Stichting Kijkonderzoek (SKO)

PERSBERICHT KIJKCIJFERS WEEK 51 2003


Totaalkijken 6 jaar en ouder 02-26 uur                       Datum 
              Kijkdichtheid  Marktaandeel                    22 december 2003 
                      (KDH)        (MADL)                     
Nederland 1               1,5          10,6                  Volgnummer 
Nederland 2               2,3          15,8                  51/2003 
Nederland 3               1,1            7,5                  
RTL4                      2,5          17,2                  Nadere informatie 
RTL5                      0,6            3,9 
                                                             Nelly Kalfs 
Yorin                     0,7            4,8 
SBS 6                     1,4            9,9                 020 641 4333 
Net5                      0,7            5,1                  
Veronica                  0,5            3,4                 Groen van Prinstererlaan 91 
MTV                       0,1            0,5                 1181 TR Amstelveen 
TMF                       0,1            0,8                 www.kijkonderzoek.nl 
The Box                   0,0            0,2                  
Nickelodeon               0,3            2,2                 Definities 
FoxKids                   0,3            2,0                 KDH = percentage van de doelgroep dat 
                                                             gemiddeld naar programma of zender keek 
Discovery                 0,2            1,4                 MADL = percentage kijkers naar programma of 
NGC                       0,1            0,5                 zender, gepercenteerd op totale kijkerspubliek 
Regionaal                 0,3            2,0                 Totaalkijken = basiskijkgedrag thuis + extra 
Totaal                   14,6         100,0                  kijkgedrag bij anderen thuis 

Marktaandelen totaalkijken 6 jaar en ouder per zendergroep 

De publieke omroepen behaalden in week 51 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld 
marktaandeel van 33,9%. De HMG zenders behaalden in deze week een marktaandeel van 25,8% en 
de SBS zenders 18,4%. In prime time (18-24 uur) haalden de publieke omroepen een marktaandeel 
van 34,2%, de HMG zenders 28,1% en de SBS zenders 23,8%. 

Kijktijd totaalkijken 6 jaar en ouder 02-26 uur 
In week 51 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 209,8 minuten. 

Top 10 meest bekeken programma's totaalkijken 6 jaar en ouder 02-26 uur  
                                                                                       Kijkers 
                                                                              KDH                MADL 
                                                                                        x 1000 
 1   21-12-2003  Zo  STUDIO SPORT ZONDAG 1                          Ned2       21,5       3170      48,9 
 2   20-12-2003  Za  TOPSPIJKERS                                    Ned3       19,1       2806      39,4 
 3   20-12-2003  Za  IDOLS                                          RTL4       17,3       2542      33,8 
 4   21-12-2003  Zo  JOURNAAL 20 UUR                                Ned2       16,4       2417      34,4 
 5   15-12-2003  Ma  GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN                    RTL4       15,3       2248      33,3 
 6   17-12-2003  Wo  VOETBAL BR AJAX-NAC                            SBS 6      15,1       2231      33,7 
 7   19-12-2003  Vr  BAANTJER                                       RTL4       14,3       2110      32,2 
 8   21-12-2003  Zo  POSTCODELOTERIJ 1 TEGEN 100                    Ned2       12,1       1785      24,6 
 9   21-12-2003  Zo  STUDIO SPORT ZONDAG 2                          Ned2       11,8       1739      24,6 
10  20-12-2003  Za  KASSA                                           Ned3       11,7       1731      30,2 

Bij gebruik van deze gegevens dient vermeld te worden: Bron: Stichting KijkOnderzoek