Gemeente De Ronde Venen

Welstandsnota De Ronde Venen
23-12-2003

De nieuwe woningwet die met ingang van 1 januari 2003 in werking is getreden, geeft gemeenten de mogelijkheid een eigen welstandbeleid te voeren. Om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken, moet een welstandsnota opgesteld worden. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een dergelijke nota op te stellen. De gemeente heeft samen met Architectenwerk Twan Jütte uit Delft en de Provinciale Utrechtse Welstands Commissie een welstandsnota opgesteld. Het college adviseert de gemeenteraad de welstandsnota en de vijf bijbehorende beeldkwaliteitsplannen vast te stellen.

De welstandsnota levert beleidsregels die zijn bedoeld om bij bouwplannen een afweging te kunnen maken tussen de individuele vrijheid van inwoners en het aantrekkelijk houden van de leefomgeving. De gemeente is hiertoe verdeeld in 24 gebieden.

De leefomgeving wordt bepaald door cultuurhistorische, stedenbouwkundige en architectonische waarden en door de landschaps- en groenstructuur. Deze waarden worden door de welstandsnota benoemd en vervullen een rol bij de ontwikkeling en beoordeling van bouwplannen. Tevens worden er richtlijnen gegeven voor de inrichting van de openbare ruimte.

De beeldkwaliteitsplannen zijn gemaakt voor drie nieuwbouwgebieden (Wickelhof, Kerkelanden en Werkeiland) en twee bestaande gebieden (Dorpsstraat Mijdrecht en Linten van Vinkeveen). Voor de nieuwbouwgebieden zijn criteria opgesteld voor de architectuur van gebouwen en openbare ruimte. De beeldkwaliteitsplannen voor de twee bestaande gebieden geven vooral richtlijnen voor nieuwbouw en wijzigingen aan panden in relatie tot het behoud van (cultuur)historische waarden. De beeldkwaliteitsplannen vormen een aanvulling op de welstandsnota.

De welstandsnota is te gebruiken als een handleiding, waarbij een aspirant-bouwer of architect eerst kijkt of een beoogd bouwwerk behoort tot de veel voorkomende kleine plannen. Voor deze plannen kan met een ambtelijke toets worden volstaan. Hiervoor wordt na vaststelling van de nota door de raad een apart loket bij de balie van burgerservice in het gemeentehuis ingericht. Als een bouwplan niet tot de kleine plannen behoort, kan via een stratenregister in de welstandsnota gekeken worden tot welk gebied de straat hoort en welke criteria daar gelden.

De commissie Ruimtelijke Ordening zal de welstandsnota in februari 2004 behandelen.