Gemeente Amsterdam

Verbetering verkeersslagaders
10 december 2003 - Marjan Lansdaal/Jonas Bouwmans, dIVV De hoofdwegen in Amsterdam voor zowel auto, openbaar vervoer als fiets moeten beter functioneren. Deze zogenoemde 'hoofdnetten' moeten de bereikbaarheid van de stad Amsterdam garanderen. Belangrijk uitgangspunt is dat de stad als geheel verbonden wordt. De hoofdnetten moeten snel, betrouwbaar, leefbaar en veilig zijn. Ook is het van belang dat zij goed te beheren en relatief gemakkelijk te onderhouden zijn. Dit blijkt uit de beleidskaders voor de 'hoofdnetten auto, openbaar vervoer en fiets', waarvan het college van B&W kennis heeft genomen.
Verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst: "We hebben de afgelopen anderhalf jaar onderzocht hoe de hoofdnetten functioneren. En daaruit blijkt dat het hoognodig is om een en ander te verbeteren. Neem de onduidelijkheid over de bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen centrale stad en stadsdelen. Of het gegeven dat we nu bijvoorbeeld nog vaak één weg voor verschillende functies (auto, openbaar vervoer en fiets) gebruiken, wat de doorstroming en verkeersveiligheid niet ten goede komt. Daar moeten we wat aan doen."
De hoofdnetten van de hoofdstad moeten dus worden verbeterd. Hierbij wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de bestaande netwerken en wordt gestreefd naar minimale ingrepen. De wethouder stelt voor om doorstroombevorderende maatregelen te treffen op alle hoofdnetten via een routegebonden knelpuntenaanpak. De hoofdnetten moeten ook een logische aansluiting krijgen met rijks- en provinciale wegen. Het college heeft ook kennis genomen van het voorstel over de bevoegdheden voor het beheer van de netwerken. Uitgangspunten hierbij zijn 'eenduidig en eenvoudig' en 'decentraal wat kan, centraal wat moet'. Ook hier wordt rekening gehouden met de staande bestuurlijke lijn.
De beleidskaders en de voorstellen tot aanpassing van de hoofdnetten zijn tot stand gekomen na overleg met de stadsdelen. De voorstellen worden nu eerst besproken in de Raadscommissie Verkeer, Vervoer en Infrastructuur. Voorts zal met de stadsdelen verder overleg zijn over de verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Ook zal het maatschappelijke veld, zoals de Kamer van Koophandel, de Fietsersbond, Rover en RAR, worden geraadpleegd. Hierna worden de definitieve voorstellen behandeld in het college en in de raadscommissie. De gemeenteraad zal, naar verwachting vóór de zomer, een definitief besluit nemen.

© Gemeente Amsterdam