Provincie Friesland

PERSBERICHT

Nummer: 244
Datum: 10 december 2003

Stuurgroep Staandemastroute kiest voor westelijke omleiding bij Wergea

De Stuurgroep Staandemastroute heeft in haar vergadering van woensdag 10 december 2003 gekozen voor een westelijke omleiding bij Wergea. Daarmee vervalt de voorkeur voor de oostelijke variant die eerder in beeld was. Aanleiding voor deze wijziging is het verzoek van de gemeente Boarnsterhim aan de stuurgroep om de westelijke variant te onderzoeken. De stuurgroep heeft om die reden een onderzoek laten uitvoeren. De uitwerking hiervan is door gemeente en provincie opgesteld en heeft geresulteerd in een Technisch Plan, dat plan geeft aan dat een westelijke omleiding meer kansen biedt en ca. E 2,4 miljoen goedkoper uitgevoerd kan worden dan de oostelijke variant. Daarmee blijven de totale kosten binnen de beschikbare middelen. De totale kosten voor aanleg van de Staandemastroute blijven binnen de afspraken die in december 2000 tussen provincie en gemeente zijn gemaakt.

Westelijk tracé kansrijker en goedkoper

In de aanleg van de westelijke omleiding (het zogenaamde tracé) worden vooral kosten bespaard doordat er minder infrastructuur aangelegd hoeft te worden en een (fiets-)brug minder nodig is. Daar komt als extra besparing bij dat de kosten van het archeologisch onderzoek voor de westelijke omleiding aanzienlijk geringer zijn. De oostelijke variant zou daarnaast duurder uitvallen dan in december 2000 is berekend, en dat zou opnieuw een extra financiële bijdrage van provincie en gemeente noodzakelijk hebben gemaakt.

De keuze voor een langer (westelijk) tracé is mede gebaseerd op de reacties van Plaatselijk Belang Wergea, zij hebben aangegeven liever een langer dan een kort tracé langs Wergea te willen omdat een kort tracé meer invloed op het dorp heeft.

Op basis van het Technisch Plan schat de stuurgroep de uitvoerbaarheid van een westelijke omleiding hoger in dan voor de oostelijke omleiding. De westelijke omleiding blijft overigens gebaseerd op dezelfde beleidsmatige uitgangspunten als die voor de oostelijke variant.

Bestuurlijk vervolg

De Stuurgroep Staandemastroute legt de keuze voor de westelijke omleiding ter vaststelling voor aan het college van gedeputeerde staten en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boarnsterhim. De college's nemen begin volgend jaar een definitief besluit over het advies van de stuurgroep.

Met de keuze voor een westelijke omleiding komt de uitvoering van de oostelijke omleiding, - inmiddels onderdeel van het goedgekeurde bestemmingsplan, op het tweede plan te staan. Omdat het bestemmingsplan Staandemastroute recent door de Raad van State is goedgekeurd dient voor een westelijk tracé een bestemmingsplanwijziging te worden aangevraagd.

Start uitvoering
Zoals nu wordt voorzien wordt in 2004 een definitieve keuze voor het tracé voorbereid. Daarna start de bestemmingsplanprocedure die mogelijk 2 jaar in beslag zal nemen. Uiterlijk in 2007 kan dan worden begonnen met het westelijke tracé als projectonderdeel van de Staandemastroute. Andere onderdelen van de aanleg van de route starten al in 2004. De gehele Staandemastroute moet medio 2008 gelijk aan de realisatie van het aquaduct in het Langdeel worden afgerond.