Socialistische Partij

SP komt op voor bejaarde busreiziger

Buslijn 177 van station Weesp naar Diemen-Noord rijdt sinds mei 2003 een andere route. In eerste instantie was de route tijdelijk, maar het blijkt een blijvende verandering. Een aantal belangrijke haltes komen daarmee permanent te vervallen, waaronder een halte bij een bejaardentehuis. De SP heeft om opheldering gevraagd.

De nieuwe route is bizar. Eerst achterlangs het station, vervolgens anderhalve kilometer door leeg weiland, dan over een industrieterrein, dan het spoorviaduct onderdoor en na circa 500 meter belandt hij bij bejaardentehuis De Hogeweij. Daar is dan eindelijk de eerste halte vanaf het begin van de route.

Vóór mei 2003 reed de bus dwars door Weesp. En voor de bus bij De Hogeweij aankwam, was hij maar liefst drie haltes gepasseerd. Het omleggen van de route werd in eerste instantie gepresenteerd als tijdelijk: in mei moest het begin van de route, die door Weesp zelf, geherprofileerd worden. Zelfs voor de chauffeurs van de lijn kwam de uiteindelijke beslissing:: tijdelijk wordt blijvend, volstrekt onverwacht.

De halte bij De Hogeweij is tot nu toe de drukste halte. Sinds de omlegging van de route is niettemin een van de haltes (heen/terug) bij De Hogeweij weggehaald, waardoor met name de (bejaarde) bewoners van De Hogeweij ernstig gedupeerd worden. Die moeten nu een groot stuk lopen voor ze de bus in kunnen. Daar komt nog bij dat in ruil voor de drie geschrapte haltes in de nieuwe route (=het eerste deel van de route) geen haltes zijn ingebouwd. Dus het theoretische voordeel: werknemers van het bedrijventerrein kunnen de bus nemen, wordt niet tot praktijk gemaakt.

Weesp is al vijftien jaar bezig om het busstation aan de achterkant van het station te plaatsen. Door de voorgangers van Connexxion zijn die plannen steeds tegengehouden omdat zij niet wilden tornen aan de kwaliteitscriteria van het Openbaar Vervoer. Echter op dit moment wordt in Weesp gewerkt aan de verplaatsing van het lijndienstenstation naar de achterkant, de weilandenkant. En dat terwijl in heel Nederland, met uitzondering van Eindhoven en Heerlen, lijnbussen altijd vóór het station staan, ten gerieve van de OpenbaarVervoerreiziger.

In september heeft Gedeputeerde Staten (GS) het ROA (Regionaal Orgaan Amsterdam) toestemming verleend genoemde routewijziging in te stellen. Dit terwijl het stuk dat sinds mei niet langer bediend wordt door lijn 177 circa 1 kilometer bedraagt. De standaardnorm bij routewijzigingen is ten hoogste 500 meter. Kortom: waarom in hemelsnaam GS toestemming heeft verleend, is onduidelijk.

De SP heeft opheldering gevraagd en wil dat Gedeputeerde Staten bij Connexxion en Weesp er op aandringt in ieder geval de ene opgeheven halte bij bejaardentehuis De Hogeweij terug te plaatsen, een halte bij het spoorviaduct op te nemen en het lijnbusstation niet naar de achterkant van het station te verplaatsen.