Ingezonden persbericht

Kerst zorgt voor dubbel gevoel

Vrouw wil geduldiger zijn in 2004

ROTTERDAM, 22 december 2003 - Eén op de vijf Nederlanders ergert zich aan het feit dat er rond de feestdagen met geld gesmeten wordt terwijl er veel armoede in de wereld is. In België ergert zelfs één op de vier mensen zich hieraan. Hoewel het geven en krijgen van cadeautjes (28%) en kerstshoppen (19%) door Nederlanders als één van de leukste dingen van kerst wordt gezien, blijft het dubbele gevoel knagen. Dit blijkt uit het RelaxIndexonderzoek onder 1317 Nederlanders, Duitsers en Belgen, uitgevoerd in opdracht van Center Parcs. Uit het onderzoek blijkt ook dat 15% van de Duitsers het liefst de hele kerst slapend zouden doorbrengen. 29% van de Nederlandse vrouwen heeft als goed voornemen voor 2004 om geduldiger te zijn.

Mannen hechten minder betekenis dan vrouwen aan de viering van kerst. Waar vrouwen kerst associëren met naastenliefde, vrede op aarde en vooral veel gezelligheid en familie (67%), hebben mannen dat veel minder. Ruim twee keer zoveel mannen als vrouwen zouden eigenlijk liever alleen zijn met de kerst (5% tegenover 1,5%).

Leukste aan kerstmis

Voor Nederland zijn de leukste dingen van kerstmis de kerstversieringen én het samenzijn met familie en vrienden (beiden 52%). Vrouwen vinden de kerstversieringen veel leuker dan mannen (respectievelijk 62 en 39%). Vrouwen vinden kerst sowieso veel leuker dan mannen. Zij genieten volop van kerstmarkten bezoeken en kerstshoppen in het algemeen (beiden 25%). Mannen zijn minder enthousiast over het kerstgebeuren, 13% van de Nederlandse mannen vindt niks leuk aan kerstmis en zeggen 'ik houd niet van kerstmis'.

Ergernissen en dubbel gevoel rond kerstmis

De grootste ergernis in aanloop naar de kerstdagen is voor 52% van Nederland dat de kerstspullen al ruim vóór Sinterklaas in de winkel liggen. Vrouwen ergeren zich meer aan de kerstdrukte in de winkels dan mannen dit doen (51,5% tegenover 36%). Ook ondervinden meer vrouwen een vervelend gevoel door het feit dat hier zoveel geld wordt uitgegeven terwijl er veel armoede in de wereld is (24%). Minder mannen hebben hier moeite mee (14,5%). In Duitsland en België maakt men zich meer druk om de zoektocht naar het perfecte kerstcadeau (respectievelijk 34 en 35% tegenover 11% in Nederland).

Betekenis van Kerstmis

Kerstmis heeft voor mannen en vrouwen een verschillende betekenis. De vrouw is veel meer bezig met de beleving van kerstmis. Voor 17,5% van de vrouwen zijn de kerstdagen dagen van bezinning, slechts 9,5% van de mannen ziet de kerstdagen op deze manier. Vrouwen zien ook vrede op aarde (27%) en naastenliefde/vergeving (25%) als betekenis van kerstmis. 19% van de mannen ziet geen diepere betekenis in kerstmis. Naastenliefde en vrede op aarde scoren bij mannen een stuk minder hoog (respectievelijk 16,5% en 17%). Toch nog 4,5% van de Nederlanders associeert de kerstdagen met 'eenzaamheid'.

Een duidelijk verschil tussen België en Nederland wordt zichtbaar rond de betekenis van kerst. 41% van de Belgen noemt eten, drinken en cadeautjes tegenover 29% van de Nederlanders.

Goede voornemens 2004

Gezonder leven (54%), meer genieten van het leven (53,5%) en meer tijd voor mijzelf nemen (41,5%) vormen de top-3 van goede voornemens voor alle drie de landen. Overige opvallende goede voornemens die Nederland neemt zijn meer investeren in persoonlijke relaties (34%) en geduldiger zijn (27%). Met name de ondervraagde vrouwen gaven aan te willen gaan werken aan hun (gebrek aan) geduld (29%). Ook op het voornemen meer te relativeren scoorde de vrouw hoger dan de man (25% tegenover 19%).

Over de Center Parcs RelaxIndexâ

Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndexâ, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats.

Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij zich relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar.

Een samenvatting van de onderzoeksrapporten en de meest actuele stand van de RelaxIndexâ zijn beschikbaar op http://www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=22 .