EERSTE KAMER


Eerste Kamer stemt in met Fiscaal Pakket 2004

Na een geanimeerd debat met staatssecretaris Joop Wijn (CDA) heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Fiscaal Pakket 2004. Wijn die bij de overgang naar het kabinet Balkenende II de overstap maakte van het ministerie van economische zaken naar dat van financiën zei aan het slot: 'Ik heb veel geleerd van deze belastingbeschouwingen'. Eerder hadden woordvoerders van diverse fracties hun waardering geuit voor de betrokken en openhartige wijze van discussiëren van de staatssecretaris. Uiteindelijk kondigden alleen de fracties van GroenLinks en de SP aan tegen het Fiscaal Pakket te zullen stemmen, omdat het de inkomensverschillen zou vergroten. Het debat krijgt nog een staartje door een motie van D66'er Schuyer die steun kreeg van de twee andere regeringspartijen CDA en VVD en van de PvdA, GroenLinks, SP en de ChristenUnie. In de motie wordt de regering gevraagd vrijstelling te geven van vennootschapsbelasting aan instellingen die rijksmonumenten restaureren met een culturele bestemming, zoals kerken, gemalen of fabrieksgebouwen. Wijn kondigde op aandrang van VVD en CDA een 'aanpassing' aan van de wet op de vennootschapsbelasting. Hij wilde niet van een 'herziening' spreken, omdat dit teveel verwachtingen zou werken. Maar hij erkende dat deze wet een 'lappendeken' is en 'hier en daar te ingewikkeld is geformuleerd'. Een suggestie van D66 om een proef te nemen met een 'elastisch tarief' viel bij Wijn in goede aarde. Een wens van de VVD om bij de loon- en inkomstenbelasting het bijzondere tarief weer in te voeren stuitte bij de staatssecretaris op verzet. Achter de discussie daarover wil hij een punt zetten. Met verve verdedigde Wijn het 'autopakket'. De hoofdlijn is dat woon-werk-verkeer vanaf 1 januari 2004 ook tot de zakelijke kilometers wordt gerekend, maar dat de onbelaste vergoeding per kilometer voor zakelijk gebruik van een privé-auto teruggaat van 28 naar 18 cent. De bijtelling voor berijders van een lease-auto wordt 22%. Dit was voor de meeste lease-rijders 25%. Maar er waren ook bijtellingen van 10, 15 en 20 procent. Als gevolg van de uniformering (een bijtelling van 22% voor alle leaserijders) leveren de gezamenlijke leaserijders 65 miljoen euro op jaarbasis in.
Over de fiscale steun voor chronisch zieken en gehandicapten zei Wijn dat dit 'maar een van de instrumenten is' om het koopkrachtverlies te beperken. Andere belastingbetalers krijgen te maken met een korting van twee euro op de heffingskorting om de financiële tegemoetkoming aan chronisch zieken en gehandicapten te financieren.

Voorlichting en Externe Betrekkingen
Eerste Kamer der Staten-Generaal

070-3129355

10 dec 03 15:39