Brits vliegtuig bij Stadshagen
22 december 2003
Ze vliegen met een opdracht om het Ruhrgebied te bombarderen. Niet
populair bij de vliegers en daarom spottend Happy Vally genoemd. De
Lancaster PM-E nr. ME 722 is een van de 156 Lancasters die op weg
gaan. Hieronder 21 toestellen van het 103 Squadron van de basis
Elsham-Wolds.. Met Thomas (21), Bruce (21), Peter (21), Edward (20),
John (21), Denis (22), Maurice (21) en William (21) als bemanning en
een 4000 pond zware bom aan boord, een "Cookie". Ze zijn om 21.35
vertrokken en als ze boven Nederland aankomen worden ze door de radar
van Leeuwarden al gesignaleerd.. Nadat ze tot Rheine doorgedrongen
zijn worden ze biju Kleef door een Duits vliegtuig ME-110 onder vuur
genomen. Bruce raakt gewond en Maurice wordt dodelijk getroffen. Bij
een 3e aanval wordt het toestel vol geraakt en gaat het op de
terugtocht naar Engeland. Boven Twente geeft Thomas (de captain)
opdracht om te springen en Bruce en Edward komen in een weiland bij
Oldenzaal terecht. John en Dennis springen erna en komen bij Hengelo
aan de grond. Daarna probeert de captain een noodlanding te maken en
laat er vlak voor zijn bommenlast vallen. Vele brandbommen komen in de
straten van Zwolle terecht, in de omgeving va de Deventerstraatweg.
De "Cookie" valt even later in een weiland bij het Zwarte water en
laat een enorme krater achter. Het vliegtuig met de overgebleven
bemanning (Thomas, Peter en William) stort 500 meter verder
neer................
21/22 mei 1944
Ze vliegen met een opdracht om het Ruhrgebied te bombarderen. Niet
populair bij de vliegers en daarom spottend Happy Vally genoemd. De
Lancaster PM-E nr. ME 722 is een van de 156 Lancasters die op weg
gaan. Hieronder 21 toestellen van het 103 Squadron van de basis
Elsham-Wolds.. Met Thomas (21), Bruce (21), Peter (21), Edward (20),
John (21), Denis (22), Maurice (21) en William (21) als bemanning en
een 4000 pond zware bom aan boord, een "Cookie". Ze zijn om 21.35
vertrokken en als ze boven Nederland aankomen worden ze door de radar
van Leeuwarden al gesignaleerd.. Nadat ze tot Rheine doorgedrongen
zijn worden ze biju Kleef door een Duits vliegtuig ME-110 onder vuur
genomen. Bruce raakt gewond en Maurice wordt dodelijk getroffen. Bij
een 3e aanval wordt het toestel vol geraakt en gaat het op de
terugtocht naar Engeland. Boven Twente geeft Thomas (de captain)
opdracht om te springen en Bruce en Edward komen in een weiland bij
Oldenzaal terecht. John en Dennis springen erna en komen bij Hengelo
aan de grond. Daarna probeert de captain een noodlanding te maken en
laat er vlak voor zijn bommenlast vallen. Vele brandbommen komen in de
straten van Zwolle terecht, in de omgeving va de Deventerstraatweg.
De "Cookie" valt even later in een weiland bij het Zwarte water en
laat een enorme krater achter. Het vliegtuig met de overgebleven
bemanning (Thomas, Peter en William) stort 500 meter verder
neer................
8 juli 2003
Naast de nieuwe Twistvlietbrug, aan het Zwartewater op de plek waar de
loodsen van Buisman gestaan hebben, is de locatie waar het vliegtuig
ligt. Hans Spierings, bergingsofficier van de luchtmacht, spitte tot
in de archieven van de RAF om de exacte plaats te bepalen waar het
toestel neergekomen is. Hij baseerde zijn bevindingen vooral op het
verhaal van Julius Schotman, schrijver van het boek "Zij vielen rondom
Zwolle" zoals ook hierboven beschreven. Historisch- en bodemonderzoek
en proefopgravingen hebben aangetoond dat er nog resten brandstof en
brandbommen en ook de stoffelijke resten van de bemanningsleden
aanwezig kunnen zijn. De gemeente Zwolle heeft daarom opdracht gegeven
aan Leemans aannemingsbedrijf om het vliegtuig te bergen. Samen met de
luchtmacht voor het eigenlijke bergen en aannemingsbedrijf van Gelder
voor het leidingwerk.
Onze persleidingen vanaf het rioolgemaal Zwolle naar de RWZI Zwolle
zijn destijds in 1977 aangelegd in de ophoging die voor de loodsen van
Buisman aangebracht is. Precies, midden over het vliegtuig heen,
liggen twee asbest buizen 800 mm om het rioolwater van Zwolle af te
voeren.
Om te kunnen bergen is voor de leidingen een soort brugconstructie
bedacht van 3 stalen buizen 800 mm en 40 meter lang, 6 meter boven de
bodem van de opgraving, waardoor het afvalwater tijdelijk verpompt
wordt.
Al met al een dure maar volgens Spierings vooral een ethische kwestie.
Deze klus gaat in september beginnen met het omleggen van de leidingen
en in oktober en november met het opgraven van het vliegtuig. Als
alles goed gaat dan kan de zaak in januari weer aan elkaar.
De drie bemanningsleden zijn op begraafplaats de Kranenburg
begraven.
Harry Wendt
Waterschap Groot Salland