CZ ACTIEF IN GEZONDHEID

Nieuwe leveranciers staan borg voor kwaliteit en service

CZ bespaart miljoenen
op incontinentiemateriaal

Op 10 december 2003 heeft zorgverzekeraar CZ de definitieve contracten getekend met de 'winnaars' die ingeschreven hebben op de Europese aanbesteding voor incontinentiemateriaal. Met deze aanbesteding heeft CZ haar doel ruimschoots bereikt. Er zijn hoge eisen gesteld aan kwaliteit en service en de kosten van luiers en andere hulpmiddelen worden met miljoenen euro's per jaar verminderd. Onder de nieuwe leveranciers bevinden zich een groothandel (Brocacef), fabrikant (Paul Hartmann) en twee medische speciaalzaken (MediReva en CombiCare). Zij mogen vanaf 1 januari 2004 incontinentiemateriaal leveren aan CZ-verzekerden in vijf regio's (percelen) binnen Nederland. Brocacef heeft aangegeven gebruik te willen maken van apothekers als distributiekanaal.

Kwaliteit en service
De nieuwe leveranciers voldoen op basis van het pakket van eisen uit de aanbesteding aan strenge voorwaarden. Er zijn onder meer stricte eisen gesteld aan de kwaliteit en service die geleverd moeten worden. Deze voorwaarden gaan op onderdelen verder dan in de oude situatie. Zo verplichten leveranciers zich om periodiek een
klanttevredenheidonderzoek uit te voeren en is er een klachtenprocedure. In de contracten is tevens opgenomen dat leveranciers voor spoedleveringen 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar moeten zijn. Bovendien kunnen patiënten bij de nieuwe leveranciers terecht voor persoonlijke begeleiding en advies. Verder moeten alle merken leverbaar zijn en er bestaat de mogelijkheid voor bezorging aan huis. CZ wil in de toekomst komen tot een situatie waarin niet meer de leverancier, maar een onafhankelijke incontinentieverpleegkundige de behandeling, het soort hulpmiddel en de hoeveelheid voor iedere verzekerde bepaalt.

Kosten
CZ is met deze aanbesteding niet over één nacht ijs gegaan. In 2001 heeft een extern bureau onderzoek gedaan naar de behoeften van de gebruikers van incontinentiemateriaal. Verreweg het merendeel van de gebruikers (70%) staat positief of neutraal tegenover het plan om het aantal leveranciers te verminderen. De afgelopen jaren zijn de kosten van incontinentiemateriaal enorm gestegen door vergrijzing en hoeveelheid per gebruiker. CZ heeft met deze aanbesteding een nieuw concept van dagprijzen geïntroduceerd. Leveranciers konden intekenen op een gemiddelde dagprijs waarin zowel de prijs van het incontinentiemateriaal als het volume (aantal luiers per dag) is verrekend. Dit heeft geleid tot fors lagere productprijzen. CZ laat met deze aanbesteding zien dat zij haar de nieuwe rol van zorginkoper serieus neemt. In het nieuwe stelsel moet de zorgverzekeraar strijden om de gunst van de verzekerde. Door inkoop van doelmatige, kwalitatief goede en niet te dure zorg, kan CZ concurreren op prijs (zo laag mogelijke nominale premie) en op kwaliteit. Aanbesteding is een middel om meer inzicht en transparantie te krijgen in de markt en tot reële prijzen te komen.


---