Gemeente Amersfoort

Leerplichtambtenaar is er vroeg bij

datum: 23 december 2003

In het schooljaar 2002 - 2003 is het aantal meldingen van (dreigend) schoolverzuim licht gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Bij de helft van de meldingen gaat het om gevallen van dreigend verzuim zoals uurtjes spijbelen. Hieruit blijkt dat de leerplichtambtenaren dus al vroeg in actie komen om ernstiger verzuim te voorkomen.

Er zijn vier soorten van bemiddeling door de leerplichtambtenaren:
1. zij kunnen de leerling vrijstelling verlenen als de leerling een geldige reden heeft om niet naar school te gaan, bijvoorbeeld ziekte. Aantal vrijstellingen in 2002 - 2003: 109.
2. bemiddeling bij absoluut verzuim: de leerplichtige staat op geen enkele school ingeschreven. Aantal meldingen: 32.
3. bij relatief verzuim: de leerling staat wel ingeschreven, maar bezoekt de school (tijdelijk) niet of onregelmatig. Aantal meldingen: 230.

4. bij dreigend verzuim: bijvoorbeeld 'uurtjes pikken'. Aantal meldingen: 377.

Uit deze cijfers blijkt dat het voor de helft van de bemiddelingen gaat om dreigend verzuim. Dat is positief aangezien de leerplichtambtenaren dus al in een vroeg stadium in actie komen om ernstiger verzuim te voorkomen.

De leerplichtambtenaren hebben in het schooljaar 2002 - 2003 724 leerplichtige leerlingen bemiddeld. Dat is iets meer dan vorig schooljaar (702 bemiddelingen) en komt door een lichte stijging van het aantal leerplichtigen. Bij 3% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs en 1% van de basisschoolleerlingen was er sprake van (een vermoeden of dreiging van) verzuim. In het (voortgezet) speciaal onderwijs zijn de problemen naar verhouding groter. Het gaat weliswaar maar om 52 leerlingen, die echter 18% uitmaken van het totale aantal leerlingen in dit type onderwijs. In het speciaal voortgezet onderwijs gaat het om 10% leerlingen die in aanraking kwamen met de leerplichtambtenaren. Dit heeft vaak te maken met een meervoudige problematiek.

Het belangrijkste doel bij bemiddeling is het vergroten van het toekomstperspectief van de leerling, het liefst in de vorm van werk. Hiervoor wordt een startkwalificatie essentieel geacht. Een startkwalificatie is een afgeronde mbo-opleiding op minimaal niveau 1 of een overgangsrapport van 3 havo naar 3 vwo. Daartoe werken de leerplichtambtenaren samen met o.a.: de Werkgroep Uitbreiding Leerlingzorg, bureau Jeugdzorg, Trajectbureau Onderwijs Eemland, Banenplan, Openbaar Ministerie en de Raad voor de Kinderbescherming.

Uit de gegevens blijkt dat hoe ouder de leerling, hoe ernstiger het verzuim. Bij 17-jarigen gaat het vaak om absoluut verzuim, bij 16-jarigen om relatief verzuim en bij 15-jarigen om dreigend verzuim. Bij absoluut en relatief verzuim ligt de oorzaak met name in de gezinsomstandigheden. Andere oorzaken zijn motivatieproblemen, ongeoorloofde vakantie of ziekte.

Amersfoort had in het schooljaar 2002 - 2003 circa 21.500 leerplichtige of gedeeltelijk leerplichtige jongeren. Een kind is volledig leerplichtig vanaf 5 jaar tot en met het schooljaar waarin het 16 jaar wordt. Jongeren zijn gedeeltelijk leerplichtig in het schooljaar dat ze 17 jaar worden. De gemeente is verantwoordelijk voor de naleving van de Leerplichtwet. Daartoe heeft zij leerplichtambtenaren (LPA's) in dienst. Jaarlijks brengt de gemeente verslag uit over het in het afgelopen jaar gevoerde leerplichtbeleid.