UWV

Nieuwe aanpak reïntegratie langdurig WAO'ers werkt

De pilot van UWV voor de reïntegratie van mensen die al langere tijd een WAO-uitkering hebben, heeft succes. Tussen maart en augustus 2003 heeft UWV met 1100 WAO'ers gesproken over hun mogelijkheden tot terugkeer op de arbeidsmarkt. Daarvan zijn ruim 300 mensen (29 procent) gestart met een reïntegratietraject. Met de pilot heeft UWV een nieuwe methode getoetst om mensen die al langer in de WAO zitten naar werk te begeleiden. Tot nu toe kwamen reïntegratiemogelijkheden voor langdurig WAO'ers vooral aan de orde bij de wettelijke herbeoordelingen na 1 en 5 jaar.

De pilot van UWV vond plaats in drie regio's: Maastricht, Alkmaar en Hengelo. Voor de pilot werden mensen die al langer in de WAO zitten en een volledige uitkering krijgen, opgeroepen om te praten over hun mogelijkheden om weer aan het werk te gaan. Dit gesprek is vooral gericht op de mogelijkheden die een klant voor zichzelf ziet in plaats van zijn beperkingen. Hiermee verschilt de nieuwe aanpak van een herbeoordeling, die is grotendeels gericht op het beoordelen van de mate van arbeidsongeschiktheid.
Cliënten met een WAO-uitkering die gezien hun medische beperkingen geen mogelijkheden tot werkhervatting hebben, zijn niet opgeroepen. Dat geldt ook voor mensen die ouder zijn dan 55 jaar en langer dan tien jaar een WAO-uitkering hebben. Bijna iedereen die is opgeroepen, heeft daaraan gehoor gegeven. Er zijn dan ook geen sancties opgelegd.

Doel van de pilot is inzicht krijgen in de reïntegratiemogelijkheden van mensen met een langdurige WAO-uitkering op een andere manier dan via de wettelijke herbeoordelingen. Bijna 30 procent van de mensen die zijn opgeroepen, is gestart met een reïntegratietraject. Bij de wettelijke herbeoordelingen na 1 jaar WAO start gemiddeld 11 procent van de WAO'ers met een reïntegratietraject. Bij de wettelijke herbeoordeling na 5 jaar is dat minder dan 5%. Uit de pilot is verder gebleken dat de beleving van gezondheid door de klant en de wil tot werken de beste voorspellers zijn van de mogelijkheden om te reïntegreren. Inzicht hierin is verkregen door de cliënten hierover te enquêteren.

Op basis van de resultaten van deze pilot wordt deze werkwijze vanaf 2004 uitgebreid. Daarnaast blijft UWV de Reïntegratietelefoon inzetten, die cliënten de mogelijkheid biedt snel met een reïntegratietraject te starten.

Noot voor de redactie,