PERSBERICHT - 2003-12-10

Directeur Andreas Bauer: Uitbreiding brengt ons bij topattracties in de wereld

Meer Nederlanders naar vernieuwde Kristallwelten

Ruim 70.000 Nederlandse bezoekers komen er elk jaar tijdens hun vakantie in Oostenrijk naar de Swarovski Kristallwelten in het Tiroler Wattens. En er is een goede kans, dat dat aantal in de komende jaren nog fors gaat toenemen, nu deze wondere werelden sterk zijn gemoderniseerd en uitgebreid. Na Schönbrunn zijn de Kristalwerelden Oostenrijks meestbezochte toeristische attractie.

Directeur drs. Andreas Braun en persvoorlichter Cornelia Erler waren dinsdag 9 december persoonlijk uit Tirol naar Amsterdam afgereisd om de verzamelde media te melden dat de Kristallwelten zich nu met alle topattracties in de wereld kunnen meten.

Mede door ons grote succes was het allemaal toch wat te klein en te beperkt geworden voor de meer dan 700.000 bezoekers die we nu jaarlijks hebben, zei drs. Braun. Met het nieuwe concept en de uitbreiding zijn de Kristallwelten een meer dan volwaardige attractie. Een prachtige mix van cool en kitsch én kunst van hoog gehalte, die het -mede door de lage toegangsprijs van slechts acht euro- bij een groot publiek goed zal gaan doen. Ook kinderen vinden de Swarovski kristalwereld geweldig, zo bleek in het verleden, en dat is door de vernieuwingen alleen maar beter geworden, denken we

Acht jaar geleden heeft de Swarovski-groep zichzelf de Kristalwerelden geschonken, ter gelegenheid van het 100-jarige jubileum. In september 2003 werd de 5 miljoenste bezoeker begroet. Om dit succes eer aan te doen, besloot men anderhalf jaar geleden tot eind 2003 uit te breiden.

Op 5 december heropenden de Swarovski Kristallwelten hun poorten met daarachter nieuwe wonderkamers, een vloeiender aanrij- en ruimtelijk concept alsmede een gemoderniseerde winkel. Een verbeterde indeling van de ruimte, een nieuw evenement- en gastronomie gedeelte en een tentoonstellingsruimte met (gescheiden) winkel zijn de middelpunten van deze vernieuwingen.

Tot de nieuwe attracties kan nu bijvoorbeeld een reusachtige caleidoscoop worden gerekend, dat gebaseerd is op bijzondere, helende kristallen. Gevoelige mensen moeten in deze ruimte de harmoniserende kracht van de kristallen voelen en een positieve verandering bij zichzelf kunnen waarnemen. In de 800 m² grote shop bevindt zich ook de ontvangstruimte voor de 450.000 leden van de internationale Swarovski Verzamelaarsclub. De verbouwing, onder de algemene kunstzinnige leiding André Heller (foto) van Artevent uit Wenen, heeft 15 miljoen euro gekost.

Met hun 90 medewerkers vormen de Swarovski Kristallwelten al enige tijd een belangrijke economische factor binnen de regio. Door een gerichte, op het toerisme afgestemde marketing hebben ze zich ontwikkeld tot een geliefde attractie voor een internationaal publiek.

De geschiedenis van het ontstaan van de Swarovski Kristallwelten leest als een event-marketingsprookje: ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan zou er een feest voor medewerkers en eigenaars - de familie Swarovski -worden gegeven in een door André Heller gecreëerd magisch decor. Hij was degene die voorstelde om er iets blijvends van te maken. Al snel zag de reus van Wattens (foto), wiens gezicht nu over de hele wereld wordt herkend, het levenslicht als hoeder van de door befaamde internationale kunstenaars vormgegeven, fonkelende schatten.

Dankzij het unieke karakter van de kristallen kunstwerken en een op het toerisme afgestemd marketingconcept behoorden de Swarovski Kristallwelten al kort na hun opening tot de meest bezochte bezienswaardigheden van Oostenrijk. Daarbij is de verhouding tussen groepen en op eigen gelegenheid reizende gasten 50:50. Seizoensgebonden schommelingen in de bezoekersaantallen werden verkleind door de organisatie van winterfestivals en kunstzinnige hommages aan vreemde culturen.

Om hun culturele waarde voor de regio nog te versterken, dienen de Kristallwelten ook als podium voor de Musik im Riesen"-concertserie. De bijzondere zalen vallen daarnaast zeer in de smaak als exclusieve expositieruimte of als achtergrond voor filmopnamen. Vanzelfsprekend draagt ook de duizend vierkante meter grote shop, nu omgetoverd in een exclusieve setting van esthetisch staaldesign, bij tot het succes. Daar zijn alle actuele producten van Swarovski-kristal alsmede de precisie-instrumenten van Swarovski Optik te bewonderen en verkrijgbaar. Daarnaast is er ook de galerie, met topkunst van topkunstenaars uit de hele wereld, zoals Dali, Chagall en Andy Warhol.

Dr. Andreas Braun, die sinds 1994 de Swarovski Kristallwelten leidt, schrijft de noodzaak van de verbouwing toe aan het grote succes bij het publiek: De Kristallwelten reflecteren in zekere zin de overgang binnen de Swarovski-groep van een oorspronkelijk zuiver - Business to Business-beleid via de latere rechtstreekse levering aan de consument, zeg maar Business to Consumer, naar de zelf verkozen Culture to Consumer).

De identiteit van een merk komt tegenwoordig niet meer via het product alleen tot stand - zelfs niet wanneer die voor zich spreekt, zoals het geval is bij onze kristallen kleinoden - maar er is een esthetisch kader nodig dat de zintuigen prikkelt en voortdurend met het product mee verandert. Kristal is het ultieme symbool voor zo'n metamorfose. Daarom is het logisch dat ook de ideeën over kristal constant aan verandering onderhevig zijn. In de nieuwe Kristallwelten kunnen mensen ervaren hoe kristal als materie de fantasie vleugels geeft en met behulp van alle technische mogelijkheden ware kunststukjes voortbrengt," aldus directeur Braun.

Perscontact:
Cornelia Erler
Swarovski Kristallwelten
A-6112 Wattens

Tel. +43 (0)5224 500-3836
Fax +43 (0)5224 57537
e-mail: cornelia.erler@swarovski.com

Om fotomateriaal te downloaden:
www.swarovski.com/crystalworlds/pictures