GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie 10 december 2003 22:24
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Schrappen banen NS toont failliet spoorbeleid

(10 december 2003)

GroenLinks is verbijsterd over het nieuws dat de NS 1000 banen bij het rijdend personeel gaat schrappen. Nog maar een jaar geleden leidden de enorme personeelstekorten tot het uitvallen van treinen. Het nieuws toonthet failliet van het spoorbeleid. In het Kamerdebat morgen over de nieuwe regelgeving voor het spoor zal de partij ingrijpen eisen. De minister van Verkeer en Waterstaat moet haar verantwoordelijkheid nemen.

De kwaliteit van het treinverkeer is de laatste jaren al sterk afgenomen. Duizenden treinen vielen uit, waren vertraagd of overvol door onophoudelijke storingen aan de infrastructuur, tekort aan treinen of aan personeel. De problemen hebben de reiziger weggejaagd en het bedrijf in de rode cijfers gebracht.

Deze ingreep is een verdere spiraal naar beneden. Het toont tevens het failliet van het spoorbeleid. De private monopolist NS kijkt slechts naar de jaarcijfers en besluit het treinverkeer uit te kleden omwille van de winstgevendheid van het bedrijf. Het ministerie kijkt slechts naar de eigen financiën; bezuinigt jarenlang op het onderhoud en verhoogt vervolgens de heffing voor het gebruik van het uitgeleefde spoor.

Uit de regelgeving die morgen in de kamer behandeld wordt blijkt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat alle verantwoordelijkheid van het spoor aftrekt. De regering verbindt zich niet aan enige kwaliteits- doelstelling van de rijks-spoorinfrastructuur, eist geen specifieke prestatie van de NS en zal het bedrijf ook niet met sancties of prikkels aansturen.

GroenLinks eist een directe sturing vanuit het rijk. De staatssecretaris moet de NS aan prestaties binden, met betrekking tot op tijd rijden, groeivan de capaciteit en zitplaatsgarantie. Voldoet de NS hier niet aan, dan moet het bedrijf fikse boetes betalen de reiziger door de NS gecompenseerd worden.

Wijnand Duyvendak


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -