Oudkerk diskwalificeert zich als wethouder onderwijs
Dinsdag 23 December 2003 - 12:50
Bron: Nederlands Dagblad
door Marc van de Geer en Joël Voordewind
Het Nederlandse onderwijsbestel bestaat voor het grootste deel uit
bijzonder onderwijs. Dat is in Amsterdam niet anders. Hoe zou dat nou
zo gekomen zijn? Blijkbaar omdat veel Nederlanders zich bij dat
onderwijs thuisvoelen en er ook graag werken.
Om dan uit de mond van een wethouder van onderwijs te vernemen dat al
deze scholen eigenlijk ongewenst zijn, is uiterst pijnlijk. Met zijn
opmerkingen, vorige week naar aanleiding van het rapport over de As
Siddieqschool voor islamitisch basisonderwijs, heeft Oudkerk zich
gediskwalificeerd als wethouder voor het hele Amsterdamse onderwijs.
Een praktijkvoorbeeld kan enige verheldering brengen in de
consequenties van Oudkerks denken. In Amsterdam-Zuidoost staat sinds
1988 een evangelische basisschool. Deze school, de Morgenster,
verzorgt onderwijs aan kinderen van 28 nationaliteiten. Evangelisch
onderwijs staat midden in de samenleving en vervult een belangrijke
rol in de integratie en emancipatie van de minderheden die er onder de
ouders zijn (Surinamers, Ghanezen, Antillianen, etc.). Op vele
terreinen vormt de school een afspiegeling van de samenleving waarin
zij een plaats heeft. De ouders van de kinderen op de Morgenster zijn
uitkeringsgerechtigd, bouwvakker of topmanager, eigenaar van een
vernieuwde Bijlmerflat of woonachtig in de laagbouw van Holendrecht en
hebben ook te maken met vandalisme, junks in het metrostation, of
hebben zorgen over de laagconjunctuur. Het enige onderscheidende
aspect is hun christen-zijn.
Hoewel de onderwijsinspectie beweert dat er met islamitisch onderwijs
niets mis is, de vrijheid van onderwijs in artikel 23 van de Grondwet
verankerd ligt en het merendeel van de scholen van bijzondere
signatuur is, moeten we in Nederland toch ons hart vasthouden als het
gaat om de vrijheid van onderwijs. Het lijkt er op dat de maatschappij
in sneltreinvaart wordt klaargemaakt voor een positieve ontvangst van
voorstellen, die ten doel hebben de vrijheid van onderwijs in te
perken of af te schaffen. Zalm deed ze, Van Boxtel, Hirsi Ali en nu
Oudkerk. Alles onder het voorwendsel dat het bijzonder onderwijs de
integratie van nieuwkomers in de weg staat en de kwaliteit van het
onderwijs aan minderheden in het bijzonder onderwijs niet gewaarborgd
is.
Voor talloze ouders zou dit betekenen dat zij hun kinderen straks niet
meer het onderwijs kunnen geven dat past bij hun geloofsovertuiging en
de daarbij passende waarden en normen. Zij zullen dan genoegen moeten
nemen met een soort verkapte openbare school, waar een soort
staatscurriculum de toon bepaalt wat wel of niet wordt onderwezen.
Hoe is het toch mogelijk dat er bestuurders zijn, van welke signatuur
dan ook, die kennelijk zo graag hun eigen opvattingen aan anderen
opdringen, dat hele groepen Nederlanders verdacht worden gemaakt omdat
hun kinderen onderwijs genieten op een bijzondere school? Hoe kan het
toch dat er mensen zijn, die zo de mond vol hebben van respect voor
waarden en normen, tegelijkertijd zo weinig historisch besef hebben
van de wortels van diezelfde waarden en normen?
Het onder druk zetten van het bijzonder onderwijs getuigt van weinig
begrip voor een respectabel deel van de Nederlandse bevolking en
draagt er niet toe bij dat onze samenleving z'n samenhang hervindt.
Het is te hopen dat er genoeg politici en maatschappelijke instanties
zullen zijn die zich teweerstellen tegen de opmars van dit neoliberale
dictaat.
Joël Voordewind is voorzitter van ChristenUnie Amsterdam. Marc van de
Geer is directielid van Evangelische Basisschool de Morgenster in
Amsterdam
---