Gemeente Capelle a/d IJssel

Fel protest van Capelle tegen bezuinigingen in het openbaar vervoer

Het college van de gemeente Capelle heeft met verbijstering kennisgenomen van de voorstellen van de RET voor de wijziging van het busnet, die zou moeten ingaan in mei 2004. Op 22 oktober 2003 besloot het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio dat de herontwerp-voorstellen van de RET, bedoeld om de forse bezuiniging op de budgetten voor de exploitatie van het openbaar vervoer op te vangen, pasten binnen de concessievoorwaarden. De voorgestelde wijzigingen acht het college onaanvaardbaar. In een brief aan de Stadsregio heeft de gemeente Capelle aan den IJssel bezwaar gemaakt tegen de voorstellen en gevraagd om gezamenlijk naar alternatieven te zoeken.

Door de wijziging van het busnet zal in de Capelse wijken Oostgaarde, Middelwatering, Capelle-West en
s-Gravenland de lijnbus geheel uit het straatbeeld verdwijnen. Het IJssellandziekenhuis, van regionale betekenis, zal vanuit geen enkele Capelse wijk meer direct bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Vele wooncentra voor ouderen in de wijken Oostgaarde en Middelwatering worden niet meer ontsloten door een busverbinding. Enkele wooncentra vallen zelfs buiten het toegestane bereik van de dichtstbijzijnde metrohalte.

De voorstellen zijn volgens het college van de gemeente Capelle in tegenspraak met het Programma van Eisen voor de RET-concessie 2002 e.v. In dit Programma van Eisen is de volgende dekkingseis aangegeven: 95% van de woonadressen in de bebouwde kom moet liggen binnen een straal van 500 meter van een bushalte of binnen een straal van 700 meter van de metrohalte. Het schrappen van alle buslijndiensten in de genoemde Capelse wijken impliceert dat alle bewoners van deze wijken voor het openbaar vervoer zijn aangewezen op de metro. Echter veel woonadressen liggen niet binnen de hiervoor geldende straal van 700 meter.

Daarnaast is de gemeente Capelle van mening dat de sociale functie van het openbaar vervoer wordt ontkend. Capelle signaleert al geruime tijd dat de sociale functie van het openbaar vervoer, ook in de grootstedelijke gebieden, op de tocht staat. De bekostigingsmethodiek en het gegeven dat de rijksoverheid bezuinigt op het beschikbare budget, dwingt steeds nadrukkelijker tot het maken van keuzes. Desalniettemin is er met betrekking tot de sociale functie een ondergrens bereikt. In eerder overleg met de Stadsregio is dit ook door haarzelf onderkend.