Waterschap Groot Salland

Brits vliegtuig bij Stadshagen

22 december 2003

Ze vliegen met een opdracht om het Ruhrgebied te bombarderen. Niet populair bij de vliegers en daarom spottend Happy Vally genoemd. De Lancaster PM-E nr. ME 722 is een van de 156 Lancasters die op weg gaan. Hieronder 21 toestellen van het 103 Squadron van de basis Elsham-Wolds.. Met Thomas (21), Bruce (21), Peter (21), Edward (20), John (21), Denis (22), Maurice (21) en William (21) als bemanning en een 4000 pond zware bom aan boord, een "Cookie". Ze zijn om 21.35 vertrokken en als ze boven Nederland aankomen worden ze door de radar van Leeuwarden al gesignaleerd.. Nadat ze tot Rheine doorgedrongen zijn worden ze biju Kleef door een Duits vliegtuig ME-110 onder vuur genomen. Bruce raakt gewond en Maurice wordt dodelijk getroffen. Bij een 3e aanval wordt het toestel vol geraakt en gaat het op de terugtocht naar Engeland. Boven Twente geeft Thomas (de captain) opdracht om te springen en Bruce en Edward komen in een weiland bij Oldenzaal terecht. John en Dennis springen erna en komen bij Hengelo aan de grond. Daarna probeert de captain een noodlanding te maken en laat er vlak voor zijn bommenlast vallen. Vele brandbommen komen in de straten van Zwolle terecht, in de omgeving va de Deventerstraatweg. De "Cookie" valt even later in een weiland bij het Zwarte water en laat een enorme krater achter. Het vliegtuig met de overgebleven bemanning (Thomas, Peter en William) stort 500 meter verder neer................

21/22 mei 1944

Ze vliegen met een opdracht om het Ruhrgebied te bombarderen. Niet populair bij de vliegers en daarom spottend Happy Vally genoemd. De Lancaster PM-E nr. ME 722 is een van de 156 Lancasters die op weg gaan. Hieronder 21 toestellen van het 103 Squadron van de basis Elsham-Wolds.. Met Thomas (21), Bruce (21), Peter (21), Edward (20), John (21), Denis (22), Maurice (21) en William (21) als bemanning en een 4000 pond zware bom aan boord, een "Cookie". Ze zijn om 21.35 vertrokken en als ze boven Nederland aankomen worden ze door de radar van Leeuwarden al gesignaleerd.. Nadat ze tot Rheine doorgedrongen zijn worden ze biju Kleef door een Duits vliegtuig ME-110 onder vuur genomen. Bruce raakt gewond en Maurice wordt dodelijk getroffen. Bij een 3e aanval wordt het toestel vol geraakt en gaat het op de terugtocht naar Engeland. Boven Twente geeft Thomas (de captain) opdracht om te springen en Bruce en Edward komen in een weiland bij Oldenzaal terecht. John en Dennis springen erna en komen bij Hengelo aan de grond. Daarna probeert de captain een noodlanding te maken en laat er vlak voor zijn bommenlast vallen. Vele brandbommen komen in de straten van Zwolle terecht, in de omgeving va de Deventerstraatweg. De "Cookie" valt even later in een weiland bij het Zwarte water en laat een enorme krater achter. Het vliegtuig met de overgebleven bemanning (Thomas, Peter en William) stort 500 meter verder neer................

8 juli 2003

Naast de nieuwe Twistvlietbrug, aan het Zwartewater op de plek waar de loodsen van Buisman gestaan hebben, is de locatie waar het vliegtuig ligt. Hans Spierings, bergingsofficier van de luchtmacht, spitte tot in de archieven van de RAF om de exacte plaats te bepalen waar het toestel neergekomen is. Hij baseerde zijn bevindingen vooral op het verhaal van Julius Schotman, schrijver van het boek "Zij vielen rondom Zwolle" zoals ook hierboven beschreven. Historisch- en bodemonderzoek en proefopgravingen hebben aangetoond dat er nog resten brandstof en brandbommen en ook de stoffelijke resten van de bemanningsleden aanwezig kunnen zijn. De gemeente Zwolle heeft daarom opdracht gegeven aan Leemans aannemingsbedrijf om het vliegtuig te bergen. Samen met de luchtmacht voor het eigenlijke bergen en aannemingsbedrijf van Gelder voor het leidingwerk.

Onze persleidingen vanaf het rioolgemaal Zwolle naar de RWZI Zwolle zijn destijds in 1977 aangelegd in de ophoging die voor de loodsen van Buisman aangebracht is. Precies, midden over het vliegtuig heen, liggen twee asbest buizen 800 mm om het rioolwater van Zwolle af te voeren.

Om te kunnen bergen is voor de leidingen een soort brugconstructie bedacht van 3 stalen buizen 800 mm en 40 meter lang, 6 meter boven de bodem van de opgraving, waardoor het afvalwater tijdelijk verpompt wordt.

Al met al een dure maar volgens Spierings vooral een ethische kwestie.

Deze klus gaat in september beginnen met het omleggen van de leidingen en in oktober en november met het opgraven van het vliegtuig. Als alles goed gaat dan kan de zaak in januari weer aan elkaar.

De drie bemanningsleden zijn op begraafplaats de Kranenburg begraven.

Harry Wendt