Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer: 85

Directie: voorlichting

17-12-2003

Status: informatie

Centrale vmbo-examens 2003 geslaagd

De examens in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) die dit jaar voor het eerst centraal zijn afgenomen hebben in het algemeen het juiste niveau gehad. Dit is naar voren gekomen uit het inspectieonderzoek op scholen met een vmbo-afdeling. Het stond scholen dit jaar nog vrij om in de verschillende leerwegen af te wijken van de adviesnormering, met uitzondering van de theoretische leerweg. Ongeveer één op de vijf scholen heeft daar gebruik van gemaakt. Dit heeft echter nauwelijks invloed gehad op het uiteindelijke slaagpercentage. De goede resultaten, zoals het hoge slagingspercentage van meer dan 90 procent, zijn toe te schrijven aan de serieuze voorbereiding van de leerlingen en de scholen op de examens. Dat staat in het Inspectierapport Vmbo-examens 2003 dat minister Van der Hoeven aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Aandachtspunten De Inspectie constateert een aantal knelpunten bij deze eerste vmbo-examens. Ongeveer de helft van de onderzochte scholen geeft aan knelpunten te hebben ervaren in de voorlichting die zij ontvingen over de examens. Scholen hadden daarnaast moeite met de organisatie van de schoolexamens, het centraal praktijkexamen en de eindtoets. Door bezetting van lokalen en de inzet van docenten als begeleiders was het moeilijk om de lesuitval te beperken. Op ongeveer tien procent van de scholen werd het gebrek aan goede herkansingsopdrachten als een knelpunt genoemd. Als oplossing hiervoor wordt genoemd het uitwisselen van herkansingsopdrachten tussen scholen. De minister geeft in haar reactie aan dat deze ervaringen leerpunten zijn bij de voorbereiding van de vmbo-examens voor 2004. Om die reden blijft ook de regiegroep Examens Vmbo, een tijdelijk werkverband van OCW, IBG, Cevo, Cito en Inspectie, voorlopig nog in stand.

Voor- en nadelen Scholen noemen als voordeel van het centraal schriftelijk eindexamen de grotere nadruk op vaardigheden en het gegeven dat leerlingen serieuzer worden genomen. De administratieve druk wordt als nadeel genoemd. De minister geeft in haar reactie aan dat zowel de voor- als de nadelen door een minderheid van de respondenten naar voren worden gebracht, zodat daar geen algemene conclusie aan kunnen worden verbonden. Ze zijn wel aandachtspunt bij de verdere ontwikkeling van de vmbo-examens.

Ministerie van OCW Rijnstraat 50 Postbus 16375 2500 BJ Den Haag T: 070 412 34 56 F: 070 412 34 50 E: info@minocw.nl