AutoRai

22-12-2003

Audi merkengroep opent Concept Design München

Onlangs verrichtte Walter deSilva, hoofd van de ontwerpafdeling van de Audi merkengroep, de officiële opening van het Concept Design München. In deze studio worden creatieve concepten ontwikkeld voor toekomstige automodellen van de merken Audi, Seat en Lamborghini.

In het circa 800 vierkante meter metende gebouw ontwikkelen zon 20 internationale ontwerpers, ingenieurs en trendwatchers samen met 15 modelmakers de autoconcepten en ontwerpen voor de toekomstige productgeneraties van de Audi merkengroep. Hier, midden in München-Schwabing, tussen woonhuizen, boutiques en restaurants, kunnen wij in een stedelijke omgeving trends en lifestyles observeren. Een conceptontwerp heeft dit soort vrijheid nodig om het bestaande steeds opnieuw te evalueren, creatief potentieel te ontplooien en daarmee ook voorwaarts te denken, verklaart Walter Maria deSilva. De rol van de conceptstudio definieert deSilva als volgt: De ontwikkeling van een veelheid aan unieke, toekomstgerichte visies en ontwerpen staat op de eerste plaats. Pas op een later tijdstip wordt besloten of deze ideeën dan verder worden uitgewerkt en naar concepten worden vertaald. Daarmee heeft het Concept Design München een voortrekkersrol, eigenlijk een voordenkersrol. Klanten van deze conceptstudio zijn de ontwerpbureaus van de verschillende merken, die de hier ontwikkelde visies vertalen naar daadwerkelijke automodellen.

Audis ontwerpactiviteiten in München-Schwabing zijn niet helemaal nieuw. Al zon 20 jaar geleden werd de eerste Audi Design Studio, als dependance van Audi Design te Ingolstadt, gevestigd in het pand van het voormalige autobedrijf Kürfürstengarage Schwabing. Hier ontstond onder andere ook de studie Avus (1991).

De beslissing voor de nieuwbouw werd vorig jaar genomen. Sinds mei van dit jaar ontstonden in twee bouwfases de hallen voor de vervaardiging en presentatie van nieuwe modellen, een lichte loft als atelier voor de teken- en beeldschermplekken van de ontwerpers, alsmede met de modernste multimediatechnieken uitgeruste vergaderruimtes. La cucina, een communicatie- en ontspanningsruimte, verbindt deze afdelingen.

Dit is in overeenstemming met deSilvas visie om de studio te gebruiken als een interdisciplinair communicatieplatform. In dat kader worden creatieve talenten, technologische experts en trendwatchers, alsmede opinievormers en studenten uitgenodigd naar München te komen om samen te discussiëren en te werken. Vooral de uitwisseling met hogescholen en universiteiten van over de hele wereld moet hier verder worden uitgebouwd, aldus deSilva.

Een belangrijk onderdeel van het Audi Concept Design München is, naast de gebieden Automotive Concept en Concept Innovation, ook het Product Design. Vijf ontwerpers bedenken hier accessoires voor de emotionele belevingswereld van de merken Audi, Seat en Lamborghini. Voorbeelden zijn horloges, dasspelden en sleutelhangers, maar ook fietsen.