EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

18 december 2003

EVO verheugd: Proef met langere en zwaardere vrachtauto's gaat door

Minister Peijs laat morgen in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat ze besloten heeft tot een tweede proef met langere en zwaardere vrachtauto's. Begin volgend jaar mogen lange en zware vrachtauto's, zogenoemde Ecocombi's, het Nederlandse snelwegennet op. Er zullen zo'n driehonderd combinaties met een maximale lengte van 25,25 meter op de wegen verschijnen.

Verladersorganisatie EVO is een groot voorstander van een tweede proef. Doordat Ecocombi's een groter laadvolume en laadvermogen hebben, maken ze een grote efficiencyslag in het vervoer van goederen mogelijk. Uit de eerste proef is gebleken dat Ecocombi's tot minder brandstofverbruik en tot 30% minder ritten leiden. Voor het bedrijfsleven levert dit een belangrijke kostenbesparing op, iets dat de Nederlandse economie nu wel kan gebruiken.

EVO vindt het van maatschappelijke noodzaak dat Ecocombi's worden toegelaten op de Nederlandse wegen. De inzet van langere en zwaardere vrachtauto's vermindert namelijk ook de verkeersdrukte met 14 tot 30 procent. Nederland wordt zo ook als vestigingsland weer aantrekkelijker. De huidige fileproblematiek is momenteel voor veel bedrijven een reden om nieuwe vestigingen in het buitenland te openen, zo blijkt uit een rapport van de Raad voor Verkeer en Waterstaat.

Uit de resultaten in andere Europese landen blijkt dat ook de effecten op milieu en verkeersveiligheid positief zijn. De tweede proef zal moeten uitwijzen of dat ook voor Nederland geldt. EVO verwacht dat de proef ook in Nederland positief uitpakt. De proef stelt strengere eisen aan de chauffeursvaardigheden en aan de techniek van het voertuig zelf. Het verminderde brandstofverbruik zal het milieu ontlasten.