Ingezonden persbericht

Persbericht

CRM groeit snel ­ ondernemingen wachten nog steeds op besparingen

Betere projectplanning, analyse en voorlichting van de eindgebruiker essentieel voor het realiseren van de voordelen van Customer Relationship Management (CRM).

Londen/Den Haag, 10 december 2003 ­ Customer Relationship Management (CRM)-oplossingen hebben tot nu toe slechts beperkte omzetgroei opgeleverd, tegenover miljoenen dollars aan investeringen, zo blijkt uit een nieuw rapport dat AT&T heeft uitgebracht in samenwerking met de Economist Intelligence Unit ­ de zakelijke informatietak van The Economist Group.

Slechts 29 procent van de 237 ondervraagde topmanagers gaf aan tevreden te zijn met de CRM-oplossing binnen hun onderneming. Uit een ander onderzoek dat in het AT&T-rapport wordt aangehaald blijkt dat meer dan de helft van alle CRM-programma's geen Return-on-Investment (ROI) oplevert.

Ondernemingen blijven uitgebreid investeren in CRM-oplossingen in een poging hun marketingcampagnes te stroomlijnen, de verkoopeffectiviteit te verbeteren en de winst per klant te verhogen. Het AT&T-rapport toont echter aan dat deze voordelen voor veel organisaties nog niet zijn verwezenlijkt. Gartner voorspelt dat de wereldwijde markt voor CRM- diensten met een gemiddelde van 16 procent per jaar zal groeien tot een waarde van 47 miljard USD in 2006.

De ondervraagde topmanagers zijn ervan overtuigd dat hun ondernemingen in de nabije toekomst een reeks nieuwe kanalen voor klantcontact moeten kunnen ondersteunen. Dit plaatst extra druk op de noodzaak de huidige CRM-problemen op te lossen. Meer dan de helft van de respondenten gaf aan dat hun onderneming binnen twee jaar gebruik zal gaan maken van videolinks en web chat/messaging voor het benaderen van klanten.

In het onderzoek worden verschillende redenen voor de tegenvallende resultaten van CRM aangedragen. Zo hebben veel ondernemingen hun CRM-initiatieven laten domineren door IT, wat heeft geleid tot oplossingen die niet voldoen aan de eisen van de eindgebruikers binnen de afdelingen marketing, sales en klantenservice. Daarnaast beschikken veel ondernemingen niet over effectieve hulpmiddelen voor het meten van de status van hun klantrelaties, ondanks de verfijnde CRM-systemen.

De meerderheid van de topmanagers ziet betere analyse van klantgedrag als de prioriteit voor verbetering van hun CRM-oplossing. Analytische hulpmiddelen kunnen sales- en marketingprofessionals helpen bij effectieve 'cross-selling' en marketing. In het rapport wordt echter gewaarschuwd dat deze nieuwe tools training vereisen, aangezien het merendeel van de sales- en marketingmedewerkers geen ervaring heeft met dergelijke software.

"Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat een gedegen evaluatie van de eisen die ondernemingen stellen aan CRM en de verwachte voordelen uitgevoerd dient te worden, voordat wordt geïnvesteerd in proces- en systeemimplementatie", aldus Jeff Ace, Business Development vice president voor AT&T's global operations. "Het EIU-onderzoek toont aan dat ondernemingen moeten bekijken welke andere bedrijfsaspecten dienen te worden aangepast, om de voordelen van CRM te kunnen garanderen. Het lijkt sterk op de lessen die in eerdere jaren zijn geleerd rondom Quality Management, maar desondanks zijn het waardevolle overwegingen vanuit een bedrijfsperspectief."

AT&T biedt klanten de juiste diensten voor networking, hosting en het beheer van applicatieprestaties voor een krachtige en veilige omgeving voor hun CRM-applicatie.

AT&T kan de hosting-omgeving van een onderneming volledig beheren, van de netwerklaag tot applicatie-performance. AT&T's volledige reeks schaalbare Internet Protocol (IP) en managed hosting services omvat diensten voor bedrijfscontinuïteit, disaster recovery, content distribution, storage, managed security, firewalls en afstemming van taken tussen verschillende datacenter locaties.

Bovendien biedt de AT&T Managed Services Portal managed hosting- klanten gepersonaliseerde en veilige toegang tot gedetailleerde informatie over hun door AT&T beheerde infrastructuur en applicaties. De Managed Services Portal maakt deel uit van de geïntegreerde AT&T BusinessDirect- portal voor zakelijke klanten.

AT&T's Enterprise Hosting Services worden ondersteund door het AT&T integrated Global Enterprise Management System (iGEMS), voor continue monitoring en correlatie van data over de netwerken van klanten. De waarde van iGEMS is onder andere het bieden van end-to-end integratie, beheer en monitoring; van transport- tot applicatieniveau. Door het iGEMS- platform te gebruiken kunnen klanten gebeurtenissen identificeren, inperken en isoleren, maar ook zien hoe netwerkactiviteiten hun infrastructuur beïnvloeden via de AT&T Managed Services Portal. Het nieuwe wereldwijde onderzoek van AT&T en the Economist Intelligence Unit is beschikbaar via:
http://www.business.att.com/emea/english/whitepaper/crm.html

Het rapport en de onderzoeksmethode
In het rapport More than numbers: CRM in the networked organisation worden een AT&T onderzoek en white paper gepresenteerd welke zijn opgesteld in samenwerking met The Economist Intelligence Unit (EIU). De EIU heeft een wereldwijd online onderzoek en een reeks interviews gehouden met analisten en topmanagers gedurende de afgelopen vijf maanden.
The Economist Intelligence Unit (EIU) heeft het wereldwijde onderzoek gehouden onder 237 managers, met respondenten uit West-Europa (30%), Noord-Amerika (26%) en Asia-Pacific (26%). De overige respondenten kwamen uit Oost-Europa, Latijns-Amerika en het Midden- Oosten en Afrika. Meer dan 80% van de respondenten was actief in meerdere landen. De vijf belangrijkste sectoren waaruit de respondenten afkomstig waren zijn business & information technology, software, financiële dienstverlening, industrie en gezondheidszorg/farmacie. Dit rapport is het laatste in een reeks van vier 'thought-leadership'- artikelen die zijn opgesteld door AT&T in samenwerking met The Economist Intelligence Unit over de toekomst voor netwerken. De eerste drie papers gingen in op networking, telewerken en beveiliging.

Over AT&T
AT&T (www.att.com) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice- en datacommunicatie voor particulieren, bedrijven en overheden. AT&T biedt een van de modernste communicatienetwerken en wordt hierbij ondersteund door de research en development mogelijkheden van AT&T Labs. De organisatie is leidend op het gebied van zakelijke data- en internetdiensten en biedt outsourcing, consultancy en netwerkintegratie voor grote organisaties. AT&T is eveneens een marktleider op het gebied van lokale, interlokale en internetdiensten en transactiegebaseerde diensten in de Verenigde Staten zoals prepaid telefoonkaarten, collect calling en telefonische inlichtingen. De jaaromzet van AT&T bedroeg in 2002 $37,8 miljard. Meer dan 40 miljoen particulieren en 4 miljoen zakelijke klanten vertrouwen dagelijks op de kwalitatief hoogwaardige communicatie van AT&T. AT&T is meermaals onderscheiden voor uitstekende performance en klantondersteuning. Voor meer informatie over AT&T in Europa: www.att.com/emea

Over The Economist Intelligence Unit
The Economist Intelligence Unit is de tak voor zakelijke informatie van The Economist Group, uitgever van The Economist. Via haar wereldwijde netwerk van meer dan 500 analisten verzorgt The Economist Intelligence Unit voortdurend inschattingen en voorspellingen van politieke, economische en zakelijke omstandigheden in bijna 200 landen. Als 's werelds grootste verzorger van dergelijke informatie per land helpt The Economist Intelligence Unit managers bij het maken van betere zakelijke beslissingen via tijdige, betrouwbare en onpartijdige analyse van wereldwijde markttrends en zakelijke strategieën.