Vereniging Nederlandse Gemeenten

__________________

Gemeenten protesteren tegen kabinetsbeleid OZB (22/12/03)

De Nederlandse gemeenten zijn zeer teleurgesteld dat het kabinet geen gehoor geeft aan de argumenten voor een substantiële gemeentelijk belastingheffing. Zonder daarvoor de redenen aan te geven volhardt het kabinet in het voornemen het gebruikersdeel van de OZB voor woningen af te schaffen en maximumtarieven voor de OZB in te voeren. Dit kost het Rijk jaarlijks 945 miljoen euro.

Gemeenten hebben eigen belastingruimte nodig om zelfstandig invulling te kunnen geven aan de opdracht die ze van hun inwoners hebben gekregen bij de verkiezingen. De VNG stelt dat de afschaffing van de gebruikersbelasting op woningen zonder een volwaardig alternatief te verschaffen in strijd is met het Europees Handvest voor Lokale Autonomie. Op 4 april 2004 spreekt het Congres van Lokale en Regionale Overheden van de Raad van Europa zich uit over dit geschil tussen kabinet en gemeenten.

De hoofdlijnenbrief roept meer vragen dan duidelijkheid op: Het kabinet geeft geen argumenten voor de afschaffing van de OZB-gebruikersheffing voor woningen. In het Hoofdlijnenakkoord van Balkenende II werd de koppeling gelegd met koopkrachtreparatie voor de invoering van het nieuwe stelsel van zorgverzekering. Volgens onderzoek van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) profiteren 850.000 huishoudens in het geheel niet van de afschaffing. Tot deze categorie behoren mensen met een inkomen op minimumniveau, bewoners van verzorgingstehuizen en mensen die op een boerderij wonen. Deze mensen gaan er op achteruit. Bovendien worden velen van hen ook al getroffen door het afschaffen van de Zalmsnip in 2005. Voor de overige burgers geldt: hoe duurder het huis, des te meer profijt men van deze maatregel van het kabinet heeft.

Het kabinet reserveert 945 miljoen euro om de gemeenten te compenseren voor de gederfde belastingopbrengsten. Uitgangspunt is dat geen gemeente er door de afschaffing van het gebruikersdeel reëel (areaal en inflatie) op achteruit mag gaan.
Dit onderschrijven wij. De kabinetsvoorstellen voldoen hier echter niet aan. Er is geen enkel inzicht gegeven in de vraag op welke wijze de voor structurele compensatie gereserveerde 945 miljoen euro is berekend en of dit bedrag dus voldoende is. Ook is er sprake van negatieve herverdeeleffecten. Daarnaast dienen sommige gemeenten de overblijvende ozb-heffingen te verlagen.

De brief getuigt van een fundamenteel wantrouwen van de rijksoverheid tegenover de gemeentelijke democratie, met name gezien de maximering van de overblijvende ozb. De voorgestelde maximering leidt tot bureaucratisering en staat haaks op de doelstelling van het rijk de regelgeving te verminderen.

Het kabinet verzuimt een volwaardige alternatieve belasting te ontwikkelen voor de OZB. De VNG stelt binnenkort een commissie in van deskundigen uit wetenschappelijke hoek om aan te geven hoe het gemeentelijk belastinggebied er behoort uit te zien. Uitgangspunt daarbij is dat gemeenten in staat blijven om zelfstandig afwegingen te maken, zonder dat het Rijk de hoogte en de bestedingen van het gemeentelijk inkomen bepaalt.

Den Haag, 22 december 2003