Gemeente Hilvarenbeek


Fietsverbinding tussen Haghorst en Moergestel (10-12-2003)

Colleges van Hilvarenbeek en Oisterwijk streven naar aanleg fietspad

De colleges van Hilvarenbeek en Oisterwijk hebben onlangs overleg gevoerd over de gezamenlijke wens om de huidige fietsroute tussen Haghorst en Moergestel te verbeteren. Deze week hebben beide besloten om voor de lange termijn te streven naar aanleg van een vrij liggend fietspad. Omdat deze oplossing niet op korte termijn gerealiseerd kan worden, wordt nagegaan of het mogelijk is tijdelijke, korte termijnoplossingen te realiseren waarmee de verkeersveiligheid vergroot wordt.

In 2002 heeft de Dienst Landelijk Gebied (DLG) een verkennend onderzoek gedaan naar diverse varianten voor een fietspad tussen Haghorst en Moergestel. In vervolg daarop heeft de gemeente Oisterwijk een quick-scan laten uitvoeren naar de haalbaarheid. Uit de drie onderzochte varianten komt als meest verkeersveilig de variant naar voren waarbij de snelheid op het traject wordt teruggebracht tot 60 km per uur en fietssuggestiestroken worden aangelegd. De andere varianten betreffen een - in twee richtingen te berijden - vrijliggend fietspad aan de oostzijde c.q. aan de westzijde van het traject. Het onderzoek heeft zich weliswaar beperkt tot Oisterwijks grondgebied maar de onderzoeksresultaten kunnen desalniettemin op een aantal punten ook worden doorgetrokken naar de situatie op het grondgebied van Hilvarenbeek. Zowel Oisterwijk als Hilvarenbeek streven er voor de lange termijn naar om een vrijliggend fietspad aan te leggen. Dat betekent concreet dat aan de beide gemeenteraden binnenkort zal worden voorgesteld om - vooruitlopend op de mogelijke aanleg van een fietspad - gronden aan te kopen of eventueel te ruilen (bijvoorbeeld in het kader van de landinrichting) en dat er gezocht blijft worden naar subsidiemogelijkheden. Om vooruitlopend op de definitieve oplossing de verkeersveiligheid te vergroten wordt onderzocht of er alternatieven zijn om tijdelijke korte termijnoploplossingen te realiseren.