persbericht
Nummer:
85
Directie:
voorlichting
17-12-2003
Status:
informatie
Centrale vmbo-examens 2003 geslaagd
De examens in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) die
dit jaar voor het eerst centraal zijn afgenomen hebben in het algemeen
het juiste niveau gehad. Dit is naar voren gekomen uit het
inspectieonderzoek op scholen met een vmbo-afdeling. Het stond scholen
dit jaar nog vrij om in de verschillende leerwegen af te wijken van de
adviesnormering, met uitzondering van de theoretische leerweg.
Ongeveer één op de vijf scholen heeft daar gebruik van gemaakt. Dit
heeft echter nauwelijks invloed gehad op het uiteindelijke
slaagpercentage. De goede resultaten, zoals het hoge
slagingspercentage van meer dan 90 procent, zijn toe te schrijven aan
de serieuze voorbereiding van de leerlingen en de scholen op de
examens. Dat staat in het Inspectierapport Vmbo-examens 2003 dat
minister Van der Hoeven aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Aandachtspunten
De Inspectie constateert een aantal knelpunten bij deze eerste
vmbo-examens. Ongeveer de helft van de onderzochte scholen geeft aan
knelpunten te hebben ervaren in de voorlichting die zij ontvingen over
de examens. Scholen hadden daarnaast moeite met de organisatie van de
schoolexamens, het centraal praktijkexamen en de eindtoets. Door
bezetting van lokalen en de inzet van docenten als begeleiders was het
moeilijk om de lesuitval te beperken. Op ongeveer tien procent van de
scholen werd het gebrek aan goede herkansingsopdrachten als een
knelpunt genoemd. Als oplossing hiervoor wordt genoemd het uitwisselen
van herkansingsopdrachten tussen scholen. De minister geeft in haar
reactie aan dat deze ervaringen leerpunten zijn bij de voorbereiding
van de vmbo-examens voor 2004. Om die reden blijft ook de regiegroep
Examens Vmbo, een tijdelijk werkverband van OCW, IBG, Cevo, Cito en
Inspectie, voorlopig nog in stand.
Voor- en nadelen
Scholen noemen als voordeel van het centraal schriftelijk eindexamen
de grotere nadruk op vaardigheden en het gegeven dat leerlingen
serieuzer worden genomen. De administratieve druk wordt als nadeel
genoemd. De minister geeft in haar reactie aan dat zowel de voor- als
de nadelen door een minderheid van de respondenten naar voren worden
gebracht, zodat daar geen algemene conclusie aan kunnen worden
verbonden. Ze zijn wel aandachtspunt bij de verdere ontwikkeling van
de vmbo-examens.
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: info@minocw.nl
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen