STAP

Zonder reclame minder alcoholgebruik onder jongeren

Amerikaans onderzoek onder middelbare scholieren toont aan dat alcoholreclame de keuze om te gaan drinken beïnvloedt. Ook de hoeveelheid alcohol die jongeren drinken wordt beïnvloed door alcoholreclame. Vooral jonge meisjes zijn gevoelig voor alcoholreclame. Het onderzoek getiteld 'Alcohol Advertising and Alcohol Consumption by Adolescents' is uitgevoerd door Henry Saffer en Dhaval Dave; het National Bureau of Economic Research te New York publiceerde eind november jl. een samenvatting van het onderzoeksrapport.

Afwezigheid van alcoholreclame zal leiden tot afname aantal stevige drinkers
De analyse op basis van onderzoek van Saffer en Dave leidt tot de veronderstelling dat de afwezigheid van alcoholreclame leidt tot een reductie van het aantal maandelijkse drinkers van 25% naar 21%. Sterker nog is de veronderstelde afname van het aantal 'binge drinkers' (Binge drinken = het drinken van 5 of meer glazen per keer). Het zou gaan om een afname van 12% naar 7% van het aantal binge drinkers onder scholieren. De onderzoekers geven aan dat een verdubbeling van de prijzen van alcoholhoudende dranken het aantal jonge drinkers zal terugbrengen met 28% en het aantal jonge binge drinkers met 51%.

Alcoholproducenten in VS besteden 4,5 miljard dollar aan marketing De onderzoekers zijn verontrust over zowel het hoge aantal drinkende scholieren als over de omvang van reclame. Alcoholproducenten besteedden in de VS in 2001 ongeveer 1,5 miljard dollar aan reclame, een toename van 25% vergeleken met 1998. Geschat wordt dat dit bedrag een derde is van alle marketing uitgaven aan alcohol; in het onderzoek waren de uitgaven m.b.t. sponsoring, reclame via internet, reclame in tv-programma's e.d. niet betrokken.

Alcoholproducenten ontkennen verband reclame en drinkgedrag jongeren
De onderzoekers beschuldigen de alcoholproducenten er niet van hun reclame opzettelijk aantrekkelijk te maken voor jongeren. Zij geven wel aan welke invloed alcoholreclame heeft op het drinkgedrag voor jongeren, afgezien van de intenties van de reclamemakers. De Amerikaanse alcoholproducenten verwerpen ieder verband tussen het drinkgedrag onder jongeren en reclame. Zij wijzen er op dat hun reclame is bedoeld voor volwassenen en beoogt de merkkeuze te beïnvloeden. Zij zeggen geen invloed te willen uitoefenen op de keuze van de consument wel of geen alcohol te drinken.

Bron: Advertising and Price effects on Adolescent Drinking. National Bureau of Economic Research. NBER Working Paper no 9482. www.nber.org

Utrecht, 10 december 2003
Ir. W.E. van Dalen, directeur STAP

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.

STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl

10 dec 03 13:23