Partij van de Arbeid Amsterdam



11-12-2003


Kansen creëren in een kil klimaat


Slotbeschouwingen 2003, door Lodewijk Asscher, PvdA, alleen gesproken
woord telt


Voorzitter,


De PvdA wil in 2004 verder anticyclisch investeren in de stad. De
begroting 2004 maakt dat concreet. Het komend jaar, de komende jaren,
zullen in het teken staan van kansen en gevaren. De kans op een
welvarende, verenigde stad. Het gevaar van een verdeelde en arme stad.


Het gevaar van een verdeelde en arme stad is reëel. Als we ophouden te
investeren in mensen. Als we een categorie als "kansarm" aanduiden en
die vervolgens weren uit de stad. Als we Amsterdamse kinderen laten
spijbelen en rondzwerven. Als we niet slagen in een effectief
integratiebeleid. Als we onze beroepsbevolking niet beter opleiden.


Dan dreigt een Amsterdam van twee snelheden. Een kleine, rijke groep
die zich in toenemende mate verschanst tegen een grote kansarme massa.
Twee steden in één stad die elkaar niet meer begrijpen. De problemen
waar onze Rotterdamse vrienden mee kampen mogen door ons niet
onderschat of gebagatelliseerd worden. We moeten ons juist afvragen
hoe we kunnen voorkomen dat het met Amsterdam de zelfde kant op gaat.
We moeten er over nadenken hoe we Rotterdam kunnen helpen.


Maar niet door het weren van kansarmen! De missie van de PvdA is juist
kansarmen kansrijk te maken. Door te zorgen voor opleiding. Voor
betaalbare woningen. Voor werkgelegenheid. Wij vinden dat de stad een
kansenfabriek moet zijn. De energie van Amsterdam moet er voor zorgen
dat wie hier onopgeleid en berooid binnen komt kan veranderen in een
welvarende en participerende inwoner. Kortom: een echte Amsterdammer!


Wij zien het veranderen van kansarm in kansrijk als onze core
business. Wij willen een samenleving waarin iederéén kans maakt. En
ja, wij van de PvdA denken dat de overheid hierin een belangrijke rol
moet vervullen. Niet door alles voor iedereen te plannen of te
bedisselen.


Maar wel door te investeren in werk. de werkgelden uit de motie
Asscher, Huffnagel en Res van de Voorjaarsnota moeten daarvan het
begin zijn. Jongerenloketten. Nieuwe vormen van leerwerkbanen. De
plannen van Oudkerk ter invulling van de 8 miljoen voor werk spreken
ons aan. We zijn erg blij dat deze er nu liggen, zij het te elfder
ure. Het is goed dat er ook aandacht bestaat voor de vraagkant van de
arbeidsmarkt en we vinden de voorgestelde aanpak creatief. Wel zullen
we het proces kritisch gaan volgen. Graag willen we dan ook uitgebreid
geïnformeerd worden over de voortgang van de besteding van het hele
bedrag dat we in het Voorjaar voor werk hebben uitgetrokken, 11,5
miljoen euro. Dit kan in de vorm van halfjaarlijkse rapportages, voor
zover mogelijk met meetbare resultaten: hoeveel mensen zijn dankzij
welke maatregel aan de slag gekomen? Zo kunnen we ook op tijd
bijsturen als blijkt dat één van de maatregelen niet het gewenste
effect en het beoogde resultaat heeft.


Een dynamische stad vergt ook investeren in wonen. Bouwen aan
betaalbaar wonen de motie Olij , nr 519, over omzetten van koop naar
huur moet daaraan een extra impuls geven. De woningbouwproductie
bevindt zich op een historisch dieptepunt en we zijn het er allemaal
over eens dat daar wat aan moet gebeuren. Een groot probleem bij het
op gang komen van de woningproductie is dat projectontwikkelaars pas
gaan bouwen als ongeveer zeventig procent op papier is verkocht. Maar
er zijn te weinig kopers. Mensen die willen huren zijn er echter in
overvloed. Daarom komen wij met het originele plan om bij nieuwbouw
meer huurwoningen te realiseren, die later weer verkocht worden.
Hierdoor komen er niet alleen meer huurwoningen bij, maar ook meer
koopwoningen. Op deze manier kunnen we met tien miljoen euro duizend
nieuwe huizen bouwen, extra. Daarvan willen we nu 6,6 miljoen
vrijmaken en in het voorjaar nog eens 3,4 miljoen.


Een kansenstad vergt ook investeren in opleidingen. Wij streven naar
excellent onderwijs dus leren in een mooie school. Daarom gaan we voor
120 miljoen scholen opknappen. Graag ook hier halfjaarlijks een
voortgangsrapportage: wanneer is welke school opgeknapt met dit geld?
Ik wil nu wel eens gaan kijken hoe de verfkwasten te voorschijn komen.


Nu door Haagse regelgeving de autonomie van scholen verder zal
toenemen wordt het voor ouders nog belangrijker inzicht te hebben in -
en invloed uit te oefenen op - de organisatie, het beleid en de
behaalde resultaten van de school. Bevorderen van ouderparticipatie is
niet alleen gunstig voor de ouders zelf, maar ook voor de school.
Onderwijs waarin ouders en leerlingen ook meepraten dus vraaggestuurd
onderwijs biedt kansen. Daarom vragen wij in de motie Schaapman, nr.
582, om een onderwijsloket dat er speciaal is voor de ouders.
Een bron van zorg van ons is de verbetering van de VMBO-inventaris.
hierbij maakt de begroting voortdurend gewag van de 2,5 miljoen euro
die we met de Voorjaarsnota hebben vrijgemaakt. Echter, we hebben met
de begrotingsbehandeling 2003 hier ook 2 miljoen euro voor
vrijgemaakt. We vragen of ook deze 2 miljoen betrokken kan worden bij
de uitvoeringsplannen.


Een ongedeelde stad is ook een veilige stad. Een stad waarin we
keihard optreden tegen criminaliteit. Maar ook keihard optreden tegen
de oorzaken van criminaliteit: armoe, segregatie, werkloosheid en
gebrekkig onderwijs. Daarom de veiligheidsmotie, nr. 545, die wij
samen met de coalitiepartners indienen. Voor Nieuwe Perspectieven in
Zuid Oost. Voor projecten als Supp-Oost. De stichting buurtbemiddeling
kan helpen allerlei conflicten en problemen te vooromen.



Maar keihard optreden tegen oorzaken van criminaliteit betekent ook
een armoedebeleid voeren. Gelukkig is het grootste deel van de
bezuinigingen gecompenseerd. Maar toch nog niet alles. De moties
hierover van Groenlinks en SP vinden wij uiterst sympathiek. Kan de
wethouder aangeven waar we nu nog geld te kort komen in het
armoedebeleid en wat daarvan de consequenties zijn? We zijn ook erg
blij dat wethouder Belliot zulke grote ambities ten toon spreidt op
het gebied van verslavingszorg en maatschappelijke opvang en dat ze
daarvoor deels rijksgeld heeft geregeld. Bravo.


Voorzitter, dit soort investeringen tegen de stroom, tegen de trend
in, kosten veel geld. En Amsterdam heeft het financieel al niet
makkelijk. Daarom houden wij vast aan de harde bezuinigingen op het
ambtelijk apparaat. We zullen de burgemeester ook op de voet blijven
volgen. Niet omdat we geen vertrouwen in hem hebben. Ook niet omdat
het leuk is om op het apparaat te snijden, maar omdat het nodig is.
Nodig voor investeringen in de stad.


Voorzitter, nog een enkele opmerking over de overige moties, en dan
zal ik een stapeltje gewijzigde moties bij u indienen.


De motie over kinderopvang trekken we in. Niet omdat we tegen
kinderopvang zijn, integendeel. Als het gaat over kansen dan is
kinderopvang wel het allereerste middel om gelijke kansen te bereiken.
Omdat het er vooralsnog naar uitziet dat de overgangsregeling in 2004
voldoende van een financieel jasje is voorzien, bewaren we de motie.
Er is echter wel voldoende reden om hier met de voorjaarsnota op terug
te komen en wij blijven de mening toegedaan, in tegenstelling tot het
college in het pré-advies, dat er alle reden is om te kijken of we als
centrale stad een doelgroepenbeleid kunnen voeren zodat ook echt
iedereen van kinderopvang gebruik kan maken. Onder het nummer van die
motie, 582, dien ik wel een motie in voor het Jeugdsportfonds. Die
motie was ergens in het apparaat blijven steken maar is wel
belangrijk. Qua inhoud, omdat het gaat om sportende kinderen te helpen
maar ook qua verhouding tussen raad en college. Hierover hadden we
immers vorig jaar al een motie ingediend!


Verder zullen wij gezamenlijk met GroenLinks een motie indienen over
een extra financiële bijdrage aan het Milieu Centrum Amsterdam. Wij
vinden dat er wel heel weinig milieubeleid uit het College komt, en
zolang dit niet veranderd gebeurt er tenminste nog iets op het gebied
van lokaal milieubeleid met het MCA.


We zijn blij dat het college onze suggestie overneemt nog niet het
alleenwonende tarief voor water af te schaffen, totdat de bemetering
gereed is. Die motie, nummer 513, trekken we dus in.


Motie 502 van mevrouw van Oudenallen zullen we toch steunen. Tijdens
het debat in de commissie financiën ben ik door mw van Oudenallen en
de andere partijen overtuigd van het nut van deze motie.


Motie 537 brandveiligheidsvergunningen steunen wij niet, vanwege het
antwoord van de burgemeester, maar we houden de vinger wel
nadrukkelijk aan de pols.


Over de motie van der Wieken, nummer 592. Ik citeer hier even het
rapport van de WRR, p. 228. "Binnen het kader van de primaire taak
moet niet een nieuw vak waarden en normen op school worden
ingevoerd.het is beter dat een herwaardering van het vak
maatschappijleer plaatsvindt en dat burgerschapsvorming erin wordt
opgenomen." Wij vinden het idee van de motie sympathiek, en het doel
nobel, maar deze motie kunnen wij niet steunen.


Dan: rijtje te wijzigen moties plus in te trekken moties:.


Voorzitter, ik sluit af met een compliment over deze begroting in het
algemeen. Het is een Anticyclische kansenbegroting. Aan de slag nu!
Zal het eenvoudig zijn Amsterdam als stad van kansen te behouden? Nee.
Is het noodzakelijk? Ja. Deze kans mogen wij niet laten liggen.
Hieronder de moties die door de PvdA worden ingediend.


Nummer 519, woningen omzetten


Aan de Gemeenteraad


Ondergetekenden hebben de eer voor te stellen:


De Raad,


Gehoord de discussie over de begroting voor 2004;


Gehoord de discussie over de voordracht van Burgemeester en Wethouders
van 21 november 2003 inzake Preadvies op moties/amendementen inzake de
begroting voor 2004/verdeling voorziene vrijval UNA-middelen, derde
tranche (Gemeenteblad afd. 1, nr. 695);


Overwegende:


Dat het dringend gewenst is de bouwproductie zo snel mogelijk te
verhogen;


Dat het bevorderen van het omzetten van koopwonigen in huurwoningen in
reeds goedgekeurde projecten een effectieve methode is om de
bouwproductie weer snel op gang te brengen;



Besluit:


I 6,6 miljoen euro aan het Vereveningsfonds toe te voegen om het
tekort te dekken dat ontstaat door de lagere grondprijzen die in
rekening gebracht moeten worden als gevolg van het omzetten van
koopwoningen in huurwoningen;

II De dekking van dit bedrag ten laste te brengen van de meevaller
UNA-gelden in plaats van het treffen van een aanvullende
reservering van 6,6 miljoen euro voor de Openbare Bibliotheek
Amsterdam;

lll Het College te verzoeken bij de voorjaarsnota zo mogelijk ten
minste 3,4 miljoen euro te bestemmen voor voortzetting van dit
beleid.


De leden van de Gemeenteraad,


B.C.J. Olij


M.J.A. Reuten


Nummer 545 over veiligheid e.d.


Aan de Gemeenteraad


Ondergetekenden hebben de eer voor te stellen:


De Raad,


Gehoord de discussie over de begroting voor 2004;


Overwegende:


Dat veiligheid een topprioriteit is van de collegepartijen


Dat ondanks het feit dat er al grote stappen zijn gezet het
veiligheidsbeleid krachtig doorgezet en uitgebouwd moet worden.


dat de raad besloten heeft bij de ombuigingsoperatie geld te
bezuinigen op het gemeentelijk apparaat (stadhuis uit), daaronder
begrepen het Gemeentelijk havenbedrijf Amsterdam, en aan te wenden
voor doelen in de stad (motie 3, voorjaarsnota);


dat veel van de bezuinigingen op het gemeentelijk apparaat nu via
prioriteitsaanvragen weer in het gemeentelijk apparaat terugkeren;


dat naast repressie ook aandacht moet zijn voor preventie,


Besluit:


* 0,2 miljoen structureel aan te wenden voor Nieuwe Perspectieven in
Zuid-Oost

* 0,2 miljoen structureel aan te wenden voor Stichting
buurtbemiddeling , Resocialisatie en Begeleiding, Supp-Oost
(Maatwerk) en andere initiatieven ter beteugeling of voorkoming
van de jeugdcriminaliteit;


met de volgende dekking:


* voor 0,2 miljoen euro uit prioriteit 5, pagina 284, regeling
winstinhouding Gemeentelijk Havenbedrijf.
* voor 0,2 miljoen euro uit prioriteit 6, pagina 285, promotie en
acquisitie Amsterdamse Haven

---


De leden van de Gemeenteraad,


L. F. Asscher


G. Ph. Huffnagel


H.M. Res


Nummer 581, over jeugdsportfonds


Aan de Gemeenteraad


Ondergetekenden hebben de eer voor te stellen:


De Raad,


Gehoord de discussie over de begroting voor 2004, onderdeel..;


Overwegende:


1. Dat het College van B en W motie 592 bij de begroting van 2003
heeft overgenomen (zie notulen).

2. Dat in die motie 200.000 structureel werd uitgetrokken voor het
jeugdsportfonds

3. Dat het niet aangaat dat het college deze bijdrage in het
verdelingsvoorstel armoedegelden thans halveert zonder daarvoor
een expliciet voorstel aan de raad voor te leggen. Dat die houding
niet getuigt van veel respect voor deze raad.
4. Dat vergroting van de sportparticipatie een van de doelstellingen
van het programakkoord is

5. Dat daarbij voorop staat dat iedere Amsterdammer toegang moet
hebben tot sport.

6. Dat de jeugdsportparticipatie in Amsterdam ver onder het landelijk
gemiddelde ligt

7. Dat veel jongeren niet kunnen sporten wegens gebrek aan middelen
8. Dat dit een onderdeel van armoedebeleid is dat ook positieve
gevolgen voor integratie zou kunnen hebben


Besluit:


De bijdrage aan het Jeugdsportfonds te verhogen van 100.000 naar
200.000 zoals besloten bij de begroting 2003, te dekken uit
apparaatskosten Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling


De leden van de Gemeenteraad


L.F. Asscher


R. Jamari


Motie 606 over archeologie


Aan de Gemeenteraad


Ondergetekende heeft de eer voor te stellen:


De Raad,


Gehoord de discussie over de begroting voor 2004;


Overwegende:


dat de wettelijke taken van de afdeling Archeologie in de komende
jaren sterk zullen toenemen, mede in verband met de uitvoering van het
Europese Verdrag van Valetta (Malta) ter bescherming van het
archeologisch erfgoed;


dat tijdens de vorige raadsperiode 1998-2002 besloten is het budget
van de afdeling Archeologie met te verhogen teneinde het aantal fte`s
te kunnen uitbreiden van 3 naar 6;


dat dit in vergelijking met steden als Den Haag en Utrecht ( elk 10
fte) nog steeds een minimale bezetting is;


dat bovengenoemde uitbreiding niet structureel is voortgezet in de
huidige raadsperiode maar vorig jaar incidenteel is gefinancierd;


dat in de huidige begroting dit incidentele bedrag van 230.000 dreigt
te worden verlaagd naar 85.000 , wat betekent dat de huidige bezetting
van 6 fte naar 4 terug zal gaan;


dat mede met het oog op het voorkomen van vertraging van de aanleg van
de Noord-Zuidlijn het in stand houden van voldoende capaciteit om de
uitvoering van de wettelijke taken van archeologische opgravingen te
kunnen begeleiden, van zeer groot belang is;


dat de stadsdelen een steeds groter beroep doen op de expertise van de
archeologische afdeling; dat na het in werking treden van het Verdrag
van Valetta een structurele oplossing gevonden kan worden,


Besluit:


I Het college te verzoeken in 2004 de huidige capaciteit van de
archeologische afdeling te handhaven door incidenteel150.000 euro
hiervoor op te nemen in de begroting


II Voor 60.000 te dekken uit fietsendiefstalpreventie


III Voor 90.000 te dekken uit prioriteit H8 promotie en acquisitie
amsterdamse haven (incidenteel), p. 285


Het lid van de Gemeenteraad


C. H. M. Riem Vis


R. Th. M. Nederveen


Motie 582: Vraaggericht onderwijs: Karina Schaapman


Aan de Gemeenteraad


Ondergetekende heeft de eer voor te stellen:


De Raad,


Gehoord de discussie over de begroting voor 2004;


Overwegende:


dat het noodzakelijk is dat er een omwenteling komt van aanbod- naar
meer vraaggerichte vormen van onderwijs;


dat ouders en leerlingen een belangrijke bijdrage leveren aan
kwaliteitsverbeteringen van het onderwijs, mits hun positie wordt
versterkt;


dat adequate informatie een cruciale voorwaarde is voor het vergroten
van de betrokkenheid en participatie, het keuzebewustzijn en het
kwaliteitsbewustzijn van ouders en leerlingen;


dat de informatie betrouwbaar, objectief en vergelijkbaar moet zijn;


dat de informatie aan moet sluiten bij de vragen van ouders en
leerlingen;


dat ouders en leerlingen maar ook scholen de informatie op één plek
makkelijk moeten kunnen vinden;


dat de informatie niet alleen digitaal beschikbaar moet zijn maar dat
er ook fysiek informatiepunt moet zijn,


Besluit:

I tot het instellen van een fysiek en digitaal onafhankelijk
informatiepunt in de vorm van een consumenten organisatie die op
basis van de informatiebehoefte van ouders en leerlingen zorg gaat
dragen voor onder meer informatie over onderwijsresultaten,
keuzemogelijkheden en participatie, met als doel de positie van
onderwijsvragers te versterken en ouderbetrokkenheid te vergroten
en communicatie tussen ouders en school te verbeteren
II Hiervoor structureel 0,3 miljoen euro uit te trekken
III Te dekken uit regeling winstinhouding GHA (prioriteit 5, p.
284)


Het lid van de Gemeenteraad


K. Schaapman


P. Geerdink



LOdewijk Asscher