Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

Persbericht

Woerden, 17 december 2003

Campagne populaire drinktest speelt in op goede voornemens

Deze week lanceert het NIGZ een promotiecampagne voor de website drinktest.nl. De website is bedoeld voor volwassenen die veel alcohol drinken, en die willen weten of hun drinkgedrag wel gezond is. Zoals bekend wordt tijdens de feestdagen veel alcohol gedronken. Gebleken is dat mensen in deze periode ontvankelijk zijn voor de gezondheidsaspecten van drinkgedrag. De drinktest bestaat deze week een jaar en werd tot nu toe door 350.000 mensen bezocht.

Een jaar geleden ging de NIGZ-website www.drinktest.nl on-line. De site biedt mensen de mogelijkheid om hun eigen alcoholgebruik te testen waarna zij een persoonlijk advies krijgen. In dit advies wordt onder meer uitgelegd wat verantwoord alcoholgebruik is en worden tips gegeven over het omgaan met situaties waarin mensen het lastig vinden om minder te drinken.

Advies op Maat

De drinktest bestaat uit twee delen. Het eerste deel van zes vragen kan gemaakt worden door iedereen die wel eens alcohol drinkt. Het eindigt met een korte duiding van het alcoholgebruik en indien dit gebruik hoog is, met een aanbeveling om verder te gaan met deel 2. Deel 2 heeft 33 vragen en is bedoeld voor de stevige drinker. De site is ontwikkeld als een advies-op-maat instrument. De bezoeker die de 33 vragen invult, krijgt een advies dat geheel is afgestemd op de individuele antwoorden die zijn gegeven op de vragenlijst, kortom advies op maat.

Veel interesse

De site werd na lancering in december 2002 bezocht door ruim 100.000 bezoekers. Aan het eind van één jaar drinktest hebben totaal ruim 350.000 mensen de site bezocht. Driekwart van de bezoekers maakt het eerste, oriënterende deel, en ruim de helft van hen rondde vervolgens ook het tweede deel af. Zeker 140.000 Nederlanders hebben afgelopen jaar hun eigen drankgebruik met behulp van de drinktest uitgebreid geanalyseerd. Ruim 400 bezoekers stelden per e-mail vragen aan deskundigen. Het betrof veelal vragen als: hoe kan ik minder gaan drinken, waar vind ik hulp, wat zijn ontwenningsverschijnselen, bestaat er ondersteunende medicatie?

Voor stevige drinkers

De doelgroep van de drinktest zijn overmatig drinkende volwassenen tussen de 35-55 jaar. In deze leeftijdsgroep drinkt ongeveer 15-25% van de mannen en 8-12% van de vrouwen overmatig, dat wil zeggen 14 glazen of meer per week (vrouwen) of 21 glazen of meer per week (mannen) Vooral mannen met een lage opleiding en mannen die alleen wonen drinken overmatig, terwijl voor vrouwen juist een hoge opleiding een risicofactor is. Overmatige drinkers voelen zich even gezond en vitaal als matige of niet-drinkers, maar lopen op de lange termijn wel degelijk een verhoogd risico op ernstige gezondheidsschade. Juist omdat sociaal geaccepteerde drinkers (nog) geen klachten hebben en dus niet gemotiveerd zijn voor reguliere hulpverlening, zijn laagdrempelige zelfhulp instrumenten zoals het alcoholadvies-op-maat veelbelovend.

Bescheiden effect

De resultaten van een oriënterende effectstudie lieten een bescheiden effect op gedrag van mensen zien die het advies hebben gekregen. Het is nog niet duidelijk of dit effect zich ook op de langere termijn handhaaft. Wel hebben bezoekers die een advies van de drinktest hebben gehad, vaker de intentie om minder te gaan drinken.

Het NIGZ onderzoekt manieren om de site verder te implementeren binnen het preventieveld en de eerstelijns gezondheidszorg. Via de drinktest wordt in de toekomst meer gericht doorverwezen naar andere (zelf)hulp interventies op Internet.

Meer informatie

NIGZ-alcoholvoorlichting: 0348 - 439 875