22-12-2003
Audi merkengroep opent Concept Design München
Onlangs verrichtte Walter deSilva, hoofd van de ontwerpafdeling van de
Audi merkengroep, de officiële opening van het Concept Design München.
In deze studio worden creatieve concepten ontwikkeld voor toekomstige
automodellen van de merken Audi, Seat en Lamborghini.
In het circa 800 vierkante meter metende gebouw ontwikkelen zon 20
internationale ontwerpers, ingenieurs en trendwatchers samen met 15
modelmakers de autoconcepten en ontwerpen voor de toekomstige
productgeneraties van de Audi merkengroep. Hier, midden in
München-Schwabing, tussen woonhuizen, boutiques en restaurants, kunnen
wij in een stedelijke omgeving trends en lifestyles observeren. Een
conceptontwerp heeft dit soort vrijheid nodig om het bestaande steeds
opnieuw te evalueren, creatief potentieel te ontplooien en daarmee ook
voorwaarts te denken, verklaart Walter Maria deSilva. De rol van de
conceptstudio definieert deSilva als volgt: De ontwikkeling van een
veelheid aan unieke, toekomstgerichte visies en ontwerpen staat op de
eerste plaats. Pas op een later tijdstip wordt besloten of deze ideeën
dan verder worden uitgewerkt en naar concepten worden vertaald.
Daarmee heeft het Concept Design München een voortrekkersrol,
eigenlijk een voordenkersrol. Klanten van deze conceptstudio zijn de
ontwerpbureaus van de verschillende merken, die de hier ontwikkelde
visies vertalen naar daadwerkelijke automodellen.
Audis ontwerpactiviteiten in München-Schwabing zijn niet helemaal
nieuw. Al zon 20 jaar geleden werd de eerste Audi Design Studio, als
dependance van Audi Design te Ingolstadt, gevestigd in het pand van
het voormalige autobedrijf Kürfürstengarage Schwabing. Hier ontstond
onder andere ook de studie Avus (1991).
De beslissing voor de nieuwbouw werd vorig jaar genomen. Sinds mei van
dit jaar ontstonden in twee bouwfases de hallen voor de vervaardiging
en presentatie van nieuwe modellen, een lichte loft als atelier voor
de teken- en beeldschermplekken van de ontwerpers, alsmede met de
modernste multimediatechnieken uitgeruste vergaderruimtes. La cucina,
een communicatie- en ontspanningsruimte, verbindt deze afdelingen.
Dit is in overeenstemming met deSilvas visie om de studio te gebruiken
als een interdisciplinair communicatieplatform. In dat kader worden
creatieve talenten, technologische experts en trendwatchers, alsmede
opinievormers en studenten uitgenodigd naar München te komen om samen
te discussiëren en te werken. Vooral de uitwisseling met hogescholen
en universiteiten van over de hele wereld moet hier verder worden
uitgebouwd, aldus deSilva.
Een belangrijk onderdeel van het Audi Concept Design München is, naast
de gebieden Automotive Concept en Concept Innovation, ook het Product
Design. Vijf ontwerpers bedenken hier accessoires voor de emotionele
belevingswereld van de merken Audi, Seat en Lamborghini. Voorbeelden
zijn horloges, dasspelden en sleutelhangers, maar ook fietsen.
AutoRai