Verbetering verkeersslagaders
10 december 2003 - Marjan Lansdaal/Jonas Bouwmans, dIVV
De hoofdwegen in Amsterdam voor zowel auto, openbaar vervoer als fiets
moeten beter functioneren. Deze zogenoemde 'hoofdnetten' moeten de
bereikbaarheid van de stad Amsterdam garanderen. Belangrijk
uitgangspunt is dat de stad als geheel verbonden wordt. De hoofdnetten
moeten snel, betrouwbaar, leefbaar en veilig zijn. Ook is het van
belang dat zij goed te beheren en relatief gemakkelijk te onderhouden
zijn. Dit blijkt uit de beleidskaders voor de 'hoofdnetten auto,
openbaar vervoer en fiets', waarvan het college van B&W kennis heeft
genomen.
Verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst: "We hebben de afgelopen
anderhalf jaar onderzocht hoe de hoofdnetten functioneren. En daaruit
blijkt dat het hoognodig is om een en ander te verbeteren. Neem de
onduidelijkheid over de bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen
centrale stad en stadsdelen. Of het gegeven dat we nu bijvoorbeeld nog
vaak één weg voor verschillende functies (auto, openbaar vervoer en
fiets) gebruiken, wat de doorstroming en verkeersveiligheid niet ten
goede komt. Daar moeten we wat aan doen."
De hoofdnetten van de hoofdstad moeten dus worden verbeterd. Hierbij
wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de bestaande netwerken en wordt
gestreefd naar minimale ingrepen. De wethouder stelt voor om
doorstroombevorderende maatregelen te treffen op alle hoofdnetten via
een routegebonden knelpuntenaanpak. De hoofdnetten moeten ook een
logische aansluiting krijgen met rijks- en provinciale wegen.
Het college heeft ook kennis genomen van het voorstel over de
bevoegdheden voor het beheer van de netwerken. Uitgangspunten hierbij
zijn 'eenduidig en eenvoudig' en 'decentraal wat kan, centraal wat
moet'. Ook hier wordt rekening gehouden met de staande bestuurlijke
lijn.
De beleidskaders en de voorstellen tot aanpassing van de hoofdnetten
zijn tot stand gekomen na overleg met de stadsdelen. De voorstellen
worden nu eerst besproken in de Raadscommissie Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur. Voorts zal met de stadsdelen verder overleg zijn over
de verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Ook zal het
maatschappelijke veld, zoals de Kamer van Koophandel, de Fietsersbond,
Rover en RAR, worden geraadpleegd. Hierna worden de definitieve
voorstellen behandeld in het college en in de raadscommissie. De
gemeenteraad zal, naar verwachting vóór de zomer, een definitief
besluit nemen.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam