Leerplichtambtenaar is er vroeg bij
datum: 23 december 2003
In het schooljaar 2002 - 2003 is het aantal meldingen van (dreigend)
schoolverzuim licht gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Bij de
helft van de meldingen gaat het om gevallen van dreigend verzuim zoals
uurtjes spijbelen. Hieruit blijkt dat de leerplichtambtenaren dus al
vroeg in actie komen om ernstiger verzuim te voorkomen.
Er zijn vier soorten van bemiddeling door de leerplichtambtenaren:
1. zij kunnen de leerling vrijstelling verlenen als de leerling een
geldige reden heeft om niet naar school te gaan, bijvoorbeeld
ziekte. Aantal vrijstellingen in 2002 - 2003: 109.
2. bemiddeling bij absoluut verzuim: de leerplichtige staat op geen
enkele school ingeschreven. Aantal meldingen: 32.
3. bij relatief verzuim: de leerling staat wel ingeschreven, maar
bezoekt de school (tijdelijk) niet of onregelmatig. Aantal
meldingen: 230.
4. bij dreigend verzuim: bijvoorbeeld 'uurtjes pikken'. Aantal
meldingen: 377.
Uit deze cijfers blijkt dat het voor de helft van de bemiddelingen
gaat om dreigend verzuim. Dat is positief aangezien de
leerplichtambtenaren dus al in een vroeg stadium in actie komen om
ernstiger verzuim te voorkomen.
De leerplichtambtenaren hebben in het schooljaar 2002 - 2003 724
leerplichtige leerlingen bemiddeld. Dat is iets meer dan vorig
schooljaar (702 bemiddelingen) en komt door een lichte stijging van
het aantal leerplichtigen. Bij 3% van de leerlingen in het voortgezet
onderwijs en 1% van de basisschoolleerlingen was er sprake van (een
vermoeden of dreiging van) verzuim. In het (voortgezet) speciaal
onderwijs zijn de problemen naar verhouding groter. Het gaat weliswaar
maar om 52 leerlingen, die echter 18% uitmaken van het totale aantal
leerlingen in dit type onderwijs. In het speciaal voortgezet onderwijs
gaat het om 10% leerlingen die in aanraking kwamen met de
leerplichtambtenaren. Dit heeft vaak te maken met een meervoudige
problematiek.
Het belangrijkste doel bij bemiddeling is het vergroten van het
toekomstperspectief van de leerling, het liefst in de vorm van werk.
Hiervoor wordt een startkwalificatie essentieel geacht. Een
startkwalificatie is een afgeronde mbo-opleiding op minimaal niveau 1
of een overgangsrapport van 3 havo naar 3 vwo. Daartoe werken de
leerplichtambtenaren samen met o.a.: de Werkgroep Uitbreiding
Leerlingzorg, bureau Jeugdzorg, Trajectbureau Onderwijs Eemland,
Banenplan, Openbaar Ministerie en de Raad voor de Kinderbescherming.
Uit de gegevens blijkt dat hoe ouder de leerling, hoe ernstiger het
verzuim. Bij 17-jarigen gaat het vaak om absoluut verzuim, bij
16-jarigen om relatief verzuim en bij 15-jarigen om dreigend verzuim.
Bij absoluut en relatief verzuim ligt de oorzaak met name in de
gezinsomstandigheden. Andere oorzaken zijn motivatieproblemen,
ongeoorloofde vakantie of ziekte.
Amersfoort had in het schooljaar 2002 - 2003 circa 21.500
leerplichtige of gedeeltelijk leerplichtige jongeren. Een kind is
volledig leerplichtig vanaf 5 jaar tot en met het schooljaar waarin
het 16 jaar wordt. Jongeren zijn gedeeltelijk leerplichtig in het
schooljaar dat ze 17 jaar worden. De gemeente is verantwoordelijk voor
de naleving van de Leerplichtwet. Daartoe heeft zij
leerplichtambtenaren (LPA's) in dienst. Jaarlijks brengt de gemeente
verslag uit over het in het afgelopen jaar gevoerde leerplichtbeleid.
Gemeente Amersfoort