AutoRai

10-12-2003

Bologna Motor Show feest van Italiaans nieuws

Tijdens de 28e Bologna Motor Show vormt de Fiat-, Alfa- en Lancia stand het zonnige middelpunt. Fiat Auto laat de zomer nog even in de tentoonstellingshallen terugkeren om op passende wijze te vieren dat de Fiat Panda net is verkozen tot Auto van het Jaar 200

Om de veelzijdigheid van de compacte Italiaan nog eens extra te onderstrepen presenteert Fiat in Bologna een verrassend uitgebreide serie varianten van de Panda, waaronder een extroverte vierwielaangedreven SUV die nadrukkelijk is afgeleid van het Simba prototype dat we op de Nederlandse AutoRAI hebben gezien. Verder een al even opvallende Abarth sportversie en een Panda 4x4 die -zo te zien- morgen in productie zou kunnen gaan. Het is inmiddels geen geheim meer dat Fiat de Panda modellenlijn flink wil uitbreiden, zodat je er inderdaad van mag uitgaan dat de in Bologna gepresenteerde versies veel méér zijn dan praatplaatjes. Sterker nog: de bezoekers krijgen een voorproefje te zien van de toekomst van de Panda-modellenlijn.

De Panda 4x4 toont op een speciaal aangelegd off-road parcours buiten de hallen waar hij toe in staat is. Daar zullen zijn beschermplaten, extra grondspeling (150 mm) en forse terreinbanden (185/75 R 14) goed van pas komen. De vierwielaangedreven Panda is in Bologna in actie te zien met de 44 kW (60 pk) 1.2-litermotor en de 51 kW (70 pk) 1.3 MultiJet. Indien mogelijk nog sportiever is de Panda Abarth Rally die door N.Technology is gebouwd. Hetzelfde adres waar ook alle andere racewagens van de Fiat Groep worden geprepareerd. De Panda Abarth Rally wordt opvallend genoeg aangedreven door een getunede versie van de 1.3 MultiJet 16V, voorzien van een turbo met variabele geometrie en uiteraard een aangepast motormanagement. De krachtbron is goed voor 102 pk en een fenomenale trekkracht. Er is tevens een nieuwe versnellingsbak gemonteerd. De keuze viel op een aangepaste en versterkte uitvoering van de vijfbak uit de Punto JTD.

Primeur Stilo 2004
Een andere glansrol op de Fiat stand is weggelegd voor de nieuwe modelgeneratie van de Fiat Stilo, zoals die vanaf begin volgend jaar leverbaar is. De succesrijke middenklasser wordt binnenkort in zijn 2004 uitvoering aan de vakpers voorgesteld, maar de vele bezoekers van de Bologna Motor Show (vorig jaar 1,2 miljoen!) krijgen de primeur. Naast een aantal stijlvolle designaanpassingen - waarbij vooral de achterkant flink is aangepast - valt de introductie van twee krachtbronnen op. De Stilo wordt namelijk leverbaar met de nieuwste telg van de FIRE motorenfamilie, de gespierde 1.4-16V. Met zijn 95 pk vormt die een uitstekende combinatie met de Stilo. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor de nieuwste dieseluitvoering: de 140 pk sterke 1.9 MultiJet. Met een trekkracht van liefst 305 Nm biedt die een formidabele souplesse en zeer sportieve prestaties. De topsnelheid van 200 of 203 kilometer per uur - afhankelijk van de carrosserievariant - is een tastbaar bewijs dat de dynamiek van hoog niveau is. Voor de sprint naar 100 kilometer per uur heeft de nieuwe Stilo diesel slechts 9,7 seconden nodig. Dat alles wordt gecombineerd met een gemiddeld brandstofverbruik van maximaal (voor de grote Stilo Multi Wagon) 5,6 liter op 100 kilometer. Daarmee laat de Stilo eens te meer zien waarom de nieuwste generatie dieselmotoren zo immens populair is. De Stilo 140 pk diesel biedt immers het beste van meerdere werelden.

Alfa Romeo 8c Competizione en Alfa Kamal
Ook Alfa Romeo en Lancia laten zich tijdens deze thuiswedstrijd voor de Italiaanse merken bepaald niet onbetuigd. Naast de nieuwe Alfa GT en de kersverse Alfa 166 is op de 28e Bologna Motor Show een prominent plaatsje onder de spotlights weggelegd voor het imposante Alfa Romeo 8c Competizione supersportwagen prototype met zijn 400 pk sterke 4.2 liter V8 en een top van meer dan 300 kilometer per uur.

Ook de Alfa Kamal concept car zal zonder twijfel veel aandacht trekken. Hij laat zien hoe een toekomstige Alfa Romeo SUV met het unieke DNA van dit sportieve automerk vorm zou kunnen krijgen. In dit geval wordt hij aangedreven door de 250 pk 3.2 liter V6. De ontwerpers in Arese geven de Kamal een in deze klasse ongekend laag zwaartepunt mee, wat op zijn beurt borg staat voor een portie extra dynamiek. Zoals je die van een Alfa Romeo nu eenmaal mag verwachten, ook wanneer het een model in deze voor het sportieve Italiaanse merk totaal nieuwe klasse betreft. De Kamal is 435 centimeter lang, 186 centimeter breed en 162 centimeter hoog.

Lancia Fulvia Coupé
Lancia is volop in beweging. Dat bewijst de pas gelanceerde compleet nieuwe generatie Ypsilon - in Bologna is hij overigens in diverse speciale uitvoeringen te zien - en dat bewijst ook de presentatie van de fraaie Lancia Fulvia Coupé. Een studiemodel met een knipoog naar de Lancia historie, en dan hebben we het vanzelfsprekend over de Fulvia Coupé die in 1965 in Genève werd voorgesteld, maar tegelijkertijd zeker ook een blik in de toekomst.

De 21e eeuwse uitvoering van de befaamde sportwagen krijgt de meest moderne techniek mee die op dit moment beschikbaar is en het resultaat is veelbelovend. Het Fulvia Coupé studiemodel mikt net als zijn voorganger op snelheid en wendbaarheid, zonder dat exotische krachtbronnen benodigd zijn. Onder andere door toepassing van aluminium carrosseriepanelen zijn de modelmakers erin geslaagd de auto onder de 1000 kilogram te houden, om precies te zijn 990 kilogram. Overigens hadden speciale HF uitvoeringen destijds ook al een lichtmetalen motorkap en -deuren. Die aanpak staat borg voor een zeer levendig karakter. De Fulvia Coupé is enorm wendbaar, stuurt uitzonderlijk scherp en laat mede door zijn lage luchtweerstand een top van 214 kilometer per uur noteren. Des te verrassender is het dat onder zijn motorkap een voor deze klasse relatief bescheiden 103 kW (140 pk) krachtbron aan het werk is. Het betreft een 1.8 zestienklepper. De acceleratie is niettemin flitsend: 0 tot 100 kilometer per uur in 8,6 seconden. Dat alles bij een gemiddeld normverbruik van 7,3 liter op 100 kilometer.

Kortom: het concept van een doordachte sportwagen voor de 21e eeuw. Hoe de toekomst van dit studiemodel eruit ziet, zal in hoge mate afhangen van de reacties van pers en publiek.