Gemeente Aa en Hunze
BOUWEN EN WONEN
Ingekomen aanvragen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat in de periode van maandag
15 december 2003 tot en met vrijdag 19 december 2003 de volgende
aanvragen om bouw-, sloop- , aanleg- en lichtreclamevergunning zijn
ingediend.
AANVRAGEN BOUWVERGUNNING
* de Zaalsteden 35, Gieten, J.M.M. van Woenzel, oprichten garage
* de Hoorns kavel 55, Rolde, B. Zijlstra, oprichten woonhuis met
vrijstaande garage
* E. Hiddingelaan 2, Gasselte, H. Timmer, vergroten woonkamer
* Brink 22, Gieten K.Schut, verbouwen manege tot bedrijfswoning
* Nijend 8, Anderen R. v.d. Houwen, plaatsen schuur
* De Gagels 4, Gasteren J. v.d. Kaap, oprichten mast.
* Nieuwediep 63, Nieuwediep, R.D. Wessels, gedeeltelijk vergroten
woonhuis
* Hunebedweg 6, Rolde fam. Groeneveld, verbouw woning.
* Kruisakkers 26, Annen fam. R.Timmer, plaatsen garage/berging,
* Borgerweg 23, Gasselte, Camping de Berken VOF, gedeeltelijk
veranderen en vergroten bestaande recreatieruimtes en receptie
SLOOPAANVRAGEN
* de Hoek 18, Gasteren, J.P.M. Martin, slopen bijgebouw
AANLEGVERGUNNINGEN
* Schoonloërstraat, Grolloo,Terra Beheer bv, plaatsen duikers en
twee houten bruggen + aanplanten bos en aanleggen houtopstanden
LICHTRECLAME
* Stationsstraat 37, Gieten, Schuitema vastgoed, nieuwe fondplaten
t.b.v. bestaande lichtreclame, onverlicht logopaneel en
wissellijsten in driehoeksframe
Deze aanvragen worden gepubliceerd om belanghebbenden vroegtijdig op
de hoogte te stellen. Deze publicatie betekent niet dat het inzien van
de plannen en het inbrengen van bedenkingen/bezwaren mogelijk is. De
plannen waarbij dit wel mogelijk is zullen te zijner tijd bekend
worden gemaakt onder de kop `Bijzondere procedures' of `Verleende
vergunningen'.
VERLEENDE VERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders maken bekend dat in de periode van maandag
15 december 2003 tot en met vrijdag 19 december 2003 de volgende
bouw-, sloop-, monumenten- en lichtreclame vergunningen zijn verleend.
LICHTE BOUWVERGUNNING
* Berkenlaan 4, Gasselte, F.A. Spong, geheel vernieuwen garage
(verz. 18-12-2003)
* Naweg 3, Eext, A.C.J.M. Smit, plaatsen berging (verz.19-12-03)
* Hoofdstraat 10, Grolloo, E. Kingma, gedeeltelijk veranderen van de
achtergevel (verz.19-12-03).
REGULIERE BOUWVERGUNNING
* Asserstraat 18, Gieten, P.H. Landman, plaatsen paal t.b.v. reclame
(verz. 18-12-2003)
* Tjassenswijk 8, Gieterveen, G. Doeve, plaatsen bergruimte (verz.
18-12-03)
* Asserstraat 49, Gieten, R. Haandrikman, bouwen van een kap op de
bestaande platte uitbouw achter de woning (verz.19-12-03)
* Kruisstraat 24, Annen, H.J. van de Linde, vergroten woning
(verz.19-12-03)
* Molenstraat 6, Gasselte A. Oosting, vergroten woning
(verz.19-12-03)
REGULIERE BOUWVERGUNNING EERSTE FASE
* Zeegserweg 7, Schipborg, F. Postma, oprichten recreatiewoning
(verz. 17-12-03)
VERLEENDE SLOOPVERGUNNINGEN
* Brink 2, Gasteren, T. Eggens en B.J. Olijve, slopen boerderij
(verz. 18-12-03)
VERLEENDE MONUMENTEN VERGUNNINGEN
* Brink 17, Gieten, B.L. Boonstra, herstel voeg- en metselwerk
(verz. 16-12-03)
* Hoofdstraat 21, Grolloo, Hervormde gemeente Grolloo, wijzigen
entree achterzijde (verz. 16-12-03)
* Kerkbrink 3, Anloo, gemeente Aa en Hunze, volledige restauratie
exterieur/interieur (verz. 16-12-03)
* Vaart 23, Gasselternijveen, H. Tipker, herstel lekkage kelder
(verz. 16-12-03)
Tegen deze beschikkingen kunnen belanghebbenden op grond van de
Algemene Wet Bestuursrecht binnen zes weken na de dag van verzending
van het besluit naar de aanvrager een gemotiveerd bezwaarschrift
indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Aa en
Hunze, Postbus 93, 9460 AB Gieten. Tevens kan binnen die termijn en
nadat een bezwaarschrift is ingediend bij de voorzieningenrechter te
Assen, Postbus 30009, 9400 RA Assen worden verzocht een voorlopige
voorziening te treffen.
RAADSVERGADERING
Uit de raadzaal (woensdag 17 december 2003)
1. Locatie gemeentewerken Rolde verkocht aan Alescon
Besloten is, het gebouw van Openbare Werken te Rolde te verkopen
aan Alescon. Een deel van deze gebouwen zal vervolgens worden
gehuurd van Alescon, ten behoeve van de huisvesting van de
brandweer. Wel werd door de raad uitgesproken, dat de bereidheid
tot het doen van eventuele investeringen ten behoeve van een goede
huisvesting van de brandweer op deze locatie, afhankelijk gesteld
wordt van de resultaten van een onderzoek naar samenwerking van de
5 brandweerkorpsen in noord en midden Drenthe. Tevens dient het
college binnen een periode van 2 jaar een concreet en financieel
haalbaar plan voor sociale woningbouw in Rolde te presenteren, op
een andere locatie dan het toekomstige uitbreidingsplan Rolde Zuid
of het voormalige Groene-Kruis gebouw.
2. Subsidiering dorpshuizen en sportverenigingen ondergaat voor 2004
geen wijzigingen
Besloten is, om voor het jaar 2004 dezelfde subsidies (inclusief
een trendmatige verhoging) aan dorpshuizen en sportverenigingen
beschikbaar te stellen, als ook voor 2003 heeft plaatsgevonden,
aangezien er nog geen nieuw beleid is ontwikkeld.
3. Instemming met reconstructie van Veelenweg (aansluitingen met
Drentse Mondenweg en Hoofdstraat Gasselternijveen)
Besloten is, in principe in te stemmen met reconstructie van de
van Veelenweg (reconstructie aansluitingen Hoofdstraat
Gasselternijveen en Drentse Mondenweg) en daartoe de z.g.
zelfstandige projectprocedure ex artikel 19, lid 1 op te starten.
4. Verstrekking van een eenmalige subsidie van EUR 30.000,-- aan de
regio-VVV Drentse Hondsrug
Besloten is, een eenmalige subsidie van EUR 30.000,-- over 2004
aan de regio-VVV Drentse Hondsrug beschikbaar te stellen ter
stimulering van de ontwikkeling van toerisme en recreatie.
5. Kredieten ter bevordering van de verkeersveiligheid (o.m. bij
enkele scholen) beschikbaar gesteld
Besloten is, om kredieten beschikbaar te stellen ten behoeve van
de uitvoering van een aantal verkeersmaatregelen bij o.m. de
scholen in Spijkerboor, Annerveenschekanaal, Bonnen en
Gasselternijveenschemond, alsmede voor de opstelling van een plan
parkeerverbod grote voertuigen en het project verkeersouders. Ten
aanzien van de voorgestelde beschikbaarstelling van kredieten
voor de uitvoering van de uitbouw van de 30-km/u zones in Gasteren
en de Hullen, werd besloten, deze voorlopig achter de hand te
houden en te betrekken bij de financiële afweging in het kader
van Beleidsplan 2004 (voorjaar 2004).
MILIEU
INZAMELTELEFOON GESLOTEN
De inzameltelefoon is gesloten van 31 december 2003 tot en met 2
januari 2004.
KGA-DEPOT ANNEN GESLOTEN
Op 31 december 2003 is het KGA-depot in Annen gesloten.
GROENE CONTAINER
De lediging van de groene container vervalt in de Kerstweek van 2003.
De eerstvolgende lediging is in de week van 5 tot en met 8 januari
2004
INZAMELING TAKKEN EN KERSTBOMEN
De takkenroute zal worden gereden op woensdag 7 januari 2004.
Aanmelding tot uiterlijk dinsdag 6 januari 2004, 12.00 uur. De
inzameling van kerstbomen gebeurt dit keer als volgt:
* U kunt de kerstboom inleveren op de overlaadstations
* U kunt de kerstboom in stukken knippen en in de groene container
doen
* U kunt de kerstboom op woensdag 7 januari 2004 aanbieden tijdens
de takkenroute.
Wij verzoeken u de kerstbomen, liefst met meerdere tegelijk, vóór
07.30 uur aan de weg te leggen. Kerstbomen hoeft u niet bij de
inzameltelefoon aan te melden, takken wel.
OPENINGSTIJDEN OVERLAADSTATIONS
De overlaadstations zijn normaal geopend op
* dinsdag 23 december 2003
* woensdag 24 december 2003
* dinsdag 30 december 2003
* woensdag 31 december 2003
* vrijdag 2 januari 2004
* zaterdag 3 januari 2004
De overlaadstations zijn op donderdag 25 en vrijdag 26 december 2002
(Kerstdagen) en op 1 januari 2003 gesloten (zie ook de afvalkalender).
TIPS GEBRUIK GROENE CONTAINER IN DE VORSTPERIODE
In de vorstperiode is de kans aanwezig dat het GFT-afval gaat
vastvriezen aan de binnenkant van uw groene container. Dit kan
problemen opleveren tijdens het ledigen van de groene container door
de gemeente. Hierdoor is de kans groot dat uw container niet kan
worden geledigd. Om problemen te voorkomen kunt u het volgende doen:
Als de groene container vol raakt, druk het GFT-afval dan niet extra
aan. Hierdoor kan het GFT- afval namelijk vast komen te zitten;
Gooi geen nat GFT-afval in de groene container;
Indien de inhoud is bevroren, zorg er dan voor dat de groene container
de avond voor lediging in de schuur, onder de carport of garage wordt
gezet (de buitenste schil van de inhoud zal gaan ontdooien en zit
vervolgens niet meer vastgevroren tegen de binnenkant van de
container).
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Aa en
Hunze, afdeling VROM, de heer B. Hartman tel. (0592) 267794.
OPSLAG VASTE MEST
Burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze gedogen de
opslag van pluimveemest van:
* de heer H. Hadders, Spijkerboorsdijk 7a, 9468 TB te Annen, op een
perceel landbouwgrond aan de Schipborgerstraat te Anloo;
* de heer J. Poelman, Streek 15, 9511 PJ te Gieterveen, op een
perceel landbouwgrond aan de Madenweg te Gieterzandvoort.
Alle stukken liggen vanaf donderdag 25 december 2003 tot en met
woensdag 4 februari 2004 ter inzage in het gemeentehuis van Aa en
Hunze te Gieten.
Belanghebbenden kunnen tot en met woensdag 4 februari 2004 een
gemotiveerd bezwaarschrift tegen dit gedoogbesluit indienen bij
burgemeester en wethouders van Aa en Hunze.
Voor meer informatie en voor het buiten de werkuren inzien van stukken
kunt u bellen met de sectie Milieu, tel. (0592) 267838 of 267839.
WET MILIEUBEHEER
Burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze hebben
meldingen ontvangen van:
* Dries Rolde v.o.f., Gieterstraat 51, 9451 TE te Rolde, op grond
van het Besluit Bouw- en houtbedrijven milieubeheer voor het van
toepassing worden van dit besluit op een reeds bestaande
inrichting op het perceel Gieterstraat 51 te Rolde;
* Installatiebedrijf Kamps B.V., Nijlanderstraat 1, 9451 BL te
Rolde, op grond van het Besluit Bouw- en houtbedrijven
milieubeheer voor het van toepassing worden van dit besluit op een
reeds bestaande inrichting op het perceel Nijlanderstraat 1 te
Rolde.
Alle stukken liggen vanaf donderdag 25 december tot en met woensdag 7
januari 2004 ter inzage in het gemeentehuis van Aa en Hunze te Gieten.
Voor meer informatie en voor het buiten de werkuren inzien van stukken
kunt u bellen met de sectie Milieu, tel. (0592) 267838 of 267839.
WET MILIEUBEHEER
Burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze hebben een
melding op grond van artikel 8.19 van de Wet Milieubeheer geaccepteerd
van:
* B.J.B. Westebring, Markeweg 5, 9454 PM te Ekehaar, het betreft een
melding voor het veranderen van een melkrundveehouderij voor de
opslag van hooi, stro en bijproducten op het perceel Markeweg 5 te
Ekehaar.
Alle stukken liggen vanaf donderdag 25 december tot en met woensdag 4
februari 2004 ter inzage in het gemeentehuis van Aa en Hunze te
Gieten.
Het besluit wordt op donderdag 5 februari 2004 van kracht, tenzij voor
deze datum bezwaar door belanghebbenden is ingesteld of een verzoek
tot schorsing van het besluit, dan wel tot het treffen van een
voorlopige voorziening is gedaan.
Het bezwaar tegen de verklaring moet worden ingesteld bij het college
van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze, Postbus
93, 9460 AB Gieten. Het verzoek tot schorsing en/of voorlopige
voorziening moet worden gericht aan de voorzitter van de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den
Haag.
Voor meer informatie en voor het buiten de kantooruren inzien van
stukken kunt u bellen met de sectie Milieu, tel. (0592) 267836 of
267837.
BEKENDMAKING
GEMEENTEHUIS EN GEMEENTELIJKE DIENSTEN GESLOTEN
Het gemeentehuis Aa en Hunze, Spiekersteeg 1 in Gieten heeft in de
periode rond de Kerstdagen een gewijzigde openstelling:
* op woensdag 24 december 2003 geopend tot 15.00 uur;
* in de periode van 25 december 2003 tot en met 2 januari 2004
gesloten.
De burgerlijke stand is op 29, 30, 31 december 2003 en 2 januari 2004
van 09.00 tot 10.00 uur uitsluitend geopend voor de aangifte van
geboorte en overlijden. De burgerlijke stand is gedurende deze tijden
bereikbaar onder telefoonnummer (0592) 267725.
De afdeling Openbare Werken is in de periode van 25 december tot en
met 2 januari 2004 gesloten. Voor storingen en calamiteiten kunt u
-ook tijdens de feestdagen- bellen met het storing- en
calamiteitennummer tel. (0592) 267733.
KAPVERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders van Aa en Hunze maken bekend dat zij in de
afgelopen week de volgende kapvergunningen hebben verleend:
Dhr. P.H.J.M. Schulte, Borgweg 32 te Schipborg voor het vellen van een
Populus spec en een eik staande in de tuin van betrokkene;
De gemeente Aa en Hunze, Postbus 93 9460 AB te Gieten voor het vellen
van zeven Acer plat .'Globosum' staande aan de Burg. Gaarlandtlaan te
Gasselternijveen ter hoogte van de sportzaal.Onder voorwaarde van de
herplant van vijf haagbeuken. Vijf Carpinus spec staande aan de
westzijde van de Sporthal te Gasselternijveen onder voorwaarde van de
herplant van een beuk en een haagbeuk.Vier Pinus spec rond het
Dorpshuis te Schipborg.
Tegen bovenstaande beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de
Algemene Wet Bestuursrecht (A.W.B.) binnen 6 weken na verzending van
de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college
van burgemeester en wethouders van Aa en Hunze, Postbus 93, 9460 AB
Gieten.
WIJZIGING OPENINGSTIJDEN PUBLIEKSBALIES PER 1 JANUARI 2004
Per 1 januari 2004 worden de openingstijden van de publieksbalies als
volgt gewijzigd:
* Maandag van 08.30 tot 12.30 uur;
* Dinsdag van 08.30 tot 12.30 uur;
* Woensdag van 08.30 tot 16.00 uur;
* Donderdag van 08.30 tot 19.00 uur;
* Vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.
Naast deze openingstijden is dienstverlening 's middags op afspraak
mogelijk. De telefonische bereikbaarheid wordt verruimd van 08.30 tot
16.30 uur.
REGELING SUBSIDIE HERSTEL RIETEN DAKEN VOOR HET JAAR 2004
Voor panden die voorkomen op de provinciale rietdaklijst bestaat in
principe de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een
provinciale subsidie in de kosten van het herstel van het rieten dak.
Wel dient te worden opgemerkt dat de provincie bereid moet zijn om de
voorwaarde ten aanzien van de koppelsubsidie te laten vervallen.
Tot op heden is het namelijk gebruikelijk dat de provincie alleen
rietdaksubsidie verstrekt als de gemeente een minimaal even hoge
subsidie verstrekt. De raad van de gemeente Aa en Hunze heeft echter
besloten om voor het jaar 2004 geen gelden (= subsidie) beschikbaar te
stellen voor het herstel van rietendaken.
Aanvragen voor panden die voorkomen op provinciale rietdaklijst dienen
voor 1 januari 2004 via de daartoe bestemde formulieren (verkrijgbaar
bij rietdekker en provincie) te worden ingediend bij de Provincie
Drenthe, Postbus 122, 9400 AC Assen.
De nieuwe Wet werk en bijstand (Wwb)
Algemeen
Vanaf 1 januari 2004 is de Wet werk en bijstand (Wwb) van kracht. Deze
wet regelt alle zaken rondom de bijstand en de terugkeer van mensen
met een uitkering op de arbeidsmarkt. De Wet werk en bijstand vervangt
de Algemene bijstandswet (Abw) en een aantal andere wetten op het
gebied van bijstand en gesubsidieerd werk. De Wet inkomensvoorziening
oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW),
de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
gewezen zelfstandigen (IOAZ), het Besluit bijstandsverlening
zelfstandigen (Bbz)en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (WIK)
blijven bestaan naast de Wwb.
Werk staat voorop
De nieuwe wet is bedoeld om iedereen die kan werken zo snel mogelijk
weer een baan te laten vinden. Want werk maakt zelfstandig en zorgt
dat mensen meedoen in de maatschappij. Om dat te bereiken, horen bij
een uitkering duidelijke rechten en plichten. Het is mogelijk dat er
persoonlijke omstandigheden zijn waardoor het niet lukt om een baan te
vinden. Dan kan de gemeente u ondersteuning geven bij het zoeken naar
werk. Hoe die steun eruit ziet, hangt af van uw persoonlijke situatie.
Het is dus elke keer maatwerk.
Uw gemeente maakt eigen beleid
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet werk
en bijstand. De rijksoverheid heeft in de wet vastgelegd waaraan
gemeenten zich bij de uitvoering moeten houden. Op basis daarvan maakt
elke gemeente eigen beleid. Ze leggen ook vast hoe ze mensen met een
uitkering kunnen helpen bij het vinden van werk. Zo kunnen de in te
zetten middelen en acties exact worden afgestemd op de werkzoekende
en de lokale en regionale arbeidsmarkt.
Als u vóór 1 januari 2004 een bijstandsuitkering is toegekend bent u
reeds door de afdeling Maatschappelijke Zaken geinformeerd over de
manier waarop uw uitkering wordt voortgezet.
Invoering in fases
De Wet werk en bijstand wordt op 1 januari 2004 ingevoerd. Maar niet
alle onderdelen van de wet gaan op die datum in. Gemeenten hebben
extra tijd gekregen om eigen beleid te maken. Daarom mogen zij
bepaalde onderdelen later invoeren. Het gaat om een aantal onderdelen
dat te maken heeft met de rechten en plichten die bij de
bijstandsuitkering horen. Gemeenten mogen zelf bepalen wanneer zij dat
doen. Tot dat moment- uiterlijk 1 januari 2005- blijven de van
toepassing zijnde verplichtingen van de Abw gelden.
Bijzondere bijstand
De bijzondere bijstand voor groepen bijstandsgerechtigden (de
zogenaamde "categoriale bijzondere bijstand') wordt per 1 januari 2004
afgeschaft. Onder de nieuwe wet mogen gemeenten alleen individuele
bijzondere bijstand verlenen. De gemeente bekijkt dus per persoon of
iemand bijzondere bijstand nodig heeft en in welke vorm hij dat
ontvangt. De afdeling Maatschappelijke Zaken kan hierover meer
informatie geven. De mogelijkheid om categoriale bijzondere bijstand
te verlenen aan mensen van 65 jaar of ouder blijft wel gehandhaafd.
Landelijke bijstandsbedragen
Op basis van de landelijke bijstandsbedragen wordt de hoogte van uw
uitkering bepaald. Net zoals nu al het geval is kan er op grond van de
gemeentelijke toeslagenverordening- afhankelijk van de woonsituatie-
een toeslag op of een verlaging van deze landelijke norm worden
gegeven. Dit is onder de Wet werk en bijstand niet veranderd.
---
naar boven