Ministerie van Algemene Zaken

Postadres
Postbus 20001 Aan de voorzitter van de Tweede Kamer 2500 EA Den Haag der Staten-Generaal Bezoekadres Postbus 20018 Binnenhof 19, Den Haag 2500 EA DEN HAAG

Datum Kenmerk Onderwerp 10 december 2003 03.463756 Overzicht Postbus 51-campagnes 2004

Hierbij zend ik u het overzicht van de massamediale voorlichtingscampagnes die in 2004 gebruik maken van Postbus 51-middelen.

Met Prinsjesdag (brief 03M458916 d.d. 10 september 2003) stuurde ik u een brief met het voorlopige overzicht van voorgenomen Postbus 51-campagnes in 2004. Omdat het hoofdlijnenakkoord pas recentelijk was gesloten, waren nog niet alle plannen voor massamediale campagnes uitgewerkt. In oktober zijn de ministeries daarom nogmaals in staat gesteld nieuwe campagnes voor 2004 aan te melden. De resultaten van beide aanmeldings- en toetsingsronden vindt u in bijgaand overzicht terug.

Als zendgemachtigde beschikt de rijksoverheid over een vaste hoeveelheid radio- en televisiezendtijd bij de publieke zenders. Daarnaast wordt zendtijd voor Postbus 51 ingekocht bij de commerciële stations. De totaal beschikbare zendtijd bij publieke zenders en de ingekochte zendtijd bij commerciële stations wordt opgedeeld in roulementen. Een roulement is een aantal uitzendmomenten van een televisiespot in een periode van ongeveer 6 weken waarmee een minimaal gegarandeerd bereik wordt gehaald.
De resultaten van het effectonderzoek naar de Postbus 51-campagnes worden jaarlijks aan u toegestuurd. Op 23 juni 2003 heeft u de evaluatie van de campagnes in 2002 ontvangen.

In 2004 maken 25 campagnes gebruik van Postbus 51-zendtijd en -middelen. Eén campagne, over de griepvaccinatie, maakt alleen gebruik van radiozendtijd.



Voor de volledigheid treft u in de bijlage achtergrondinformatie aan over de definitie van massamediale campagnes, de toetsingsprocedure en de selectiecriteria die gelden voor het inzetten van Postbus 51.

DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,

mr.dr. J.P. Balkenende

Pagina
2/9



Campagnes 2004 (eerste aanmeldingsronde)

SZW Preventie en reïntegratie van zieke werknemers en arbeidsgehandicapten De campagne ondersteunt nieuw beleid dat erop is gericht uitval van arbeid door ziekte en arbeidsongeschiktheid te voorkomen en terug te dringen. Het massamediale deel van de campagne is gericht op kennisoverdracht: duidelijk, tijdig en adequaat bekendmaken en toelichten van alle nieuwe wettelijke maatregelen.

BZK Voorlichting bij rampen In deze campagne wordt aandacht besteed aan drie onderwerpen. Allereerst het zogenaamde basisscenario "Wat te doen als de sirene gaat". De campagne kondigt ook het maandelijkse luide proefalarm aan (op de eerste maandag van de maand) en informeert de burger over rampentypen en mogelijke handelingsperspectieven in het geval zich een ramp voordoet.

BZK Verkiezingen 2004 (Europees Parlement) Op 10 juni 2004 worden verkiezingen gehouden voor de samenstelling van het Europees Parlement. De campagne richt zich op opkomstbevordering, gekoppeld aan kennis over (wijzigingen in) het kiesrecht. Deze deelcampagne is een onderdeel van de koepelcampagne `Verkiezingen. U komt toch ook?'. De deelcampagnes voor de verkiezingen van gemeenteraden, Tweede Kamer en Provinciale Staten zijn in 2002 en 2003 gevoerd.

BZK/Justitie `Naar een veiliger samenleving' Deze campagne laat zien wat de overheid doet om Nederland veiliger te maken en wijst burgers en bedrijfsleven op het belang om hieraan een eigen bijdrage te leveren. De campagne is tweeledig. De koepelcampagne dient als podium om zowel de landelijke maatregelen van de overheid te presenteren als de vertaling daarvan op lokaal niveau. In deelcampagnes worden concrete handelingsperspectieven aangereikt zodat burgers weten hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een veiliger samenleving. Voor deze koepelcampagne wordt geen gebruik gemaakt van Postbus 51, voor de verschillende deelcampagnes daar waar relevant wel.

Justitie/BZK `Weet wat je te doen staat als het om geweld gaat' De campagne richt zich op het doorbreken van een cultuur van afzijdigheid en het gevoel van machteloosheid ten opzichte van geweld op straat. De campagne is in 2001 en 2002 ook gevoerd en zal in 2004 in aangepaste vorm worden herhaald. Bij deze landelijke massamediale campagne werken de ministeries van Justitie en BZK samen met de Stichting `Meld Geweld'. Deze campagne maakt deel uit van de aangemelde (koepel)campagne `Naar een veiliger samenleving'.

Pagina
3/9



VROM Huursubsidie Mensen met een laag inkomen die een huis huren, komen in aanmerking voor huursubsidie. De campagne is erop gericht de potentiële aanvragers te wijzen op hun rechten en hen te vertellen hoe en wanneer ze subsidie kunnen aanvragen, waar ze informatie kunnen vinden en wie hen kan helpen bij de aanvraag.

VROM Energiebewust wonen Door energie te besparen kan klimaatverandering worden tegengegaan. De themacampagne biedt de burger verschillende handelingsalternatieven om energie te besparen. Belangrijk instrument hierbij is het Energie Prestatie Advies (EPA).

EZ Liberalisering energiesector Per 1 juli 2004 is de afnemer op de energiemarkt vrij in de keuze van energieleverancier. Burgers en middelgrote en kleine bedrijven moeten de nieuwe marktsituatie kennen om een goede keuze te kunnen maken op de energiemarkt. Uit onderzoek blijkt dat zowel burgers als bedrijven willen weten waar ze aan toe zijn bij de veranderingen in de marktordening van de energiesector. Er is behoefte aan neutrale overheidsinformatie naast alle reclame van energieleveranciers.

OCW `Je groeit in het onderwijs' Het is de voortzetting van de campagne die het beeld van het leraarsberoep positief moet beïnvloeden. Net als vorig jaar richt de campagne zich naast het voortgezet onderwijs ook op het primair onderwijs en op beroeps- en volwasseneneducatie. De campagne is gericht op een brede doelgroep: instromers, zij-instromers, herintreders en de sociale omgeving. De campagne moet het imago van het werken in het onderwijs verbeteren.

VWS Stoppen met roken Om de effectiviteit van stoppogingen te vergroten en de toename van het aantal niet- rokers te bevorderen, wordt een pakket aan maatregelen uitgevoerd. De campagne richt zich op het vergroten van de kennis over de beschikbare stopmethoden en het verbeteren van de houding van rokers ten opzichte van deze methoden. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met STIVORO (Stichting Volksgezondheid en Roken).

Pagina
4/9



VWS Vrij veilig De meerjarencampagne beoogt een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het aantal nieuwe SOA-infecties in Nederland door het bevorderen van veilig vrijgedrag. Hierbij ligt de nadruk op condoomgebruik. SOA zijn infectieziekten en kunnen ernstige gezondheidsschade aanrichten. Het risico bestaat dat bij onvoldoende inspanningen om soa te bestrijden, de verspreiding steeds verder gaat, onder meer door een toename van resistente virussen en bacteriën. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met de Stichting SOA-bestrijding.

VWS Griepvaccinatie Jaarlijks terugkerende radiospot die met name de risicogroepen attendeert op de vaccinatie tegen influenza. De campagne richt zich op mensen met een chronische aandoening als onder meer hartpatiënten, longpatiënten, mensen met diabetes, nierpatiënten en alle 65-plussers. Door de griepprik worden tijdens een griepepidemie ruim 5000 sterfgevallen voorkomen. De campagne ondersteunt de oproep van huisartsen aan de risicogroepen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het College voor zorgverzekeringen.

AZ 4 en 5 mei Ieder jaar wordt aandacht besteed aan de (doden)herdenking op 4 mei en de viering van de bevrijding op 5 mei in relatie tot het thema `vrijheid' en het behoud daarvan. Deze massamediale campagne is de `drager' van verschillende (lokale en regionale) communicatieactiviteiten, die door derden worden ingevuld. De campagne wordt in nauwe samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en een aantal ministeries opgezet.

V&W Agressie in het verkeer Agressief gedrag in het verkeer of als zodanig opgevat gedrag, blijkt de grootste ergernis van weggebruikers en is waarschijnlijk ook een belangrijke factor bij het ontstaan van ongevallen. Regelgeving alleen is onvoldoende om een gewenst verkeersgedrag te bewerkstelligen. Een combinatie van communicatie en handhaving moet hieraan bijdragen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het Korps Landelijke Politiediensten en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. De campagne spitst zich toe op de onderwerpen afstand houden (Houd 2 seconden afstand) en het inhaalgedrag op 80 km wegen. De komende jaren zijn `Bob', `Autogordels', `Fietsverlichting' en 'Houd 2 seconden afstand', onderwerpen voor de verkeersveiligheidscampagnes. Aan deze campagnes wordt de pay-off: "Daar kun je mee thuis komen" gekoppeld.

Pagina
5/9



V&W BOB, Alcohol in het verkeer Het gebruik van alcohol in het verkeer leidt nog steeds tot doden, gewonden en tot andere schade. Bij 1 op de 5 dodelijke verkeersslachtoffers is alcohol in het spel. De 'Bobcampagne' is een campagne die wordt gestimuleerd door de Europese Unie. De kern van de campagne is het maken van afspraken over wie nuchter naar huis rijdt na een avond uit. Die persoon heet voor de gelegenheid Bob. `Bob' is in eind 2001 gestart als een meerjarige campagne waarin wordt samengewerkt met partijen als de horeca- en alcoholbranche, politie (koppeling aan handhaving) en regionale en lokale overheden.
De introductie van Bob is zeer voorspoedig verlopen. De Postbus 51-campagne moet er in combinatie met de andere gezamenlijke activiteiten voor zorgen dat men niet vergeet afspraken te maken over alcohol en verkeer.

V&W Autogordels Doel van deze campagne is het vergroten van de kennis over het verplichte gebruik van autogordels achter in de auto. Het dragen van de gordel moet een gewoonte worden, zowel voor- als achter in de auto. Door een combinatie van handhaving en communicatie kan slachtofferreductie worden bereikt. Daarom wordt samengewerkt met politie, Openbaar Ministerie, decentrale overheden en maatschappelijke organisaties.

V&W Fietsverlichting De gelijktijdige inzet van massamediale voorlichting (landelijk én regionaal) en gericht politietoezicht moet het gebruik van fietsverlichting bevorderen met als doel het aantal fietsongevallen te reduceren. Er wordt een mix van instrumenten ingezet waarbij communicatie en handhaving gekoppeld zijn.

Financiën Invoering Automatische Voorlopige Teruggaaf Met Voorlopige Teruggaaf (VT) kunnen belastingplichtigen (te veel) ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen al in het jaar zelf, maandelijks, rechtstreeks terugkrijgen van de Belastingdienst. Dit jaar verandert het VT-aanvraagproces. VT- gerechtigden ontvangen geen aanvraagformulier in het najaar, maar de Belastingdienst stelt op basis van historische gegevens een VT-bedrag vast dat in december wordt toegezonden en alleen hoeft te worden gecontroleerd. Nieuwe VT- aanvragers worden in deze campagne op het mogelijke recht op VT gewezen.

Pagina
6/9



Campagnes 2004 (tweede aanmeldingsronde)

Justitie/BZK Identificatieplicht De invoering van de uitgebreide identificatieplicht is aan het parlement voorgelegd. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, zal de Nederlandse bevolking tijdig op de hoogte moeten worden gebracht van de plicht tot het dragen - en op verzoek tonen - van een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor alle personen van 14 jaar en ouder die in Nederland verblijven.
Deze campagne maakt deel uit van de koepelcampagne `Naar een veiliger samenleving' (zie eerste aanmeldingsronde).

VWS Actieve leefstijl Dagelijks bewegen heeft een positief effect op het voorkomen van verschillende ziekten, zoals chronische aandoeningen, hart- en vaatziekten en diabetes. Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking beweegt echter onvoldoende. Onder de naam FLASH! (Bewegen, Lopen, Actiemomenten, Sporten, Huishoudelijke activiteiten) stimuleert deze campagne gezond gedrag en laat zien hoe een half uur per dag bewegen op een natuurlijke wijze in het dagelijks leven is in te passen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het NISB (Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen).

BuZa Europa/Europese Unie In 2004 vinden er belangrijke ontwikkelingen plaats, zoals de uitbreiding van de Europese Unie, de Europese parlementsverkiezingen en het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie. Deze campagne laat aan de Nederlandse bevolking zien dat Europa het dagelijks leven vaker beïnvloedt dan men denkt. De campagne schuwt de dilemma's die Europa met zich meebrengt niet, maar laat vooral de positieve kanten voor het individu zien. Deze campagne fungeert als koepel; andere ministeries kunnen binnen dit kader ook om aandacht voor Europa vragen.

BZK/BuZa Referendum Europese grondwet Mogelijk wordt op 10 juni 2004 een nationaal referendum gehouden over de deelname van Nederland aan een Europese grondwet. In dat geval zal de Nederlandse bevolking tijdig moeten worden geïnformeerd en de procedure uitgelegd. Als het referendum doorgaat, zal deze campagne zoveel mogelijk aansluiten bij de campagnes 'Verkiezingen. U komt toch ook?' en `Europa/Europese Unie'.

VROM Bewust consumeren Consumenten zijn een belangrijke stakeholder in de verduurzaming van de samenleving. Ze kunnen een bijdrage leveren aan een beter milieu door bijvoorbeeld hout te kopen van het FSC-keurmerk en milieuvriendelijke verf. De campagne wil de consument aanzetten tot bewuster koopgedrag.

Pagina
7/9



VROM Gezond en veilig wonen Deze campagne bestaat uit twee deelcampagnes. De eerste richt zich op de risico's in huis, die veroorzaakt worden door bijvoorbeeld vocht, loden leidingen, asbest, gas- en elektra-installaties. Mensen zijn zich te weinig bewust van de (gezondheids)risico's. De campagne laat zien hoe een bepaalde situatie kan worden verbeterd. De tweede deelcampagne richt zich op de veiligheid en gezondheid om het huis. Bewoners worden geattendeerd op het bestaan van de zogenaamde risicokaart. Hierop zijn per gemeente/provincie de risicogebieden in kaart gebracht.

Financiën Controlethema De Belastingdienst controleert jaarlijks de aangifte inkomstenbelasting op een bepaald thema. In 2004 is dat de lijfrenteaftrek. Mensen die een lijfrentepolis hebben en kunnen aantonen dat ze een pensioengat hebben, kunnen deze aftrekken. De campagne maakt de bevolking bewust van het bestaan van fiscale regels en geeft aan hoe de Belastingdienst eventueel hulp kan bieden als er vragen zijn.

V&W Nederland leeft met water Deze meerjarencampagne is in 2002 gestart en maakt de bevolking bekend met de gevolgen van het nieuwe waterbeleid. In 2004 laat de campagne zien wat de overheid doet om de problemen aan te pakken. Hierdoor moet de kennis over en het begrip voor de gemaakte keuzes worden vergroot. In een volgende fase krijgt de bevolking eigen handelingsalternatieven aangeboden. Deze massamediale campagne dient als kapstok voor communicatieactiviteiten van provincies, gemeenten en waterschappen.

Pagina
8/9



Achtergrondinformatie

Onder een massamediale voorlichtingscampagne wordt verstaan: een communicatieproject, dat gebruik maakt van massamedia (tv, radio en/of een combinatie van middelen met landelijk bereik), dat (mede) namens de rijksoverheid wordt gevoerd of (gedeeltelijk) wordt gefinancierd door de rijksoverheid. Er is een onderscheid te maken tussen campagnes die gebruik maken van Postbus 51-zendtijd en -middelen en de campagnes die hier géén gebruik van maken. Vanwege mijn verantwoordelijkheid als zendgemachtigde van de rijksoverheid voor Postbus 51, worden alleen de campagnes die Postbus 51-middelen inzetten aangemeld via deze brief. Campagnes die geen gebruik maken van Postbus 51 dienen door de ministeries rechtstreeks via begrotingsstukken of beleidsnota's aan de Tweede Kamer te worden gemeld.

De Rijksvoorlichtingsdienst heeft de Postbus 51-aanmeldingen voor 2004 getoetst in overleg met de interdepartementale commissie Publiekscommunicatie en Informatie. Dit is gebeurd aan de hand van de volgende criteria:
1. Is het onderwerp van de campagne een prioriteit van kabinetsbeleid en/of strategisch akkoord;

2. Wat is het maatschappelijk belang van de campagne of het maatschappelijk risico indien de campagne niet wordt gevoerd;
3. Rechtvaardigt de grootte/omvang en bereikbaarheid van de doelgroep een campagne;

4. Wat is de verwachte effectiviteit van de campagne in relatie tot de inzet van media en middelen;

5. Is de informatie relevant voor de burger;
6. Zijn mogelijkheden tot samenwerking met andere ministeries onderzocht.

Na toetsing aan deze criteria wordt de lijst met goedgekeurde campagnes opgesteld. Om vast te stellen welke urgentie of prioriteit een onderwerp heeft, wordt gekeken naar een drietal aanvullende voorwaarden.
1. Nut en noodzaak van een campagne afgezet tegen andere campagnes (het relatieve belang van een campagne);
2. Evenwichtige 'weergave' van het regeringsbeleid (spreiding van campagneonderwerpen). Politieke prioriteiten moeten worden gecommuniceerd maar ook voor andere overheidsboodschappen moet ruimte beschikbaar zijn;
3. Bij invoering van nieuwe wet- en regelgeving wordt het belang van het onderwerp en de geschiktheid van Postbus 51 als afzender meegewogen.

Vervolgens wordt een eindafweging gemaakt en wordt de beschikbare zendtijd op basis van deze prioriteitsstelling verdeeld.

Pagina
9/9