Gemeente Utrecht


Publiek en instellingen waarderen de culturele zondagen

De Utrechtse Culturele Zondagen zijn een succes. Ze krijgen waardering van zowel publiek als culturele instellingen. Het publiek beloont de Culturele Zondagen met een 7,6 en de instellingen geven een 7 als rapportcijfer. Succesfactoren zijn een aansprekend thema, divers aanbod en gratis toegang. Ook sfeer en gezelligheid spelen mee. De formule werkt drempelverlagend, terwijl de kwaliteit van het programma voldoende gewaarborgd blijft.

Dit blijkt uit de evaluatie na twee jaar Culturele Zondagen, uniek in Utrecht. Onderzocht is het bereik, de beleving en betekenis van de Culturele Zondagen voor publiek, instellingen en stad. De Culturele Zondagen zijn een van de tien beloften uit het collegeprogramma 2001-2006. Cultuurwethouder Toon Gispen is blij dat deze belofte, ingebracht door Leefbaar Utrecht, zo'n groot succes is geworden.

Het bereik van de Culturele Zondagen is groot. Van de Utrechtse bevolking heeft ruim tweederde (71%) wel eens gehoord van de Culturele Zondagen. Een op de vijf heeft het afgelopen jaar ook wel eens een bezoek gebracht. Het profiel van de Utrechtse bezoeker is gelijk aan dat van de gemiddelde Utrechter. 30 % van de bezoekers is allochtoon, dit komt overeen met het percentage in de stad (29 %). De dagen maken Utrecht aantrekkelijk als woongemeente, vindt tweederde van de Utrechtse bezoekers. De Zondagen bereiken 'nieuw publiek': drie op de tien bezoekers maakt niet of nauwelijks gebruik van het reguliere kunstaanbod. Ook trekken zij publiek van buiten de stadsgrenzen: een op de drie bezoekers.

Afwisselende invalshoeken zorgen voor een gevarieerd aanbod. Een thema dat tot de verbeelding spreekt, werkt drempelverlagend: het verleidt bezoekers om kennis te maken met onbekende vormen van kunst en cultuur. Culturele instellingen geven aan dat een thema bijdraagt aan duidelijke keuzes in de programmering. Een andere succesfactor is een divers en kwalitatief goed aanbod. Bezoekers waarderen de korte programma's. Dit biedt de mogelijkheid om te 'zappen'. De instellingen zijn hier sceptisch over omdat ze menen dat zap-gedrag kan leiden tot een verschraling van de kwaliteit. Bezoekers zijn tevreden met de gratis toegang. Culturele instellingen onderkennen dat gratis aanbod bijdraagt aan een groter publieksbereik maar sommigen vrezen oneerlijke concurrentie.

Na een stroeve start in 2001 is er sprake van een groeiend draagvlak onder culturele instellingen. Zij vinden dat er redelijk tot goede kwaliteit wordt geboden en dat de organisatie en de marketing zijn verbeterd. De meeste instellingen zien voordelen in deelname, de belangrijkste meerwaarde is het vergroten van publieksbereik. Drempels voor deelname zijn de kosten, tijdsinvestering en een overkill aan cultureel aanbod. Net als het publiek pleiten zij voor maximaal één Culturele Zondag per maand.

In 2002 zijn 17 Culturele Zondagen gepresenteerd, waarvan een aantal samenviel met een reeds bestaande activiteit of festival. Deze zondagen trokken zo'n 50.000 bezoeken. In 2003 zijn er 15 Culturele Zondagen gehouden met een sterkere eigen identiteit en een uitgebreider dagprogramma. Dit jaar zijn de Culturele Zondagen goed zijn voor zo'n 80.000 bezoeken, een stijging met ruim 50%. In 2003 waren er diverse invalshoeken, zoals Leven en Dood - Boekenweekthema, Indiase cultuur en Utrechtse amateurdag. Ook de website (www.culturelezondagen.nl) slaat aan. Het afgelopen jaar waren er 4.042.176 hits (79.271 bezoeken), met gemiddeld 200 aanvragen per maand voor informatie.

Noot voor de media:
Voor meer informatie of toezending van het evaluatierapport: Regie Bouma, Bestuurscommunicatie, tel. 030 - 286 11 55 of Mariëlle Pals, projectleider Culturele Zondagen, tel. 030 - 286 22 31.

Utrecht, 10 december 2003.

De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Utrecht vindt u op: http://www.utrecht.nl/emaildisclaimer