AutoRai

23-12-2003

Mitsubishi gaat voor 9e Dakar-overwinning

Mitsubishi zet alle zeilen bij om de Dakar Rally 2004 te winnen. Op 1 januari melden zich maar liefst vier fabrieksteams aan de start van deze legendarische woestijnrally.

De autos, drie Pajeros Evolution en een Pajero, zijn tot op het bot geprepareerd. Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) heeft hierbij geput uit een ervaring van meer dan twintig jaar deelname, met acht overwinningen totaal, waarvan de laatste drie in 2001, 2002 en 2003 waren.

De Dakar Rally start in het Franse Clermont-Ferrand. De finish is op 18 januari, op het strand van Dakar, de hoofdstad van Senegal. Mitsubishi heeft sinds 1983 een onnavolgbare reputatie opgebouwd en is vast van plan die te bekronen met wederom een overwinning. De Mitsubishi Pajero Evolution is een geboren winnaar. In zijn debuutrace won deze auto, met Stéphane Peterhansel aan het stuur, de UAE Desert Challenge 2002 in Dubai. Begin dit jaar stuurde de Japanse coureur Hiroshi Masuoka zijn auto als eerste over de streep in de Dakar Rally. Voor 2004 is de lat nog hoger gelegd. De Evolution heeft een nieuwe, nog krachtigere vierliter V6-motor gekregen en talrijke technische zaken zijn aangepast.

Teamdirecteur schat kansen hoog in
Dominique Serieys, directeur van het MMSP team, koestert hoge verwachting. In april 2003, na de Rally van Tunesië, besloten we te stoppen met deelname aan het FIA Wereldkampioenschap Rallys om ons volledig te concentreren op de verdere ontwikkeling van de Pajero Evolution, aldus Serieys. In juli hebben we een serie zware tests gehouden in Marokko, waarbij verschillende nieuwe componenten en de nieuwe motor stevig aan de tand zijn gevoeld. Alle autos bleken betrouwbaar en we bereikten duidelijke verbeteringen in prestaties. Dat sterkt ons vertrouwen voor Dakar, ook al weten we dat dit een zeer moeilijke rally is en dat de competitie elk jaar weer zwaarder is. De route voor 2004 bestaat uit enkele lange en lastige etappes. Serieys prijst de talenten van de rijders: Ik ben ervan overtuigd dat we een goed team hebben. Stéphane (Peterhansel) heeft aangetoond dat hij tot de beste woestijnrally-coureurs ter wereld behoort. De winst in de UAE Desert Challenge in oktober in Dubai sterkt zijn zelfvertrouwen. Hiroshi heeft de capaciteiten en de wilskracht van een winnaar en samen met Miki (Biasion) kun je spreken van een team zeer bekwame rijders. Verder is er nog Andrea Mayer die als ondersteunende rijdster onze kansen op de overwinning verder vergroot.

Nog acht Mitsubishis van privé-teams in Dakar 2004 Mitsubishi Motors en Ralliart ondersteunen nog eens acht andere deelnemende Mitsubishis. Met uitzondering van de Mitsubishi L200 Strada, bestuurd door de voormalige Dakar-winnaar in de klasse T2, de Thai Pornsawan Siriwattanakul, zijn het allemaal Pajeros. Alle acht komen uit in de T2-klasse. Drie Pajeros zijn uitgerust met een benzinemotor en een sequentiële zesversnellingsbak. De andere zijn voorzien van een turbodieselmotor met een handgeschakelde vijfbak. MMSP heeft de autos geprepareerd en Ralliart tekent voor de logistieke ondersteuning en de service. De rijders van de zeven Mitsubishis Pajero komen uit diverse landen. Het zijn respectievelijk de Chinees Luo Ding, de Braziliaan Klever Kolberg, de Spanjaard José-Luis Monterde, de Pool Lukasz Komornicki, de uit Qatar afkomstige Nasser Saleh Al-Attiyah, de Belg Patrick Snijers en de Fransman Dominique Housieaux. Stuk voor stuk hebben ze ruime ervaring met het rijden van woestijnraces en rallys.

Mitsubishis Dakar zegereeks
Mitsubishi is het succesvolste merk in de historie van de Dakar Rally. Tot nu toe heeft de fabrikant deze uitdagende rally acht keer gewonnen. Sinds 2001 is het merk ongeslagen en in diverse jaren bezetten Mitsubishi-rijders de complete top drie, zoals in 1992, 1997, 1998 en 2002. De eerste Dakar Rally was in 1978 onder supervisie van geestelijk vader Thierry Sabine. Mitsubishi verscheen vijf jaar later aan de start en boekte in 1985 de eerste overwinning. Achter het stuur van de Pajero zat de Fransman Patrick Zaniroli en navigator was Jean da Silva. Pas in 1992 lukte het weer eerste te worden. Maar dat was meteen wel bij de wellicht meest uitputtende editie ooit. Het parcours leidde van Parijs naar Kaapstad, dwars door Afrika. Hubert Auriol leidde het legendarische Mitsubishi-team waarvan de deelnemers alle drie de podiumplaatsen vulden. Bruno Saby en navigator Dominique Serieys wonnen in 1993 en een jaar later volgde de vierde titel. Toen finishte de Japanner Kenjiro Shinozuka als eerste. Twaalf maanden daarna lukte dat Jean-Pierre Fontenay, waarmee de vijfde overwinning een feit was. Mitsubishi heeft tot 2001 moeten wachten voor de zesde titel, die de Duitse Jutta Kleinschmidt in de wacht sleepte. Ze was de eerste vrouwelijke winnaar ooit. In 2002 besteeg de Hiroshi Masuoka de hoogste trede van het podium, gevolgd door Kleinschmidt, Shinozuka en Fontenay op de plaatsen 2, 3 en 4. Het was een fraai bewijs van de dominante rol van Mitsubishi in de Dakar Rally. Masuoka heeft vorig jaar opnieuw gewonnen, gevolgd door Fontenay en Peterhansel.

Techniek in hoofdlijnen
De Mitsubishi Pajero Evolution is het resultaat van ervaring en vernieuwing, een bundel van toonaangevende techniek en kennis die is opgebouwd in twintig jaar deelname aan Dakar-rallys. De auto beantwoordt aan de Super Production car-reglementen, zoals die in 2002 zijn ingevoerd. Dat betekent onder meer dat de auto niet breder dan twee meter mag zijn en dat de uitslag van de vering niet meer dan 25 centimeter mag bedragen. Op basis van de intensieve tests in Marokko heeft Mitsubishi Motors Motor Sports een serie aanpassingen doorgevoerd. De 3,5-liter V6-motor heeft plaatsgemaakt voor een 4,0 liter versie. Deze krachtbron is trouwens leverbaar in enkele modellen die in Japan en Amerika op de markt zijn. Het gaat dan om een versie van 3,8 liter. Wij hebben hem vergroot naar 4,0 liter, aldus technisch directeur Thierry Viardot. De motor levert 270 pk, beschikt over de MIVEC variabele kleptiming van Mitsubishi en variabele inlaatkanalen. Het stabilisatiesysteem op de Pajero Evolution is gelijk aan dat we gebruiken in het Wereld Rally Kampioenschap, zegt Viardot. Het systeem verhoogt de stabiliteit bij het nemen van bochten en zorgt ervoor dat de Evolution zich gedraagt als een WRC-auto. Dat komt vooral van pas op bijzonder bochtige trajecten, smalle wegen en bij de traditionele proloog. En heel belangrijk, we kunnen met het systeem de stabilisatoren aanpassen aan bijzonder hobbelige wegen of aan het rijden in zandduinen. Verder zijn wijzigingen doorgevoerd in de wielophanging, die succesvol zijn beproefd in de UAE Desert Challenge in oktober. Het gaat om minutieuze veranderingen, zoals veerverhoudingen en schokdemperkoeling. Verder is de rolkooi versterkt ter hoogte van de voorruitstijlen en het dak. Veel componenten die we gebruiken in de Dakar Rally, zoals aandrijfassen, hebben we ook toegepast in Dubai om er zeker van te zijn dat ze betrouwbaar zijn. Behalve een wat luidruchtig differentieel op de auto van Miki Biasion hadden we geen enkel ander mechanisch ongemak in de UAE Desert Challenge, vertelt Viardot.

Mitsubishi past op alle deelnemende autos in de Dakar Rally Brembo-remmen toe. De remschijven zijn groter en sterker dan de eerdere exemplaren, en hebben minder last van hitte. Verder worden BF Goodrich-banden gebruikt. De brandstoftank met een inhoud van 500 liter is gebleven en het minimumgewicht van de auto bedraagt 1.825 kg, precies volgens het technische reglement van de Dakar Rally.