GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie 22 december 2003 10:36 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kabinet gooit groene ruimte te grabbel

(22 december 2003)

Met de nota Ruimte gooit dit kabinet ruimte en leefbaarheid te grabbel. Het groene hart wordt een hart van steen. De conceptnota Ruimte, die dit weekend uitlekte, geeft projectontwik-kelaars vrij spel. Minister Dekker weigert Nederland mooier en leefbaarder te maken. Deze nota mag direct door de papierversnipperaar. GroenLinks zal zich, samen met vele verontruste burgers, fel tegen de plannen verzetten.

Een vitaal en groen platteland, versterking van het stedelijke leven. Het zou zo mooi kunnen worden. Maar alleen als de overheid hiervoor een plan trekt. In deze nota ontbreekt echter een plan. Het is een nota van 'laat-maar-waaien'. De plannen leiden tot het bebouwen van het open landschap en tot forse verzwakking van de positie van de steden, waar de problemen nu al zo groot zijn. Tekenend is het oordeel van het RIVM: "Dit is een nota van gemiste kansen en onaangepakte problemen".

De totstandkoming van de nota blijkt volstrekt ondemocratisch. Dekker duldt geen inspraak, van burger of lokale politiek. De nota wordt aangekondigd als een voortzetting van de nooit vastgestelde vijfde nota van Pronk - terwijl het een volstrekt nieuw stuk is en een totaal andere benadering bevat. Door deze truc kan Dekker inspraakprocedures negeren en haar ogen sluiten voor de mening van de burger en de lokale politiek. Wijziging van de nota in de toekomst zal ook niet meer aan de Tweede Kamer worden voorgelegd. GroenLinks vindt het onbestaanbaar dat 'coördinerend bewindspersoon duurzaamheid' Van Geel met deze plannen akkoord heeft kunnen gaan.

GroenLinks wil dat dit concept voorgoed van tafel gaat. Het kabinet moet durven sturen om het landschap open te houden en te ontwikkelen. Minister Dekker moet dus van het Groene Hart afblijven.

GroenLinks vindt verder dat unieke Nederlandse cultuurlandschappen als Veluwe en Hoekse Waard beschermd moeten worden tegen projectontwikke-laars. Nieuwbouw moet zoveel mogelijk plaatsvinden binnen bestaande steden. Kansarme wijken moeten opgeknapt. Mobiliteit beperkt via slimme bundeling van wonen, werken & beprijzing. Samen met een krachtig netwerk van trein en bus, ook op het platteland. Maar van dit alles vinden we helemaal niets terug in deze nota.

Wijnand Duyvendak

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -