden.

Bericht 17 september
Men zou de indruk kunnen krijgen dat het rond het project Ouderenproof wat stil geworden is. Dat is echter allerminst het geval. De vakantieperiode en de aard van de werkzaamheden hebben publicaties belemmerd. Ook nu is er nog niet zoveel nieuws te melden. Zoals eerder aangegeven zijn de voorzitters van de werkgroepen in dit stadium bezig met het benaderen van dienstverleners als gemeente, zorginstellingen, woningbouwverenigingen, particuliere ondernemingen, enz. Zij doen dat met een aantal gerichte specifieke vragen om duidelijk te krijgen wat instellingen en bedrijven in de toekomst nog meer kunnen betekenen voor ouderen. Over het algemeen hebben de dienstverleners daarop positief gereageerd. Deze fase zal eind oktober afgesloten zijn. Dan kan een concept eindrapport gemaakt worden. Indertijd hebben ruim 500 55+ers de startbijeenkomsten bezocht en velen hebben aansluitend gereageerd op een enquête. De projectgroep Ouderenproof is zich zeer bewust van het feit dat zeker deze achterban maar eveneens alle andere ouderen in Son en Breugel uitvoerig geïnformeerd moeten worden over de resultaten. Men denkt hierbij aan een soort slotmanifestatie aan het eind van het jaar. Dan is het definitieve rapport klaar en door de werkgroepen enthousiast heel veel werk verricht. Het project wordt afgesloten. Altijd is gesteld dat dit rapport niet in de bekende la mag verdwijnen. Na januari a.s. moet al het werk langzaamaan zichtbare resultaten op gaan leveren. Een groep vertegenwoordigers van de ouderen, wellicht ook uit de huidige werkgroepen, zal dat nauwlettend gaan volgen en waar nodig actie ondernemen.

Werkgroep Wonen
( bericht d.d. 29 mei)

Het onderwerp Wonen leeft onder de ouderen in onze gemeente. Dit blijkt wel uit het grote aantal vrijwilligers dat intensief heeft meegewerkt aan het tot stand komen van het eindrapport van de inventarisatiefase.
Dit inventarisatierapport is inmiddels aangeboden aan de Projectgroep en nu worden de onderwerpen voor het overleg / onderhandelingen met de aanbieders opgesteld.

De woonbehoefte van ouderen is zeer verschillend. De werkgroep is uitgegaan van drie groepen ouderen met een toenemende behoefte aan zorg.

onafhankelijke vitale ouderen

ouderen met een beperkte mate van afhankelijkheid

ouderen geheel afhankelijk van zorg
Een groot deel van de ouderen zal, mits aanpassing tot levensloopbestendige woning mogelijk is, hun gehele leven in een zelfstandige woning kunnen blijven wonen. Een deel zal in de loop der jaren verhuizen naar een woning waar meer zorg mogelijk is zoals aanleunwoningen of serviceappartementen. Een klein deel zal uiteindelijk verhuizen naar een zorginstelling. Op basis van een aantal provinciale en gemeentelijke onderzoeken in vergelijkbare omstandigheden komt de werkgroep tot de conclusie dat een verdeling van de behoefte aan wooneenheden in de bovengenoemde categorieën respectievelijk 65%, 25% en 10% bedraagt.

Zoals bekend liggen de rapporten van de diverse werkgroepen in de bibliotheek ter inzage maar wij zullen hier een aantal van de belangrijkste conclusies weergeven.

De vraag.

De gemeentelijke prognose van behoefte aan seniorenwoningen, vooral in de zorginstellingen en aanleun-/serviceappartementen, voor de komende 10 jaar is veel lager dan de regionale- en provinciale prognoses.

Het is niet bekend of er een gemeentelijk beleid is t.a.v. de bouw van huurwoningen voor senioren.

Het door de gemeente gehanteerde prijsklasse beleid voor toekomstige woningbouw lijkt niet gebaseerd op een inzicht in de inkomensverdeling van de inwoners.

De locaties.

Mogelijke locaties voor aanleunwoningen / serviceappartementen in Son zijn Apollohal, padvinderij, tennisbanen en Vijverbergschool.

Idem in Breugel het oude centrum bij de Genovevestraat.

Welke eisen te stellen aan levensloop bestendige woningen.

Individuele ouderen moeten advies kunnen krijgen hoe hun woning aan te passen.Er zijn een groot aantal Domotica projecten uitgevoerd door verschillende instanties. Men ziet door de bomen het bos niet meer. Er is behoefte aan een aantal modulaire standaard pakketten in diverse prijsklassen die gemakkelijk uitbreidbaar zijn.

Inzicht in alternatieve woonvormen, dient ontwikkeld en uitgedragen te worden en ruimtelijk ordeningsbeleid dient hiermee rekening te houden.

Gemeente dient in te spelen op de behoefte van ouders bij hun kinderen in te gaan wonen b.v. in een verbouwde garage.

Mogelijkheden om individueel of groepsgewijs zorg in te kopen bevorderen.

Welke eisen te stellen aan serviceappartementen / aanleunwoningen.

Na te gaan of er aan het verlenen van bouwvergunningen voor dit soort woningen voldoende strenge bouwkundige eisen worden gesteld en zo ja in hoeverre die eisen zijn vastgelegd / genormeerd en voldoen aan hedendaagse inzichten.

Er zijn gemeenten waar het Woonkeur certificaat wordt gehanteerd, hoe is dit in Son en Breugel.

In samenwerking met thuiszorg stichtingen dient de behoefte aan technische communicatie hulpmiddelen geïnventariseerd en vastgelegd te worden waarmee de thuiszorg effectiever kan werken. Thuiszorg dient ook ondersteunende communicatiehulpmiddelen te organiseren voor niet zorg cliënten. Elders in Brabant zijn daarvan een aantal voorbeelden bekend.

Procedures en subsidies.

Er is een tekort aan aanleunwoningen gezien de overvolle wachtlijst bij Domein

De toewijzingsprocedure voor huurwoningen veroorzaakt veel onvrede. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende categorieën en ook niet tussen inwoners en woningzoekenden van buiten de eigen gemeente

Regelgeving omtrent woningaanpassing is complex en langdurig

Nagaan of bestaande verkorte procedure voor kleine aanpassingen bij huurwoningen ook gebruikt kan worden bij koopwoningen.

Eerste fase afgerond.
( Bericht d.d. 22/5)

Ongeveer 150 senioren (55+ ers) hebben zich de afgelopen maanden bezig gehouden met de inventarisatie van voorzieningen die voor ouderen in de nabije en verre toekomst van belang zijn. Ieder van de onderscheiden werkgroepen heeft daarover een eigen rapport samengesteld. In het algemeen is men zeer positief over het enthousiasme en de deskundigheid die door de leden aan de dag gelegd werden. Tot hier kan het Project als geslaagd beschouwd worden. Menigeen had de verwachting dat men geconfronteerd zou worden met een klachtenlijst. Het tegendeel is waar. Tijdens gesprekken en onderzoeken is duidelijk geworden dat veel zaken goed geregeld zijn. Probleem is echter dat mensen die bepaalde voorzieningen niet nodig hebben zich daarover ook niet informeren. Toch zijn er heel wat zaken die beter kunnen, wensen voor de toekomst als de vergrijzing nog grotere vormen gaat aannemen. Het initiatief van de provincie Noord Brabant voor een onderzoek door de ouderen zelf kwam dan ook niets te vroeg. Enige andere provincies hebben het overgenomen en zelfs in het buitenland toont men belangstelling. Wij willen in beknopte zin ingaan op de bevindingen van de werkgroepen. De werkgroep Dienstverlening is van mening buurtpreventieprojecten ruim aandacht moeten krijgen. Er is in de zin van hulp op allerlei gebieden veel van te verwachten. Ook pleit men voor een gedegen mobiliteitsbeleid in Son en Breugel. Het is zeer belangrijk dat ouderen blijven participeren en daarvoor is verplaatsing noodzakelijk. Met de Middenstand dient overleg gepleegd te worden over toegankelijke dienstverlening op de juiste plaatsen. Verder zou er met betrekking tot verkeer en overlast in de ruimste zin een stakker handhavingsbeleid moeten zijn. De werkgroep Welzijn, meldt als hoogste prioriteiten de stichting van een Ontmoeting en Activiteitenruimte, het optimaliseren van het Vrijwilligerswerk en de ontstaan van een uniform, voor ieder duidelijk Informatiekanaal over het totaal van activiteiten en faciliteiten met betrekking tot het welzijn van ouderen. Aandacht dient besteed te worden aan het vervoer van minder mobiele ouderen. Door het bevorderen van deelname door ouderen aan allerlei activiteiten kan voorkomen worden dat een deel van hen vereenzaamt. Het zwembad zou voor ouderen toegankelijker moeten worden. Op basis van demografische gegevens dient getoetst te worden of woningen voldoen aan de eisen die voor ouderen gesteld worden, zoals ruime toiletten, alle voorzieningen op één verdieping, enz. Er is behoefte aan een inventarisatie van nieuwe hulpmiddelen in de woning die er zijn of ontwikkeld worden. Het onderzoeken van nieuwe woonvormen, de bestudering van bouwlocaties, het aanpassen van de toewijzingsregels en aanvraagprocedures zijn noodzakelijk. Aldus de bevindingen van de werkgroep Wonen. Bij de werkgroep die zich bezig hield met het onderwerp Werken staat het inrichten van een Hobby en Ontmoetingscentrum, met daarin ook een klussendienst, hoog op het verlanglijstje. Verder denkt men dat ouderen hulp geboden kan worden bij problemen met de computer. Eveneens kan men administratieve ondersteuning bieden bij contacten met het ambtelijk apparaat en particuliere instanties, zoals b.v. een notaris. Mogelijk kunnen ouderen door bemiddeling zelfs in het arbeidsproces ingezet worden. De werkgroep Zorg wil de communicatie met de ouderen verbeteren door ze voortdurend op een nog duidelijkere, uitnodigende en eenvoudige wijze op de hoogte te stellen van voorzieningen. Men realiseert zich dat het niet eenvoudig is. Er wordt behoefte gesignaleerd aan overleg met huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, apotheek, thuiszorg en SVVE. Men is van mening dat de Centrale Huisartsenpost toegang moet hebben tot de bestanden van de huisarts. Tot hier een overzicht op hoofdpunten van de bevindingen, wensen en aanbevelingen van de werkgroepen. Uit de lijvige rapporten zullen vragen gedestilleerd worden, waarmee men in overleg treedt met de zgn. dienstverleners zoals Provincie, Gemeente, Stichting Welzijn, Thuiszorg, Artsen, Politie, Middenstand, Busonderneming, SVVE, Zorgcentrale, enz, enz.Deze volgende fase moet medio september afgerond zijn. Tijdens de vergaderingen van de Projectgroep, die gevormd wordt door de Projectleider en de voorzitters van de werkgroepen, werd grote waardering uitgesproken naar de werkgroepen voor de wijze waarop zij hun taak hebben opgevat.

Werkgroep Zorg.
(Bericht d.d. 15-5-2003)
De werkgroep Zorg heeft het eindrapport van de inventarisatiefase samengesteld en aangeboden aan de Projectgroep. De andere werkgroepen: wonen, werken, dienstverlening, en welzijn zullen nu ook zover zijn. De werkgroep zorg is tevreden over het niveau van en de deelname aan de discussies. Twee onderwerpen kwamen hierbij nadrukkelijk naar voren. Er zal een demografisch onderzoek gehouden moeten worden naar de ontwikkeling van de bevolking van Son en Breugel. De nu bekende cijfers zijn verouderd. Nieuwe recentere zullen de mogelijkheid bieden vast te stellen in welke mate er behoefte is aan bepaalde voorzieningen. Verder is duidelijk geworden dat er te weinig of niet goed gecommuniceerd wordt naar de bevolking. Van het bestaan van een aantal voorzieningen en regelingen op het gebied van zorg zijn slechts enkelen op de hoogte. Een voorstel voor het invoeren van een Zorg/Welzijnskalender kreeg in de groep veel bijval. Voor belangrijke zaken is alleen publicatie in de Brug onvoldoende. Men realiseert zich dat het moeilijk is alle informatie op de juiste tijd en plaats bij de doelgroep te krijgen. Als men er nog niet aan toe is bestaat er geen of weinig interesse om informatie op te nemen. Als men die wel nodig heeft is die meestal niet meer beschikbaar. Naar de bevolking toe dient men continue te laten weten dat men terechtkan bij het Zorgkantoor aan de Europalaan en de Zorgcentrale. De in ontwikkeling zijnde Zorg/Welzijnskalender als telefoonkaart lijkt in dit verband zeer nuttig. Geen uitvoerige beschrijvingen, maar een duidelijk overzicht waar men voor welke informatie terechtkan. De werkgroep heeft zich verder beziggehouden met een aantal concrete zaken. Bij het onderwerp medische voorzieningen kwamen Centrale Huisartsen Post, huisartsen, apotheek, fysiotherapie en tandartsen ter sprake. Bij thuiszorg heeft men zich gebogen over huishoudelijke verzorging, lichamelijke verzorging, ondersteuning, begeleiding en verblijf in een instelling. Bij Mantelzorg moest nen constateren dat niet iedereen beschikt over familie, vrienden, buren die een handje kunnen helpen in noodsituatie. Wat is hier de plaats van de vrijwilliger vroeg men zich af. Het lijkt zinvol Verzorging en Verpleging in één instituut onder te brengen, waarbij alle vormen van zorg verleend kunnen worden. Het toewijzingbeleid moet voor ieder duidelijk zijn en inwoners van Son en Breugel dienen bij gelijke urgentie voorrang te krijgen. De mogelijkheid voor terminale patiënten om hun laatste dagen in een huislijke omgeving met geestelijke verzorging en stervensbegeleiding door te brengen werd eveneens besproken. Met het eindrapport van het Project, waarin ook de bevindingen van de andere genoemde werkgroepen, zal bij de dienstverleners aangeklopt worden.

Project op schema
(Bericht 21-03-2003)
In het project Ouderenproof zijn zon zestig tot zeventig personen in hun onderscheiden groepen aan het werk om te onderzoeken hoe in de toekomst het ouderenbeleid in onze gemeente gestalte moet krijgen. Onlangs was er een bijeenkomst van de Projectgroep, waarin de vertegenwoordigers van de werkgroepen. Welzijn, Zorg, Werken, Dienstverlening en Wonen zitting hebben. Omdat de genoemde terreinen zich hier en daar overlappen was het nodig tot afbakening te komen, ofschoon al spoedig bleek, dat dit niet helemaal mogelijk is. Verder werd over en weer informatie uitgewisseld over voortgang en manier van aanpak. Uit de wijze waarop de vergadering verliep kan men concluderen dat er met groot enthousiasme gewerkt wordt. In de korte tijd die men bezig is hebben de meeste groepen al drie tot vier vergaderingen achter de rug. Men is bepaald niet bezig het wiel opnieuw uit te vinden, maar bestaande kennis te projecteren op onze situatie. Zo worden deskundigen uitgenodigd en steekt men zn licht op bij gemeenten die ook met het project bezig zijn of het reeds afgerond hebben. Er heerst een sfeer van dit gaan wij oplossen. Duidelijk kwam ook naar voren dat men communicatie met al die mensen die al een bijdrage hebben geleverd op de startbijeenkomsten en in de enquête en alle personen die het project met belangstelling volgen van het grootste belang is. Relevante informatie zal dan ook regelmatig in de Brug verschijnen. In de nabije toekomst zullen alle verslagen die gemaakt worden per werkgroep in de leeszaal van de bibliotheek te vinden zijn. De aanvullend gehouden enquête heeft voor een groot gedeelte bevestigd wat reeds na de startbijeenkomsten duidelijk werd. Het project heeft er meer draagkracht door gekregen en een vijftigtal personen heeft zich alsnog gemeld als medewerker in de werkgroepen. Zij zullen op korte termijn informatie ontvangen. Ofschoon de groepen nog in de fase van inventariseren verkeren is het toch reeds mogelijk iets over de aanpak en de werkterreinen te zeggen.
De groep Welzijn geeft aan onvoorbereid op pad te zijn gegaan, maar inmiddels gevonden te hebben dat het gaat om sociale participatie: meedoen, reorganiseren, erbij horen en niet in een isolement raken. Men heeft zich de volgende vragen gesteld: wat is er, hoe bereik je mensen, hoe kun je dingen verbeteren, wat zijn de taken en prioriteiten?
Ook de groep Zorg heeft haar werkgebied inmiddels in kaart. Men zal zich gaan richten op huisartsen en apotheek, thuiszorg, verzorging- en verpleegtehuizen en items die niet onder genoemde zaken te vangen zijn. In dit verband komt Medisch Centrum aan het 17 sept. Plein en de beperkte communicatie daarover ook nog even aan de orde. De werkgroep Wonen stelt zich voor aanpassing en verbetering van bestaande woningen en nieuwbouw gezamenlijk te bezien. Omdat in onze gemeente geen relevante demografische gegevens voorhanden zijn is men te rade gegaan bij het project Veldhoven, dat reeds is afgerond. Daar blijkt dat de meeste 55+ ers willen blijven wonen waar ze wonen, dat een deel graag een betere woning heeft en dat een klein deel naar bejaarden- en zorgcentra gaat. Men realiseert zich dat de cijfers zeer discutabel zijn en in een relatief korte tijd totaal kunnen veranderen. Meer demografische gegevens zijn nodig. Onderscheiden werkgroepen zullen zich bezig houden met het totaalbeeld van de behoefte, mogelijkheden om zelfstandig te blijven wonen, inrichting van de woningen en algehele informatie.
De werkgroep Dienstverlening gaat zich richten op voorzieningen in de wijk, mobiliteit, politie en verkeer en commercie BV winkels. Op bepaalde terreinen is reeds door deskundigen naar de onderwerpen gekeken.
De groep Werken wil onder haar opdracht alle bezigheden verstaan dat nut hebben voor de gemeenschap of het sociaal contact bevorderen. Men denkt aan hobbys, vrijwilligerswerk en uitvoeren van klussen. Het project Ouderenproof ligt op schema.

De werkgroepen van het project Ouderenproof zijn voortvarend aan het werk gegaan. De leden blijken zeer betrokken bij hun eigen terrein en er is over de diverse disciplines veel ervaring in huis. Moeite heeft men nog met de afbakening van het eigen werkgebied. Met name bij Dienstverlening en Welzijn stoeit men nog met de vraag wat nu precies bij wie thuis hoort. Een concreet voorbeeld: is het lange wachten bij de bank en apotheek met geen of onvoldoende zitplaatsen nu een punt voor welzijn of voor dienstverlening? Welzijn lijkt overigens bij alle disciplines van het project een rol te spelen. Ofschoon dit probleem nooit geheel opgelost zal kunnen worden moet daarover in het overleg van de voorzitters in de Projectgroep meer duidelijkheid komen.

De verslagen van de werkgroepen kunnen niet bepaald gekwalificeerd worden als klachtenlijsten. De groep dienstverlening constateert dat er al veel voorzieningen zijn en stelt zich de vraag hoe die nog beter kunnen, wat we zelf kunnen doen in eigen omgeving of wijk en wat in groter verband moet gebeuren.
Het is duidelijk dat de werkgroepen nog bezig zijn bij de inventarisatie van de overvloed aan gegevens met veel enthousiasme, hun weg te zoeken. Dat is niet eenvoudig. Veel dingen hangen samen. Als men praat over een gemeenschappelijke ruimte voor ouderen komt daar meteen het probleem van de verplaatsing om de hoek kijken. Het zijn vaak kleine dingen die een activiteit succesvol maken of niet. Waarom slaan activiteiten voor ouderen in Breugel wel aan en in Son in mindere mate? Ligt het aan de uitstraling van de accommodatie, ligt het aan een vaste kern van mensen, ligt het aan de afstand? In dit kader komen regelmatig accommodaties ter sprake die slechts een beperkt aantal uren in de week gebruikt worden, zoals het goed geoutilleerde gebouw van de Scouting aan de Europalaan. Kortom, er moet nog bergen werk verzet worden en dat gaat gebeuren.

Vragenlijst

Alle 55+ ers van Son en Breugel die dat nog niet gedaan hebben worden alsnog in de gelegenheid gesteld hun stem te laten horen over het project Ouderenproof, door de vragenlijst die hen is toegezonden ingevuld te retourneren
Sterker nog, de voorzitter van de Projectgroep vraagt hen in een begeleidend schrijven vriendelijk doch dringend dat ook te doen. De werkgroepen Wonen, Welzijn, Werken, Dienstverlening en Zorg hebben hun eerste bijeenkomsten al achter de rug. Om aan het eind van dit jaar een verantwoord rapport samen te kunnen stellen over de voorzieningen voor ouderen in de nabije en verre toekomst, hebben zij dringend behoefte aan uw mening. Immers het project is in zoverre uniek, dat ouderen zelf gaan bepalen wat goed voor hen is. Deze kans mag men niet laten lopen. Laat uw stem horen en dit keer wordt er ook geluisterd

Onderzoek inwoners tussen 65 en 85 jaar
GGD rapport seniorenenquête

Het rapport Seniorenpeiling Son en Breugel 2001-2002 is verschenen. De GGD Zuidoost-Brabant heeft een onderzoek gedaan onder de 65 t/m 84 jarige, zelfstandig wonende inwoners van onze gemeente. 475 van deze inwoners ontvingen een enquête; 77 procent van hen heeft de enquête ingevuld teruggestuurd.

Gekeken is o.a. naar lichamelijke en geestelijke gezondheid, leefgewoonten, wonen, activiteiten, tijdsbesteding en informatiebehoefte. De resultaten worden in het rapport vergeleken met 20 andere gemeenten in de regio, waar de GGD hetzelfde onderzoek hield.
De uitkomsten uit het onderzoek kunnen worden meegenomen in het project Ouderenproof.
Verder zal het rapport beschikbaar worden gesteld aan instanties die zich bezig houden met dienstverlening aan ouderen.

Mocht u belangstelling hebben voor het rapport kunt u een exemplaar opvragen bij de afdeling Onderwijs en Welzijn, telefoon 0499 491 430.

Relevante informatie:
Grote opkomst bij startbijeenkomsten