Gemeente Heerlen

partijen ondertekenen intentieverklaring

Aftrap gegeven voor realisatie brede school in Zeswegen

Op woensdag 10 december a.s., wordt tussen 17.00 en 19.00 uur, in het gemeenschapshuis D'r Sjteeberg in Zeswegen (Mijnzetellaan 6, Heerlen), op feestelijke wijze de intentieverklaring ondertekend door de partners van de brede school Zeswegen. De deelnemende partijen aan de realisatie van de brede school Zeswegen zijn de gemeente Heerlen, de Katholieke Schoolvereniging Limburg, de Stichting Primair Onderwijs Parkstad Limburg, de Stichting Peuterspeelzaalwerk Heerlen, de Stichting Tracee, de Zorggroep Thuis, de Kinderopvang De Tovertuin en de Stichting Buurtbeheer. Door deze ondertekening verklaren deze partijen om in goede harmonie en via inhoudelijke samenwerking het brede school-concept in Zeswegen te realiseren. Het is de bedoeling dat begin 2004 begonnen wordt met de bouw van de brede school Zeswegen.

Wat zijn brede scholen?

Een brede school is een samenhangend netwerk van toegankelijke en goede voorzieningen voor kinderen, jongeren en gezin, met de school als middelpunt. Inhoudelijke samenwerking tussen scholen en andere instellingen is hét kenmerk van brede scholen. Hoe die samenwerking vorm krijgt, met welke instellingen een school samenwerkt en met welk doel, is afhankelijk van lokale behoeften en omstandigheden. Brede scholen zijn er dus in vele soorten en maten. Ze zijn ook overal te vinden. De meeste brede scholen zijn basisscholen. In het voortgezet onderwijs zijn er inmiddels ruim 100. In totaal waren er in 2002 in Nederland zo'n 450 brede scholen. Dat aantal wordt de komende jaren waarschijnlijk verdubbeld.

De brede school bestaat niet; brede scholen zijn er in vele vormen. Wat brede scholen wel allemaal gemeen hebben, is dat de school samenwerkt met andere instellingen. Bijvoorbeeld met kinderopvang, welzijnswerk of muziekschool. De brede school kan verschillende doelen dienen, maar overal gaat het erom de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten.

Wat bieden brede scholen?

Het aanbod van een brede school kan per school verschillen, afhankelijk van de lokale behoeften. Mogelijke invullingen van de brede school zijn voorschoolse opvang voor 0- tot 4-jarigen, schoolmaatschappelijk werk, buitenschoolse opvang voor 4- tot 12-jarigen, een verlengde schooldag met bijvoorbeeld sportieve en kunsteducatieve activiteiten en tienerprojecten. Het aanbod kan zich ook richten op activiteiten voor ouders zoals opvoedingsondersteuning, cursussen en een ouderkamer. Uiteraard zijn er verschillen tussen de brede school voor primair onderwijs en die voor het voortgezet onderwijs.

Het ontstaan van brede scholen is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling" voor kinderen. De brede voorziening geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder werkt c.q. beide ouders werken. Het streven naar integraal jeugdbeleid sluit hierop aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen worden de ontwikkelingsmogelijkheden van de jeugd vergroot en kunnen eventuele problemen worden voorkomen. Bij de ontwikkeling gaat het om het organiseren van praktische samenhang tussen de maatschappelijke verbanden in een wijk of stadsdeel. De werkwijze kenmerkt zich onder meer door een bundeling van professionele krachten en door het multifunctioneel gebruik van gebouwen. Samenwerking en afstemming zijn de sleutelbegrippen.

Brede school-concept Zeswegen
Het kenmerkende van het Brede School-concept in Zeswegen is een goede inhoudelijke samenwerking tussen de partijen om:
-de kwaliteit t.a.v. de opvoeding van kinderen van 0-12 jaar te verbeteren;
-een doorgaande lijn in opvoeding en ontwikkeling (binnen- en buitenschools) te realiseren;
-gebruik te maken van elkaars kennis, diensten en ervaringen;
-de samengemaakte afspraken na te komen en regelmatig te evalueren omtrent de samenwerking;
-de ouderparticipatie en de betrokkenheid van ouders bij het kind te bevorderen;
-laagdrempeligheid te bewerkstelligen;

-kwalitatief goede kinderopvang tot stand te brengen;
-de sociale cohesie in de wijk te bevorderen; en
- de hiertoe benodigde gebouwelijke randvoorwaarden te realiseren.

Om dit alles te kunnen realiseren zal er een sportzaal gebouwd worden, net als onderwijsruimten en ruimten voor kinderopvang. Bovendien zal de ruimte in het bestaande gemeenschapshuis anders verdeeld worden (hier moeten ook voorzieningen voor het peuterspeelzaalwerk en een digitaal trapveldje komen) Tenslotte moet de aansluiting van het gemeenschapshuis met de sportzaal goed geregeld worden.

De bedoeling is dat door deze aanpak minder voortijdige schooluitval zal plaatsvinden en voordeel wordt bereikt door het gemeenschappelijk en multifunctioneel gebruik van ruimten. Er zullen goede afspraken worden gemaakt over de beschikbaarheid en het gebruik van ruimten door de school en de kinderopvang. Verder is er sprake van een buurtinsteek. Door initiatieven van de buurt zelf wordt actief ingestoken op samenwerking en samenhang van de diverse functies.