Beers Bedrijfsauto


Scania XPI - het brandstofinspuitsysteem van de toekomst


12/12/2003
Scania XPI (inspuiting onder extra hoge druk) maakt de weg vrij voor emissieniveaus die met de huidige dieseltechnologie niet te realiseren zijn. Het nieuwe hoge-druk inspuitsysteem wordt samen met Cummins ontwikkeld. Dankzij Scania XPI kan Scania vervoeders een maximaal operationeel rendement bieden en tegelijkertijd marktleider in prestaties, souplesse en milieuzorg zijn.

"Scania wil enerzijds de emissies steeds verder reduceren, maar anderzijds een minimaal verbruik en maximale souplesse realiseren om de bedrijfskosten zo laag mogelijk te houden," vertelt Urban Johansson, Senior Vice-President Powertrain Development bij Scania. "Onze succesvolle samenwerking met Cummins bij de ontwikkeling en productie van Scania HPI, ons huidige hoge-druk inspuitsysteem, heeft geleid tot een nieuw, meerjarig ontwikkelingsproject op het gebied van de common-rail technologie.

In de toekomst zullen efficiency en milieuprestaties voor alle vervoerssystemen de belangrijkste criteria vormen. Ook voor de dieselmotor zijn er nog efficiencyverbeteringen mogelijk. Ondanks een eeuw van ontwikkeling heeft dit motortype nog steeds een groot onbenut potentieel. Met de common-rail technologie kan Scania de dieselmotor en het bijbehorende verbrandingsproces tot in het 2e decennium van deze eeuw verder verfijnen."

Toekomstige ontwikkelingen Om te kunnen voldoen aan Euro 4, de volgende stap ter beheersing van de uitlaatgasemissies, heeft Scania voor twee verschillende technologieën gekozen: EGR (Exhaust Gas Recirculation) en SCR (Selective Catalytic Reduction). Met deze strategie kan Scania maatwerkoplossingen voor specifieke condities en toepassingen bieden. Door de verbrandingstechnologie verder te ontwikkelen, kan Scania motoren leveren die aan de Euro 4 emissienormen voldoen met een brandstofverbruik dat gelijk is aan dat van de Euro 3 motoren.

Hoge-druk inspuitsystemen zoals Scania HPI vormen de sleutel tot de naleving van de huidige emissienormen. Maar om de emissies onder het niveau van Euro 5 en eventuele latere normen te houden, is een nog hogere inspuitdruk vereist. Om dit te bereiken, zal gebruik gemaakt worden van Scania XPI en een combinatie van EGR en SCR.

Tegen die tijd zullen de uitlaatgasemissies van dieselmotoren zo laag zijn, althans van de uitlaatcomponenten die wij nu kennen, dat andere kwesties belangrijker zullen worden. Zo zal de bezorgdheid over de kooldioxide-emissies en het broeikaseffect toenemen, terwijl er een grotere noodzaak zal zijn om de meest brandstofzuinige technologie te gebruiken, vanwege de bezorgdheid over de beschikbaarheid van ruwe olie.

Op Scania's homepage www.scania.com vindt u een nieuwe brochure in PDF-formaat over Scania's filosofie op het gebied van motorenontwikkeling.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Per-Erik Nordström, Business Communications, tel. +46 8 55385577.

© Copyright Scania 2003 All rights reserved.