Ingezonden persbericht

Persbericht 22 december 2003

Zendertje en beter sjorwerk nodig voor containers met giftige stoffen

Utrecht 22 december 2003- Het overboordslaan van containers met in totaal 63.000 liter stalen vaten met Arseenpentoxide toont weer aan dat zeecontainers met giftige stoffen moeten worden uitgerust met zenders. Stichting De Noordzee pleit hier al jaren voor. Met een zogenaamde transponder zijn overboordgeslagen containers sneller terug te vinden. De milieuorganisatie vraagt om een discussie over de huidige veiligheid van containervervoer. Gezien de extreme giftigheid van Arseenpentoxide voor het leven in zee, moeten de containers zo snel mogelijk worden geborgen. Gezien het slechte weer kan dat helaas nog wel even duren.

De discussie over transponders wordt al jarenlang gevoerd in de IMO, de VN organisatie die beslist over internationale scheepvaartzaken. Stichting De Noordzee pleit samen met Friends of the Earth, al jaren voor een systeem waarbij containers met gevaarlijke stoffen een zender hebben die gaat werken zodra de container in zee terecht komt.

Stichting De Noordzee vindt dat dit ongeluk ook aanleiding moet zijn voor een discussie over het containervervoer. Met de huidige regels en de toename van containertransport neemt de kans dat containers overboord slaan alleen maar toe. - Het is voor een reder goedkoper om zoveel mogelijk containers - tot zeven stuks hoog - aan dek te zetten. Het havengeld wordt bepaald door de inhoud van het ruim en niet de hoeveelheid lading aan dek. - Schepen willen zo snel mogelijk vertrekken waardoor containers met gifstoffen op de eerste vrije plek worden gezet en niet veilig in het ruim van het schip. - Het vastzetten met zogenaamde twistlocks gebeurt steeds vaker door matrozen aan boord in plaats van professionele sjorders in de haven. Op korte reizen worden containers niet met de robuuste oceaansjorringen vastgezet.

Stichting De Noordzee vraagt zich ook af waarom het schip de Andinet tijdens de storm op zee was. Wat doet zon boot op zee?, vraagt Eelco Leemans, scheepvaartdeskundig van De Noordzee, zich af. Het schip voer van Antwerpen naar Bremen, zij hadden rustig een dagje de storm moeten afwachten.

Tussen 1988 en 2000 zijn volgens een registratie van Stichting De Noordzee 221 containers overboord geslagen. Dit geldt alleen voor het Nederlandse deel van de Noordzee. Gemiddeld zijn dat bijna 20 containers per jaar.


Meer informatie: Eelco Leemans (scheepvaartdeskundig Stichting De Noordzee) en Michel Langendijk (woordvoerder) 030 2340016. Zie ook www.noordzee.nl







----- Stichting De Noordzee / North Sea Foundation ---------- Michel Langendijk (Communicatie en Strategie) Drieharingstraat 25 3511 BH Utrecht tel: 030 - 2340016 en 06 - 55942646, fax: 030 - 2302830 http://www.noordzee.nl