CBS

Consumenten opnieuw iets positiever

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in december met 3 punten gestegen tot -27. Dit is de tweede verbetering van het vertrouwen op rij na een jaar waarin deze indicator zich op een constant zeer laag niveau bevond. De stijging deze maand komt geheel voor rekening van de toegenomen koopbereidheid. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Koopbereidheid neemt toe
De koopbereidheid is in december voor het eerst dit jaar toegenomen. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en het doen van grote aankopen. In deze voor de consument erg dure maand is sprake van relatief sterke seizoeneffecten. Men vindt in december de tijd meestal veel ongunstiger dan in andere maanden voor het doen van grote aankopen. Na correctie voor dergelijke effecten is sprake van een stijging van de koopbereidheid met 6 punten in vergelijking met november. Consumenten zijn in december met name minder negatief gestemd over het doen van grote aankopen dan in de eerdere maanden van dit jaar. Bovendien zijn zij minder negatief over de financiële situatie van hun huishouden in de afgelopen twaalf maanden. Over de financiële situatie van hun huishouden in de komende twaalf maanden is het oordeel licht verbeterd.

Oordeel economisch klimaat stabiel
Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is in december ongeveer gelijk gebleven aan dat in november. Vorige maand was er nog sprake van een flinke verbetering van dit oordeel. Zowel de beoordeling van de afgelopen twaalf maanden als de verwachting voor de komende twaalf maanden veranderde nauwelijks.

Vertrouwen in 2003 op laagste niveau sinds 1983
In 2003 was het consumentenvertrouwen vrijwel stabiel op een zeer laag niveau. De vertrouwensindex kwam gemiddeld uit op -35, het laagste niveau sinds 1983. Het is al het derde jaar op rij dat het consumentenvertrouwen niet boven de nullijn komt.

Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand. De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens. De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten. Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen.

PB03-228
23 december 2003
9.30 uur
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht