Beers Bedrijfsauto
Scania XPI - het brandstofinspuitsysteem van de toekomst
12/12/2003
Scania XPI (inspuiting onder extra hoge druk) maakt de weg vrij voor
emissieniveaus die met de huidige dieseltechnologie niet te realiseren
zijn. Het nieuwe hoge-druk inspuitsysteem wordt samen met Cummins
ontwikkeld. Dankzij Scania XPI kan Scania vervoeders een maximaal
operationeel rendement bieden en tegelijkertijd marktleider in
prestaties, souplesse en milieuzorg zijn.
"Scania wil enerzijds de emissies steeds verder reduceren, maar
anderzijds een minimaal verbruik en maximale souplesse realiseren om
de bedrijfskosten zo laag mogelijk te houden," vertelt Urban
Johansson, Senior Vice-President Powertrain Development bij Scania.
"Onze succesvolle samenwerking met Cummins bij de ontwikkeling en
productie van Scania HPI, ons huidige hoge-druk inspuitsysteem, heeft
geleid tot een nieuw, meerjarig ontwikkelingsproject op het gebied van
de common-rail technologie.
In de toekomst zullen efficiency en milieuprestaties voor alle
vervoerssystemen de belangrijkste criteria vormen. Ook voor de
dieselmotor zijn er nog efficiencyverbeteringen mogelijk. Ondanks een
eeuw van ontwikkeling heeft dit motortype nog steeds een groot onbenut
potentieel. Met de common-rail technologie kan Scania de dieselmotor
en het bijbehorende verbrandingsproces tot in het 2e decennium van
deze eeuw verder verfijnen."
Toekomstige ontwikkelingen
Om te kunnen voldoen aan Euro 4, de volgende stap ter beheersing van
de uitlaatgasemissies, heeft Scania voor twee verschillende
technologieën gekozen: EGR (Exhaust Gas Recirculation) en SCR
(Selective Catalytic Reduction). Met deze strategie kan Scania
maatwerkoplossingen voor specifieke condities en toepassingen bieden.
Door de verbrandingstechnologie verder te ontwikkelen, kan Scania
motoren leveren die aan de Euro 4 emissienormen voldoen met een
brandstofverbruik dat gelijk is aan dat van de Euro 3 motoren.
Hoge-druk inspuitsystemen zoals Scania HPI vormen de sleutel tot de
naleving van de huidige emissienormen. Maar om de emissies onder het
niveau van Euro 5 en eventuele latere normen te houden, is een nog
hogere inspuitdruk vereist. Om dit te bereiken, zal gebruik gemaakt
worden van Scania XPI en een combinatie van EGR en SCR.
Tegen die tijd zullen de uitlaatgasemissies van dieselmotoren zo laag
zijn, althans van de uitlaatcomponenten die wij nu kennen, dat andere
kwesties belangrijker zullen worden. Zo zal de bezorgdheid over de
kooldioxide-emissies en het broeikaseffect toenemen, terwijl er een
grotere noodzaak zal zijn om de meest brandstofzuinige technologie te
gebruiken, vanwege de bezorgdheid over de beschikbaarheid van ruwe
olie.
Op Scania's homepage www.scania.com vindt u een nieuwe brochure in
PDF-formaat over Scania's filosofie op het gebied van
motorenontwikkeling.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Per-Erik Nordström,
Business Communications, tel. +46 8 55385577.
© Copyright Scania 2003 All rights reserved.