AutoRai

10-12-2003

Opel levert meer dan 80 gepatenteerde ideeën

Opels claim vooruitstrevende voertuigen te fabriceren wordt ingegeven door 80 innovatieve en vaak zeer slimme patenten die in de recent geïntroduceerde Opel Signum, Opel Vectra Stationwagon en Opel Meriva te vinden zijn.

Hiermee wordt een vervolg gegeven aan de lange traditie van patenten bij Opel waarbij innovatieve en vaak technisch onconventionele oplossingen worden gevonden. De basis voor de patenten van Opel werd al in 1880 gelegd door de oprichter van Opel, Adam Opel, toen hij zijn verstelbare stiksellengte-regelaar voor naaimachines liet patenteren. Tegenwoordig staan de patenten borg voor de inventiviteit en de creativiteit van het totale Opel-team van 31.000 werknemers.

Meer kracht, meer plezier
Een voorbeeld van een patent over de gehele modellenreeks, is terug te vinden bij de dieselmotoren. De 2.0 en de 2.2 DTi ECOTEC dieselmotoren hebben nieuwe controlesoftware, waarmee het vermogen bij een breed toerengebied aanspreekbaar is. De voordelen voor de consument zijn direct merkbaar: beide motoren leveren een hoger vermogen over een breder gebied. Met de vlottere acceleratie die hierdoor ontstaat, neemt het rijplezier toe. Het patent voor deze nieuwe controlesoftware werd in maart 2003 toegekend.

Innovatieve systemen voor een flexibel interieur Zowel de Opel Meriva als de Opel Signum zijn toonaangevend als het gaat om flexibiliteit. De laatste ontwikkelingen borduren voort op het Flex-7 stoelsysteem van de Opel Zafira. In de Opel Signum kunnen de achterstoelen worden neergeklapt waarbij de stoelen tegelijkertijd naar beneden zakken waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat. Dit ingenieuze systeem is buitengewoon handig in het gebruik en uniek in zijn klasse.

De Opel Meriva heeft een soortgelijk systeem. Het FlexSpace stoelsysteem maakt het mogelijk de interieurconfiguratie snel en gemakkelijk aan te passen aan de omstandigheden, zonder hierbij de stoelen te hoeven veranderen. De innovatieve vijfzitter kan snel en moeiteloos worden getransformeerd in een vier-, drie- of tweezitter met een grote laadruimte. De driepersoons achterbank kan worden opgedeeld in twee individuele stoelen met comfortabele armsteun in het midden. Deze Opel patenten garanderen een hoge mate aan flexibiliteit en comfort.

Het gepatenteerde FlexOrganizer systeem geeft de Opel Vectra Stationwagon een volledig nieuwe zitopstelling en verschillende bagageruimte configuraties. Het modulaire systeem maakt het mogelijk de bagageruimte flexibel in te delen en bagage veilig en keurig opgeruimd te vervoeren. De basis van het systeem wordt gelegd door twee rails in de zijpanelen achterin. Een systeem van netten en opklapbare verdelers zijn in de rails te plaatsen, waarmee de bagageruimte is in te delen naar de individuele transportwensen.

Nieuwe ideeën voor grotere veiligheid en gemak
De laatste modellen zetten de nieuwe standaard op het gebied van veiligheid. Een voorbeeld is het nieuw ontwikkelde dakdrager-systeem, dat een prachtig design combineert met aanvullende veiligheidsaspecten en gebruiksgemak. In de Opel Signum maakt de dakrailing deel uit van het dak zelf en is deze niet bevestigd aan het dak met steunpootjes. De Opel-ingenieurs hebben de constructie versterkt door verticale lamellen, zonder hierbij het bijzondere design van de Opel Signum te verstoren. Het dakdrager-systeem doorstond de zongenaamde City Crash Test met verve. Bij een botsnelheid van 30 km/u voldeed het gepatenteerde systeem met gemak aan de minimumeisen. Bij de test was bovendien een lading van 100 kg op het dak geplaatst in plaats van de voorgeschreven 75 kg. Het innovatieve systeem verlaagt bovendien de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik.

Een hele serie patenten verbetert het functioneren en de installatie van airbags. Waar airbags vroeger elektronisch gecontroleerd werden, zorgt nu een mechanisch systeem voor het relatief gelijkmatig ontvouwen van de airbags bij een ongeval. De gelijkmatige en efficiënte ontvouwing verlaagt de kans op letsel. Tegelijkertijd is het systeem in vergelijking met het conventionele systeem minder storingsgevoelig.

Een andere nieuwe ontwikkeling is de kunststof klep waarmee de airbag aan de passagierszijde wordt afgedekt. De klep is in het dashboard geïntegreerd en heeft een van tevoren bepaald breekpunt. Bij een ongeval breekt de klep open, zonder los te laten van het dashboard. Het risico van letsel als gevolg van loskomende componenten van het airbagsysteem neemt hiermee aanzienlijk af. De gehele airbag-unit is bovendien vervaardigd van plastic waarmee het gewicht wordt gereduceerd en dan kans op letsel verder afneemt.

Kleine verbeteringen, grote uitwerking
Naast de veelal in het oog springende patenten, zijn er ook tal van kleine maar ingenieuze ideeën, waarmee de auto een perfecte reiscompagnon wordt. Het inmiddels gepatenteerde puddle light is onderdeel van de kentekenplaatverlichting van de Opel Signum en Opel Vectra en schakelt automatisch in bij geopende achterklep. Hiermee zie je in het donker waar je staat.

Een andere technische innovatie is te vinden bij de buitenspiegels. Als de achteruit wordt ingeschakeld, richt de rechterbuitenspiegel zich automatisch schuin naar beneden waardoor de bestuurder een uitstekend zicht krijgt direct naast de auto en parkeren een stuk gemakkelijker wordt. Het systeem wordt automatisch uitgeschakeld als zich een aanhanger of caravan achter de auto bevindt. In dat geval heeft de Signum-rijder immers beide buitenspiegels nodig op ooghoogte.

Voor de eerste keer is de gepatenteerde transportmodus geïntegreerd in de nieuwe modellen. Een voertuig brengt soms meer dan 40 dagen door aan boord van een schip voor de aflevering. Al wordt de auto niet gebruikt, de auto verbruikt wel een kleine hoeveelheid energie. In de nieuwe transportmodus wordt deze energie met 40% teruggedrongen. Functies die niet benodigd zijn tijdens het transport, zoals klok of centrale deurvergrendeling, worden uitgeschakeld.

Dankzij het intelligente controlesysteem blijft het volledig functioneel en veilig om mee te rijden. Als de auto is gearriveerd bij de distributeur kunnen de functies snel en gemakkelijk gereactiveerd worden, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.

Cross-Carline-strategie brengt verbeteringen sneller bij de klant Veel innovaties zijn in verschillende vormen terug te vinden bij verscheidene voertuigen. Opel volgt bij de inzet en ontwikkeling van nieuwe elementen de zogenaamde Cross-Carline-strategie: technische innovaties worden voor een zo breed mogelijk modellengamma ontwikkeld. Door deze methode komen innovaties sneller beschikbaar voor de consument. Daarnaast zorgen de patenten ervoor dat de innovaties exclusief aan Opel voorbehouden blijven. Voor Hans H. Demant, lid van de Adam Opel AG Board of Managers en verantwoordelijk voor het International Technical Development Center, zijn de patenten het instrument van de onderneming om nieuwe ontwikkelingen te beschermen: Onze Signum, Vectra Stationwagon en Meriva zijn innovatieve voertuigen, voorzien van tal van intelligente oplossingen. Deze modellen demonstreren de kracht van innovatie en vindingrijkheid van de Opel-medewerker. Daarom zijn exclusiviteit en de bescherming van de patenten heel belangrijk voor ons.