Gemeente De Ronde Venen
Welstandsnota De Ronde Venen
23-12-2003
De nieuwe woningwet die met ingang van 1 januari 2003 in werking is
getreden, geeft gemeenten de mogelijkheid een eigen welstandbeleid te
voeren. Om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken, moet een
welstandsnota opgesteld worden. Het college van burgemeester en
wethouders heeft besloten een dergelijke nota op te stellen. De
gemeente heeft samen met Architectenwerk Twan Jütte uit Delft en de
Provinciale Utrechtse Welstands Commissie een welstandsnota opgesteld.
Het college adviseert de gemeenteraad de welstandsnota en de vijf
bijbehorende beeldkwaliteitsplannen vast te stellen.
De welstandsnota levert beleidsregels die zijn bedoeld om bij
bouwplannen een afweging te kunnen maken tussen de individuele
vrijheid van inwoners en het aantrekkelijk houden van de leefomgeving.
De gemeente is hiertoe verdeeld in 24 gebieden.
De leefomgeving wordt bepaald door cultuurhistorische,
stedenbouwkundige en architectonische waarden en door de landschaps-
en groenstructuur. Deze waarden worden door de welstandsnota benoemd
en vervullen een rol bij de ontwikkeling en beoordeling van
bouwplannen. Tevens worden er richtlijnen gegeven voor de inrichting
van de openbare ruimte.
De beeldkwaliteitsplannen zijn gemaakt voor drie nieuwbouwgebieden
(Wickelhof, Kerkelanden en Werkeiland) en twee bestaande gebieden
(Dorpsstraat Mijdrecht en Linten van Vinkeveen). Voor de
nieuwbouwgebieden zijn criteria opgesteld voor de architectuur van
gebouwen en openbare ruimte. De beeldkwaliteitsplannen voor de twee
bestaande gebieden geven vooral richtlijnen voor nieuwbouw en
wijzigingen aan panden in relatie tot het behoud van
(cultuur)historische waarden. De beeldkwaliteitsplannen vormen een
aanvulling op de welstandsnota.
De welstandsnota is te gebruiken als een handleiding, waarbij een
aspirant-bouwer of architect eerst kijkt of een beoogd bouwwerk
behoort tot de veel voorkomende kleine plannen. Voor deze plannen kan
met een ambtelijke toets worden volstaan. Hiervoor wordt na
vaststelling van de nota door de raad een apart loket bij de balie van
burgerservice in het gemeentehuis ingericht. Als een bouwplan niet tot
de kleine plannen behoort, kan via een stratenregister in de
welstandsnota gekeken worden tot welk gebied de straat hoort en welke
criteria daar gelden.
De commissie Ruimtelijke Ordening zal de welstandsnota in februari
2004 behandelen.