Gemeente Haarlem


23 december 2003
Winfried Lindeman
023-5114901
274/2003

Gemeente Haarlem, sector Stadsbeheer

Persbericht


'Winkelcentrum Cronjé autoluw' in inspraak

Lange tijd is gediscussieerd over het autoluw maken van de Generaal Cronjéstraat en het Julianapark (winkelcentrum Cronjé). Het college heeft de hierover opgestelde nota vrijgegeven voor inspraak. Tijdens het participatieoverleg van de wijkraden, de winkeliersvereniging Cronjé en enkele ambtelijke disciplines is besloten om in 2004 te beginnen met het autoluw maken van winkelcentrum Cronjé. Eind 2005 moet dit plan gerealiseerd zijn. Een belangrijke voorwaarde om te komen tot een autoluw winkelcentrum, is dat de realisatie hiervan samenvalt met de opening van de parkeergarage Ripperda. Winkelcentrum Cronjé krijgt daardoor formeel het karakter van "voetgangersgebied' waar gemotoriseerd verkeer op vastgestelde tijden of in geval van uitzondering is toegestaan.

Het is de bedoeling dat het winkelcentrum Cronjé van maandag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot en met 18.00 uur en op koopavonden en koopzondagen afgesloten is. De afsluiting geldt voor het autoverkeer en voor bromfietsers. (Snor)fietsverkeer blijft in één richting (van zuid naar noord) ook gedurende de afsluitingstijden toegestaan.
Het eerste deel van de Generaal Cronjéstraat (tussen de Generaal Jouberstraat en de Paul Krugerstraat) blijft gewoon bereikbaar voor autoverkeer, omdat anders de circulatie in de omliggende straten onmogelijk wordt. Op tijden dat het winkelcentrum Cronjé openstaat voor autoverkeer blijft het parkeren in de straat mogelijk.

Om de straten af te sluiten, is gekozen voor sleutelpalen die dagelijks worden bediend door de gemeente Haarlem. De voorzieningen voor het plaatsen van de sleutelpalen worden in het voorjaar 2004 aangebracht en deze kunnen door de winkeliersvereniging worden gebruikt als afsluiting op koopzondagen en andere dagen met activiteiten. Voor de fietsers en voetgangers verandert er weinig aan de verkeerssituatie. In het winkelcentrum Cronjé zijn ongeveer 150 fietsenrekken. Dit is ten opzichte van het aantal autoparkeerplaatsen relatief weinig te noemen, daarom worden hier extra fietsrekken bijgeplaatst. Daarnaast is afgesproken een afscheiding van fietsen en wandelen te creëren met behulp van fietsenrekken op een aantal van de huidige autoparkeerplaatsen. Ook een aantal plantenbakken en eventueel terrassen zullen in deze overgangsstrook worden geplaatst.


---- --