Gemeente Eindhoven

Persbericht: 23 december 2003, no. 233

Vernieuwde stadsdeelkantoren

Accentverschuiving naar openbare ruimte, leefbaarheid en veiligheid

De stadsdeelkantoren richten zich vanaf 1 januari 2004 meer op het onderhoud van de openbare ruimte en op veiligheid en leefbaarheid. Op 22 september jl. besloot de gemeenteraad tot een herijking van het stadsdeelgericht werken. Vandaag is het college van B en W akkoord gegaan met de nieuwe hoofdstructuur en de wijziging van een aantal functies. Dat was nodig om de nieuwe werkwijze te kunnen realiseren. Vanaf 1 januari is de organisatie daardoor beter afgestemd op de eerdergenoemde aandachtsvelden onderhoud van de openbare ruimte, veiligheid en leefbaarheid. De afgelopen jaren zijn door de bewoners van de verschillende stadsdelen juist deze onderwerpen als belangrijk naar voren geschoven. In de nieuwe opzet gaan de zogenaamde persoonlijke documenten terug naar het Stadskantoor. Voor het uitgeven van de Pas 65 is een speciale constructie bedacht.

Nieuwe organisatie
Het aanvankelijke groeiscenario van de stadsdeelkantoren is bijgesteld. De in 2000 opgerichte zes stadsdeelkantoren zouden gefaseerd doorgroeien naar 45 medewerkers per kantoor. Besloten is dat de kantoren voorlopig door de huidige 15 medewerkers bemand blijven. Deze capaciteit moet inspelen op het beleid om meer aandacht te schenken aan het onderhoud van de openbare ruimte, veiligheid en leefbaarheid. Daarnaast is besloten om de afdeling Binnenstadsmanagement toe te voegen: het (zevende) Stadsdeelkantoor Centrum. Met het verschuiven van functies voor de gewijzigde organisatiestructuur en de aangepaste werkwijze zijn de stadsdeelkantoren beter uitgerust voor hun nieuwe taken.

Stadsdeelkantoren blijven open
De stadsdeelkantoren blijven open. Op dit moment wordt onderzocht of de huidige openingstijden gehandhaafd of verruimd worden. Voor vragen, klachten of opmerkingen over onderhoud openbare ruimte, veiligheid en leefbaarheid, kunnen Eindhovenaren er terecht op maandag van 14.00 tot 17.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 en 13.00 uur.

Telefonisch zijn de stadsdeelkantoren van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur te bereiken via de informatielijn: (040) 238 60 00.

De accentverschuiving betekent dat de zogenaamde persoonlijke documenten zoals uittreksels, verhuisberichten en dergelijke straks niet meer verkrijgbaar zijn aan de balies van de stadsdeelkantoren. Deze dienstverlening gaat terug naar het Stadskantoor. Voor de Pas 65 is een regeling bedacht waardoor het mogelijk blijft deze af te halen op de stadsdeelkantoren. Iedereen die 65 wordt, wordt van deze regeling op de hoogte gebracht.

Klanten
Nog steeds kunnen bewoners voor vragen, opmerkingen of klachten over de openbare ruimte, leefbaarheid en veiligheid de informatielijn bellen van de Stadsdeelkantoren: (040) 238 60 00. Veelal zijn het vragen, opmerkingen of klachten over niet goed gesnoeide bomen, wortels die tegels omhoog duwen, klachten over fietspaden of rijwegen, hondenpoepoverlast, illegale stort, zwerfvuil, kapotte riolen of niet opgehaald vuil. Leefbaarheids- en veiligheidsproblemen worden in overleg met bewonersorganisaties en professionele partners zoals woningcorporaties, politie, Loket W en scholen samen met de bewonersorganisaties opgepakt.

Meer informatie
Meer informatie over de vernieuwde opzet kunt u vinden op de sites van de stadsdeelkantoren:

www.eindhoven.nl/gestel
www.eindhoven.nl/stratum
www.eindhoven.nl/strijp
www.eindhoven.nl/tongelre
www.eindhoven.nl/woensel-noord
www.eindhoven.nl/woensel-zuid

© 2003 Gemeente Eindhoven