Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Persbericht 10 december 2003 Begin
---

SWOV onderzoek:
Nederlandse automobilist wil meer maatregelen verkeersveiligheid Groot draagvlak voor meer politietoezicht, invoering black box in de auto en herziening rijopleidingen

Een meerderheid onder de Nederlandse automobilisten steunt de huidige maatregelen of vindt dat er aanvullende maatregelen genomen moeten worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek, waarover de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV op 10 december een rapport publiceert. Maatregelen die op steun kunnen rekenen zijn: meer politietoezicht, lagere alcohollimiet voor beginnende bestuurders, invoering van een black box in de auto, verbetering van de rijopleiding, verbetering van wegen en meer voorlichting. De SWOV voerde het onderzoek uit als onderdeel van een Europees onderzoek - SARTRE genaamd - onder automobilisten, waarin hun mening werd gevraagd over verkeersveiligheid. Voor het SARTRE-onderzoek zijn in elk deelnemend land zo'n 1000 rijbewijs B-bezitters ondervraagd over een groot aantal verkeersonderwerpen, waaronder snelheid, rijden onder invloed, politietoezicht, en verkeersveiligheidsmaatregelen. In 1991 en 1996 vonden eerdere versies van het SARTRE-onderzoek. In totaal deden drieëntwintig Europese landen mee aan het onderzoek. De SWOV heeft de Nederlandse resultaten afgezet tegen die van de gemiddelde automobilist van zeven van de drieëntwintig deelnemende landen: de vergelijkingsgroep.
Enkele resultaten uit het SARTRE-onderzoek zijn:

Meer politiecontrole, betere rijopleiding, voorlichting en wegen Aan de ondervraagden is de vraag voorgelegd waar de overheid meer aandacht aan zou moeten geven om de verkeersveiligheid te verbeteren. 65% Vindt dat er meer politiecontrole moet komen, 76% vindt dat de rijopleiding verbeterd moet worden en 68% kiest voor meer publiciteitscampagnes. De verbetering van de wegen en het aanleggen van meer fietspaden in de steden scoren beide 76%.Ten aanzien van de politiecontrole is meer dan 80% het 'zeer eens' of 'redelijk eens' met de inzet van meer roodlicht- en snelheidscamera's. Ook vindt de meerderheid dat politietoezicht het verkeer veiliger maakt. Rijden onder invloed strenger aanpakken Vrijwel alle automobilisten in Nederland vinden dat rijden onder invloed strenger moet worden bestraft.57% vindt dat er helemaal geen alcohol mag worden gedronken voor het autorijden, voor 31% hoeft de alcohollimiet niet te worden veranderd en volgens 10% moet de huidige limiet (0,5 promille) verder omlaag, bijvoorbeeld naar 0.2 promille. Meer dan 70% van de Nederlandse automobilisten is vóór een (Europese) limiet van 0 promille voor beginnende bestuurders.

Snelheid

Bijna de helft van de Nederlandse automobilisten (41%) is voor een snelheidsbegrenzer in de auto ter voorkoming van snelheidsovertredingen. Driekwart van de ondervraagden vindt dat de snelheidslimieten op provinciale wegen en wegen binnen de bebouwde kom onveranderd moeten blijven. Over de snelheidslimieten op de autosnelwegen zijn de opvattingen verdeeld.

Nieuwe maatregelen
De meerderheid van de ondervraagden is voorstander van de invoering van nieuwe maatregelen, zoals een verplichte cursus voor bestuurders die meer dan één keer op rijden onder invloed zijn betrapt. Ook andere nieuwe maatregelen die het verkeer veiliger kunnen maken, worden gesteund zoals een alcoholmeter in de auto (39%) en een vermoeidheidsdetector (55%) en de invoering van een black box (63%) waarmee de ongevalsoorzaak kan worden vastgelegd. Telefoneren in de auto
Rond de 30% telefoneert tijdens het rijden. Per dag met gemiddeld autogebruik belt ongeveer 20% 1 á 2 keer. 9% telefoneert 3 of meer keren tijdens het autorijden. Opvallend hierbij is dat Nederlandse automobilisten in meerderheid denken dat handsfree bellen minder gevaarlijk is dan telefoneren met het toestel in de hand. Uit onderzoek is gebleken dat beide vormen van bellen evenveel risico opleveren.

Het SARTRE-onderzoek
SARTRE staat voor Social Attitudes to Road Traffic Risk Europe. Het onderzoek werd eerder uitgevoerd in 1991 en in 1996 (1991: 15 landen, 1996: 18 landen en 2002: 23 landen). In elk van de landen werden 1000 bezitters van het rijbewijs B geïnterviewd over hun mening en ervaring over: risicoperceptie, snelheid, rijden onder invloed, gordelgebruik, verkeersonveilig gedrag, verkeershandhaving, verkeersmaatregelen, vervoerswijzen en voorzieningen in de auto. De deelnemende landen waren: België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.

In de bijlage zijn enkele tabellen ter illustratie opgenomen

Het volledige onderzoeksrapport Meningen, voorkeuren en verkeersgedrag van Nederlandse automobilisten (R-2003-25) is ook te vinden op www.swov.nl.

---

Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie Jolanda Maas: 070 - 317 3315 Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318 E-mail: info@swov.nl

Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is beschikbaar op deze website in de sectie Profiel.
---