nummer 282 / Ede, 8 november 2003
Troostrijke medaillons op begraafplaats Ede
Woensdag 10 december om 15.00 uur zal wethouder Angelique Jonker samen
met kunstenares Rini Hurkmans het kunstwerk "De Krans" op de
gemeentelijke begraafplaats in Ede in gebruik nemen.
De basis voor het ontwerp is een ronde krans, waarop 63 kleurrijke
medaillons in een golvende beweging zijn aangebracht. De krans is
geplaatst op het grasveld aan de rotonde, waarbij het midden
doelbewust is leeg gelaten. De golvende beweging in combinatie met de
verschillende kleuren van de medaillons symboliseert de kringloop van
de natuur en de levensloop van de mens. De kleuren zijn feitelijk
fragmenten van stoffen, waarbij soms duidelijk bloemmotieven zichtbaar
zijn. De stoffen verwijzen zodoende enerzijds zowel naar interieurs en
kledingstukken, kortom het menselijke, anderzijds naar een
geabstraheerde natuur.
De krans kan als een krans van herinnering worden gezien, maar ook als
de eeuwige kringloop van de natuur. De kleuren van de medaillons
veranderen naarmate de bezoeker de cirkelgang volgt van tere
lenteachtige nuances via meer uitgesproken gele en rode tinten naar
bezadigdere kleurschakeringen en eindigen in grijzen en zwarten om
weer terug via goud en zilver over te gaan in de lichtere tinten.
De medaillons zijn fragmenten die gebaseerd zijn op verschillende
opnames van een persoon die op een sofa is gezeten waarbij ze een wit
kledingstuk op haar schoot houdt. De setting blijft bij de
verschillende opnames steeds hetzelfde, terwijl haar eigen kleding en
de bekleding van de sofa en de achtergrond veranderen. Het zijn
opnames gebaseerd op een video waarbij een moederfiguur een
kledingstuk -van haar kind misschien- op haar schoot koestert. Er is
gekozen voor fragmenten uit deze opnames omdat herinneringen ook uit
fragmenten zijn samengesteld. Bovendien leen deze vorm er zich het
beste voor de toeschouwer uit te nodigen uit de fragmenten zelf een
beeld te laten ontstaan Omdat de krans zijn geheim niet direct
prijsgeeft nodigt het de geïnteresseerde bezoeker uit de rondgang
meerdere malen te maken.
Om verschillende redenen maakt het beeld deze parkachtige setting tot
een troostrijke plek. Ten eerste wordt door het beeld, mede door het
midden ervan leeg te laten, een plek van bezinning gecreëerd een plek
die tot nadenken stemt, maar ook tot kijken. Ten tweede kan de
veelheid van kleuren in het beeld de bezoeker troost teven. Overigens
dient te worden opgemerkt dat nooit alle kleuren tegelijkertijd voor
een bezoeker zichtbaar zullen zijn. Alleen wie de krans volledig
omloopt zal pas alle kleuren gewaar kunnen worden. Ten derde zal wie
uit de fragmenten het totaalbeeld heeft kunnen vormen, de idee van een
troostende moeder kunnen ervaren.
Het is een beeld dat in al zijn bescheidenheid complex genoeg is om
een ieder die de plek aandoet aan te spreken. Omdat de gekozen
fragmenten niet tijdsgebonden en ook niet cultuurgebonden zijn (de
verschillende geornamenteerde stoffen zijn uit allerlei culturen
afkomstig) is het beeld zelf ook niet aan het heden verboden, maar zal
het ook in de toekomst zijn zeggingskracht behouden.
Gemeente Ede