Persbericht 10 december 2003 Begin
---
SWOV onderzoek:
Nederlandse automobilist wil meer maatregelen verkeersveiligheid
Groot draagvlak voor meer politietoezicht, invoering black box in de
auto en herziening rijopleidingen
Een meerderheid onder de Nederlandse automobilisten steunt de huidige
maatregelen of vindt dat er aanvullende maatregelen genomen moeten
worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit blijkt uit een
grootschalig Europees onderzoek, waarover de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV op 10 december een
rapport publiceert. Maatregelen die op steun kunnen rekenen zijn: meer
politietoezicht, lagere alcohollimiet voor beginnende bestuurders,
invoering van een black box in de auto, verbetering van de
rijopleiding, verbetering van wegen en meer voorlichting.
De SWOV voerde het onderzoek uit als onderdeel van een Europees
onderzoek - SARTRE genaamd - onder automobilisten, waarin hun mening
werd gevraagd over verkeersveiligheid.
Voor het SARTRE-onderzoek zijn in elk deelnemend land zo'n 1000
rijbewijs B-bezitters ondervraagd over een groot aantal
verkeersonderwerpen, waaronder snelheid, rijden onder invloed,
politietoezicht, en verkeersveiligheidsmaatregelen. In 1991 en 1996
vonden eerdere versies van het SARTRE-onderzoek. In totaal deden
drieëntwintig Europese landen mee aan het onderzoek. De SWOV heeft de
Nederlandse resultaten afgezet tegen die van de gemiddelde
automobilist van zeven van de drieëntwintig deelnemende landen: de
vergelijkingsgroep.
Enkele resultaten uit het SARTRE-onderzoek zijn:
Meer politiecontrole, betere rijopleiding, voorlichting en wegen
Aan de ondervraagden is de vraag voorgelegd waar de overheid meer
aandacht aan zou moeten geven om de verkeersveiligheid te verbeteren.
65% Vindt dat er meer politiecontrole moet komen, 76% vindt dat de
rijopleiding verbeterd moet worden en 68% kiest voor meer
publiciteitscampagnes. De verbetering van de wegen en het aanleggen
van meer fietspaden in de steden scoren beide 76%.Ten aanzien van de
politiecontrole is meer dan 80% het 'zeer eens' of 'redelijk eens' met
de inzet van meer roodlicht- en snelheidscamera's. Ook vindt de
meerderheid dat politietoezicht het verkeer veiliger maakt.
Rijden onder invloed strenger aanpakken
Vrijwel alle automobilisten in Nederland vinden dat rijden onder
invloed strenger moet worden bestraft.57% vindt dat er helemaal geen
alcohol mag worden gedronken voor het autorijden, voor 31% hoeft de
alcohollimiet niet te worden veranderd en volgens 10% moet de huidige
limiet (0,5 promille) verder omlaag, bijvoorbeeld naar 0.2 promille.
Meer dan 70% van de Nederlandse automobilisten is vóór een (Europese)
limiet van 0 promille voor beginnende bestuurders.
Snelheid
Bijna de helft van de Nederlandse automobilisten (41%) is voor een
snelheidsbegrenzer in de auto ter voorkoming van
snelheidsovertredingen. Driekwart van de ondervraagden vindt dat de
snelheidslimieten op provinciale wegen en wegen binnen de bebouwde kom
onveranderd moeten blijven. Over de snelheidslimieten op de
autosnelwegen zijn de opvattingen verdeeld.
Nieuwe maatregelen
De meerderheid van de ondervraagden is voorstander van de invoering
van nieuwe maatregelen, zoals een verplichte cursus voor bestuurders
die meer dan één keer op rijden onder invloed zijn betrapt. Ook andere
nieuwe maatregelen die het verkeer veiliger kunnen maken, worden
gesteund zoals een alcoholmeter in de auto (39%) en een
vermoeidheidsdetector (55%) en de invoering van een black box (63%)
waarmee de ongevalsoorzaak kan worden vastgelegd.
Telefoneren in de auto
Rond de 30% telefoneert tijdens het rijden. Per dag met gemiddeld
autogebruik belt ongeveer 20% 1 á 2 keer. 9% telefoneert 3 of meer
keren tijdens het autorijden. Opvallend hierbij is dat Nederlandse
automobilisten in meerderheid denken dat handsfree bellen minder
gevaarlijk is dan telefoneren met het toestel in de hand. Uit
onderzoek is gebleken dat beide vormen van bellen evenveel risico
opleveren.
Het SARTRE-onderzoek
SARTRE staat voor Social Attitudes to Road Traffic Risk Europe. Het
onderzoek werd eerder uitgevoerd in 1991 en in 1996 (1991: 15 landen,
1996: 18 landen en 2002: 23 landen). In elk van de landen werden 1000
bezitters van het rijbewijs B geïnterviewd over hun mening en ervaring
over: risicoperceptie, snelheid, rijden onder invloed, gordelgebruik,
verkeersonveilig gedrag, verkeershandhaving, verkeersmaatregelen,
vervoerswijzen en voorzieningen in de auto.
De deelnemende landen waren: België, Cyprus, Denemarken, Duitsland,
Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije,
Ierland, Italië, Kroatië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal
Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.
In de bijlage zijn enkele tabellen ter illustratie opgenomen
Het volledige onderzoeksrapport Meningen, voorkeuren en verkeersgedrag
van Nederlandse automobilisten (R-2003-25) is ook te vinden op
www.swov.nl.
---
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
E-mail: info@swov.nl
Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet
al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar
verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit
gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk
onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de
verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit
wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is
beschikbaar op deze website in de sectie Profiel.
---
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid