Persbericht: 23 december 2003, no. 233
Vernieuwde stadsdeelkantoren
Accentverschuiving naar openbare ruimte, leefbaarheid en veiligheid
De stadsdeelkantoren richten zich vanaf 1 januari 2004 meer op het
onderhoud van de openbare ruimte en op veiligheid en leefbaarheid. Op
22 september jl. besloot de gemeenteraad tot een herijking van het
stadsdeelgericht werken. Vandaag is het college van B en W akkoord
gegaan met de nieuwe hoofdstructuur en de wijziging van een aantal
functies. Dat was nodig om de nieuwe werkwijze te kunnen realiseren.
Vanaf 1 januari is de organisatie daardoor beter afgestemd op de
eerdergenoemde aandachtsvelden onderhoud van de openbare ruimte,
veiligheid en leefbaarheid. De afgelopen jaren zijn door de bewoners
van de verschillende stadsdelen juist deze onderwerpen als belangrijk
naar voren geschoven. In de nieuwe opzet gaan de zogenaamde
persoonlijke documenten terug naar het Stadskantoor. Voor het uitgeven
van de Pas 65 is een speciale constructie bedacht.
Nieuwe organisatie
Het aanvankelijke groeiscenario van de stadsdeelkantoren is
bijgesteld. De in 2000 opgerichte zes stadsdeelkantoren zouden
gefaseerd doorgroeien naar 45 medewerkers per kantoor. Besloten is dat
de kantoren voorlopig door de huidige 15 medewerkers bemand blijven.
Deze capaciteit moet inspelen op het beleid om meer aandacht te
schenken aan het onderhoud van de openbare ruimte, veiligheid en
leefbaarheid. Daarnaast is besloten om de afdeling
Binnenstadsmanagement toe te voegen: het (zevende) Stadsdeelkantoor
Centrum. Met het verschuiven van functies voor de gewijzigde
organisatiestructuur en de aangepaste werkwijze zijn de
stadsdeelkantoren beter uitgerust voor hun nieuwe taken.
Stadsdeelkantoren blijven open
De stadsdeelkantoren blijven open. Op dit moment wordt onderzocht of
de huidige openingstijden gehandhaafd of verruimd worden. Voor vragen,
klachten of opmerkingen over onderhoud openbare ruimte, veiligheid en
leefbaarheid, kunnen Eindhovenaren er terecht op maandag van 14.00 tot
17.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 en 13.00 uur.
Telefonisch zijn de stadsdeelkantoren van maandag tot en met vrijdag
van 9.00 tot 17.00 uur te bereiken via de informatielijn: (040) 238 60
00.
De accentverschuiving betekent dat de zogenaamde persoonlijke
documenten zoals uittreksels, verhuisberichten en dergelijke straks
niet meer verkrijgbaar zijn aan de balies van de stadsdeelkantoren.
Deze dienstverlening gaat terug naar het Stadskantoor. Voor de Pas 65
is een regeling bedacht waardoor het mogelijk blijft deze af te halen
op de stadsdeelkantoren. Iedereen die 65 wordt, wordt van deze
regeling op de hoogte gebracht.
Klanten
Nog steeds kunnen bewoners voor vragen, opmerkingen of klachten over
de openbare ruimte, leefbaarheid en veiligheid de informatielijn
bellen van de Stadsdeelkantoren: (040) 238 60 00. Veelal zijn het
vragen, opmerkingen of klachten over niet goed gesnoeide bomen,
wortels die tegels omhoog duwen, klachten over fietspaden of rijwegen,
hondenpoepoverlast, illegale stort, zwerfvuil, kapotte riolen of niet
opgehaald vuil. Leefbaarheids- en veiligheidsproblemen worden in
overleg met bewonersorganisaties en professionele partners zoals
woningcorporaties, politie, Loket W en scholen samen met de
bewonersorganisaties opgepakt.
Meer informatie
Meer informatie over de vernieuwde opzet kunt u vinden op de sites van
de stadsdeelkantoren:
www.eindhoven.nl/gestel
www.eindhoven.nl/stratum
www.eindhoven.nl/strijp
www.eindhoven.nl/tongelre
www.eindhoven.nl/woensel-noord
www.eindhoven.nl/woensel-zuid
© 2003 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven