Verbond van Verzekeraars

Zestig procent automobilisten in hoogste trede(n) BM-ladder

Verzekeraars bieden al sinds jaar en dag premiekortingen aan automobilisten die slechts een enkele schade claimen of helemaal schadevrij rijden. Die kortingen kunnen fiks oplopen. Zo zit ongeveer zestig procent van de automobilisten in de hoogste trede van dit zogenoemde bonus-malussysteem. Dat betekent dat meer dan vier miljoen verzekerden (op een totaal van bijna zeven miljoen autos) een premiekorting van zon 75 procent genieten.

Dit blijkt uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS), onderdeel van het Verbond. Bijna alle verzekeringen voor personenautos in Nederland kennen een bonus-malusladder, met de daarbij behorende no-claimkorting. Het systeem, dat in 1982 in ons land werd geĂŻntroduceerd, werkt even simpel als doeltreffend. Een automobilist die in een jaar veel schade veroorzaakt, daalt een trede en krijgt dus ook minder (premie)korting. Andersom kan een verzekerde die weinig of geen schade claimt, stijgen op de ladder en meer korting krijgen. Verzekeraars kunnen op die manier goed rijdende klanten belonen.

Overigens vult iedere verzekeraar het BM-systeem op zijn eigen manier in. Een gemiddelde autoverzekeraar heeft een bonusladder die tot ongeveer 75 procent kan oplopen in de hogere BM-treden.

Calculerende burger

Het BM-systeem kan er overigens ook toe leiden dat Nederlanders zich meer en meer tot calculerende burgers ontwikkelen. Het komt namelijk geregeld voor dat een bestuurder de schade niet claimt, omdat de omvang van de schade niet opweegt tegen de hogere premie die hij/zij in de toekomst moet gaan betalen.

In de figuur is de groep automobilisten met een ongunstig schadeverleden weergegeven, die een hoger claimrisico kennen. De groep verzekerden die weinig of geen claims heeft ingediend, stijgt op de BM-ladder, omdat de risicos van deze groep immers afnemen.

De relatieve BM-trede is het aantal treden dat iemand is gedaald of gestegen sinds het afsluiten van de verzekering.

Verzekerd!, november 2003