Gemeente Haarlem


10 december 2003

254/2003
Gemeente Haarlem, sector Stedelijke Ontwikkeling

Persbericht



aanpak gevelreclame levert Zichtbare resultaten op

In 2001 is een start gemaakt met het verminderen van de hoeveelheid reclame in de binnenstad van Haarlem. Aanleiding hiervoor was het convenant dat de gemeente in 2001 heeft gesloten met de vertegenwoordigers van de horecaondernemers, winkeliers en eigenaren van panden in de binnenstad (het convenant Herstructurering Buitenruimte Binnenstad). Hierin zijn afspraken gemaakt over de verbetering van de openbare ruimte in de binnenstad van Haarlem. Onderdeel hiervan is de terugdringing van de hoeveelheid reclame. Hiermee hopen de ondertekenaars van het convenant een mooier en rustiger straatbeeld te bewerkstelligen en de winkelstraten aantrekkelijker te maken voor het publiek. Nu, na twee jaar, is de aanpak geëvalueerd en blijkt het nieuwe beleid zijn vruchten af te werpen.

In 2001 zijn nieuwe regels vastgesteld over wat wel en niet toegestaan werd aan reclame. Het gaat dan vooral om reclame aan de gevel, maar ook om bijvoorbeeld driehoeksborden, mupi's en abri's. Er is toen eveneens afgesproken dat er strenger zal worden toegezien op de naleving van deze regels. De aandacht is daarbij vooral gericht op het verminderen van gevelreclame. Deze aanpak heeft erin geresulteerd dat in de afgelopen twee jaar ruim 70 bedrijven in de binnenstad hun gevelreclame hebben aangepast aan de nieuwe regels, meestal na een aanschrijving van de gemeente. Oude reclame werd verwijderd en vaak kwam er een bescheidener reclame-uiting voor terug. Er kon gebruik gemaakt worden van een subsidieregeling voor bestaande, legale situaties. Ongeveer 17 ondernemers hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. De medewerking van ondernemers aan het verwijderen of aanpassen van de reclame was over het algemeen goed: er blijkt draagvlak te zijn voor het streven de hoeveelheid reclame te verminderen.

De conclusie is dat er goede resultaten zijn bereikt met de invoering en handhaving van de reclameregelgeving. Op veel plekken in de binnenstad zijn grote reclames verdwenen, wat langzamerhand ook terug te zien is in het straatbeeld. Aandacht hiervoor blijft echter nodig, zodat Haarlem ook in de toekomst een aantrekkelijke winkelstad blijft.

Noot voor de redactie,

Gemeente Haarlem