Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Model

Verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004

Model Verslag over de Uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004, zoals bedoeld in artikel
7, tweede lid van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ, Bbz 2004

's Gravenhage,
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)

Model Verslag over de Uitvoering IOAW/IOAZ/Bbz 2004 als bedoeld in artikel 7, tweede lid, van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004.

Algemeen

In artikel 54 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), in artikel 54 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en in artikel 54 van het besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) wordt de informatieverstrekking over de IOAW, IOAZ en Bbz 2004 aan de minister geregeld.

Bij de opzet van het Model Verslag over de Uitvoering IOAW/IOAZ/Bbz 2004 heeft SZW ernaar gestreefd de informatie-uitvraag in het kader van de verantwoording te verminderen ten opzichte van voorgaande jaren.
De gemeente behoeft alleen informatie te verstrekken als het financieel beslag van de tekortkomingen (bij de onderdelen 1A en 1B) de norm van 5% van de totale uitgaven en ontvangsten IOAW/IOAZ/Bbz 2004 overschrijdt. Bij onderschrijding volstaat voor dat onderdeel de Bestuurlijke Verklaring. Bij de algemene rechtmatigheidsonderdelen (onderdeel
1C) moeten alle geconstateerde fouten gerapporteerd worden.

De kostenopgave, waarvoor het kasstelsel van toepassing is, dient verplicht te worden ingevuld.

Onderdeel 1

De gemeente behoeft alleen verantwoordingsinformatie te geven als de totale omvang van de financiële tekortkoming(en) de norm van 5% van het totaal aan uitgaven en ontvangsten IOAW/IOAZ/Bbz 2004 overschrijdt. De totale omvang van de financiële tekortkoming wordt berekend aan de hand van onderdeel 1A (Rechtmatigheid financieel ) en onderdeel 1B (Financiële onzekerheden).

De verantwoordingsinformatie over de onderdelen 1A, 1B en 1C dient te worden verstrekt volgens de tabellen in de bijlage van het model Verslag.

Onderdeel 1A:

Rechtmatigheid financieel

De financiële omvang van de geconstateerde tekortkomingen dient hierbij geëxtrapoleerd te worden naar het totaal van de massa per afzonderlijke wet of besluit.

Onderdeel 1B:

Financiële onzekerheden

De financiële omvang van de geconstateerde tekortkomingen dient met behulp van de forfaitaire percentages, zoals aangegeven in artikel 9 van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004, berekend te worden en gespecificeerd te worden naar wet of besluit.

Onderdeel 1C:

Algemene Rechtmatigheidsonderdelen.

Onderdeel 1C is een kwalitatief verantwoordingsonderdeel. Aan de hand van specifieke aandachtspunten in de bij dit Model Verslag behorende Handreiking kan de gemeente na gaan of zij een rechtmatigheidstekortkoming moet verantwoorden. Indien er bij een rechtmatigheidsonderdeel sprake is van een tekortkoming dient de gemeente hierover altijd verantwoordingsinformatie te verstrekken.

Onderdeel 2: Bestuurlijke mededeling


1.a Het college van burgemeester en wethouders verklaart dat de in het Verslag opgenomen informatie wel / niet* deugdelijk wordt weergegeven en dat wel / niet* aan de eisen van een rechtmatige uitvoering is voldaan (financiële tekortkomingen en financiële onzekerheden bedragen niet meer dan 5%).

1.b Het college van burgemeester en wethouders verklaart dat er geen / wel* kwalitatieve onrechtmatigheden zijn in de algemene rechtmatigheidsonderdelen.
1.c Het college van burgemeester en wethouders verklaart dat de IOAW, de IOAZ en het Bbz
2004 (of op onderdelen) niet / bewust1 "contra legem" worden uitgevoerd.

Toelichting tekortkomingen rechtmatige uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (indien 5% norm wordt overschreden en er kwalitatieve onrechtmatigheden zijn geconstateerd).

Toelichting op de onderdelen van de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004, voor zover deze bewust "contra legem" worden uitgevoerd. Tevens vermelding van de financiële omvang van de tekortkoming(en) waarbij sprake is van bewust "contra legem"-uitvoering

Datum:

Ondertekening:

De Burgemeester
De Voorzitter**

De Secretaris


* Doorhalen wat niet van toepassing is

** Ondertekening is afhankelijk van het feit of er sprake is van een eventuele samenwerking in WGR verband

Bijlage bij het Model Verslag over de Uitvoering IOAW/IOAZ/Bbz 2004

Verantwoording van Rechtmatigheid wanneer sprake is van tekortkomingen. Onderstaande overzichten 1A en 1B hoeven alleen te worden ingevuld als de totale financiële omvang van de tekortkomingen en onzekerheden voor alle drie de wetten tezamen de norm van 5% van de totale uitgaven en ontvangsten overschrijdt.

Rechtmatigheid financieel

De financiële omvang van de geconstateerde tekortkoming dient hierbij geëxtrapoleerd te worden naar het totaal van de massa per afzonderlijke wet of besluit.


1A Rechtmatigheid financieel

Rechtmatigheidstekortkomingen IOAW IOAZ Bbz 2004 financieel financieel financieel Recht op uitkering
Handhaven van verplichtingen
Volledigheid/juistheid terugvordering
Volledigheid/juistheid verhaal
Buiteninvorderingstelling
Incassoactiviteiten

Financiële onzekerheden

De financiële omvang van de geconstateerde tekortkoming(en) dient met behulp van de forfaitaire percentages als bedoeld in artikel 9 van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ, Bbz 2004 berekend te worden en gespecificeerd te worden naar wet of besluit.


1B Financiële onzekerheden

Rechtmatigheidstekortkomingen IOAW IOAZ Bbz 2004 o.b.v. forfaitaire % o.b.v. forfaitaire % o.b.v. forfaitaire % Volledigheid onderzoeken
Tijdigheid onderzoeken
Volledigheid/juistheid besluit tot toekenning

Onderdeel 1C bestaat uit kwalitatieve rechtmatigheidsonderdelen die alleen hoeven te worden ingevuld als er een tekortkoming wordt geconstateerd.


1 C Algemene Rechtmatigheidsonderdelen (kwalitatief)

Onderdeel Tekortkomingen / opmerkingen Cliëntenparticipatie
Uitvoering door derden

Handreiking behorende bij het Verslag over de Uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004 als bedoeld in artikel 7, tweede lid, van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004

Algemeen

De opzet van het concept Model Verslag over de Uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004 is waar mogelijk in overeenstemming gebracht met het Model Verslag WWB 2004.

Het uitgangspunt bij de rechtmatigheid in het Model Verslag IOAW, IOAZ en Bbz 2004 is dat er alleen informatie moet worden verstrekt als er tekortkomingen worden geconstateerd. In het kader van rechtmatigheid wordt er onderscheid gemaakt tussen financiële fouten, financiële onzekerheden en kwalitatieve rechtmatigheidsonderdelen. Bij financiële fouten en financiële onzekerheden hoeft de gemeente geen informatie te verstrekken als het totaal van de financiële fouten en financiële onzekerheden beperkt blijft tot 5% van het totaal aan uitgaven en ontvangsten van de drie bovengenoemde wetten. In dat geval volstaat de Bestuurlijke mededeling.
Hierop geldt een uitzondering indien sprake is van tekortkomingen die voortkomen uit een besluit van het gemeentebestuur om de wet of het besluit op een of meer onderdelen bewust niet of in strijd met wet- en regelgeving uit te voeren. In een dergelijk geval dient het college van burgemeester en wethouders in de Bestuurlijke mededeling hierop een toelichting te geven.

Het uitgangspunt bij de rechtmatigheid is dat alle geconstateerde fouten moeten worden vertaald in een bedrag ten opzichte van de massa per wet of besluit. De financiële onzekerheden worden met behulp van de forfaitaire percentages, zoals aangegeven in artikel 9 van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ, Bbz
2004, financieel vertaald (onderdeel 1B).
Naast financiële fouten en financiële onzekerheden zijn algemene rechtmatigheidsonderdelen te onderscheiden. Deze zijn van kwalitatieve aard en daardoor niet uit te drukken in geld (onderdeel 1C).

Bij de Bestuurlijke mededeling (verklaring van rechtmatige uitvoering) door het college van burgemeester en wethouders geldt een norm van 5% van het totaal aan uitgaven en ontvangsten van de IOAW, IOAZ en Bbz 2004 tezamen, waarbij de uitgaven en ontvangsten van de drie afzonderlijke wetten bij elkaar opgeteld worden. Onder uitgaven en ontvangsten worden alleen die uitgaven en ontvangsten verstaan die te maken hebben met de toepassing van bevoegdheden die zijn vastgelegd in voorschriften van de IOAW, IOAZ en Bbz.

Foutencompensatie, bijvoorbeeld in situaties waarbij ten onrechte te veel dan wel te weinig aan uitkering is verstrekt, is niet toegestaan. In beide situaties zijn het fouten die gecumuleerd moeten worden.

De verantwoordingsinformatie over de onderdelen 1A, 1B en 1C wordt verstrekt volgens de tabellen in de bijlage van het model Verslag.

De Handreiking geeft toegesneden informatie voor de accountantscontrole en de accountantsverklaring bij het Verslag over de uitvoering IOAW-, IOAZ- en Bbz 2004. Hierdoor is het controle- en rapportageprotocol IOAW, IOAZ en Bbz 2004 in omvang beperkt.

Onderdelen 1A, 1B en 1C : Rechtmatigheid

De verantwoordingsinformatie over onderdelen 1A, 1B en 1C wordt verstrekt volgens de tabellen van de bijlage bij het model Verslag.

Onderdeel 1A
Rechtmatigheid financieel

Recht op uitkering
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ:

-kring van rechthebbenden (IOAW/IOAZ artikelen 5 en 6)
-voorwaarden voor het recht op uitkering (IOAW/IOAZ artikelen 5, 6, 7 en 8)
-hoogte van de uitkering (IOAW/IOAZ artikelen 9 en 10)
-geldend maken van het recht op uitkering (IOAW/IOAZ artikelen 11 t/m 17 en 19)

Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004:

-kring van rechthebbenden (Bbz 2004 artikel 2, WWB artikelen 3 en 4)
-voorwaarden voor het recht op uitkering (Bbz 2004 artikelen 2 en 6 t/m 34, WWB artikelen 1 en 19 t/m 30)

-hoogte van de uitkering (WWB artikelen 19 t/m 30)
-geldend maken van het recht op uitkering (Bbz 2004 artikelen 35 t/m 37, WWB artikelen 17, 42, 43 en 54, Abw artikel 70)

Handhaven van verplichtingen
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ:

-maatregelverplichting gemeente(IOAW/IOAZ artikel 20)
-administratieve boete (IOAW/IOAZ artikelen 20a t/m 20f)
-bevordering gebruik voorzieningen(IOAW/IOAZ artikel 34)
-verplichtingen arbeidsinschakeling (IOAW/IOAZ artikel 37)
-ontheffingen (IOAW/IOAZ artikel 37a)

Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004:

-maatregelverplichting gemeente (Abw artikel 14)
-administratieve boete (Abw artikelen 14a t/m 14f)
-verplichtingen arbeidsinschakeling, bevordering zelfstandig bestaan en leveren jaarcijfers (Bbz 2004 artikel 38)

-verplichtingen geldlening en borgtocht (Bbz 2004, hoofdstuk 5, §2)

Volledigheid/juistheid terugvordering
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ:

-terugvordering (IOAW/IOAZ artikelen 25 t/m 28)

Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004:

-terugvordering (Bbz 2004 artikel 12, 2e lid onderdeel c en hoofdstukken 5 en 6)

Volledigheid/juistheid verhaal
Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004:

-verhaal (WWB hoofdstuk 6, §6.5)

Buiteninvorderingstelling
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ:

-buiteninvorderingstelling (IOAW/IOAZ artikel 25 lid 4 en artikelen 25a t/m c)

Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004:

-buiteninvorderingstelling (Bbz 2004 artikel 44 lid 2)

Incassoactiviteiten
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ:

-incassoactiviteiten (IOAW/IOAZ artikel 27)

Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004:

-incassoactiviteiten (WWB artikel 60 lid 1 en 2)
-incasso bedrijfskapitaal (Bbz 2004 artikelen 39, lid 2, 40 en 41, lid 5 en 6)

Onderdeel 1B
Financiële onzekerheden Volledigheid onderzoeken
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ:

-volledigheid onderzoek (IOAW/IOAZ artikelen 13, 14, 16, 17, 37, 37a en 41)

Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004:

-volledigheid onderzoek (Bbz 2004 artikel 35, WWB artikelen 17 en 53a/Abw artikel 66)

Tijdigheid onderzoeken
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ/Bbz 2004:
-tijdigheid onderzoeken (Rau IOAW, IOAZ en Bbz 2004 artikel 2)

Volledigheid/juistheid besluit tot toekenning
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ:

-volledigheid/juistheid besluit (IOAW/IOAZ artikel 18)

Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004:

-volledigheid/juistheid besluit (Abw artikel 70)

Onderdeel 1C
Algemene Rechtmatigheidsonderdelen

Cliëntenparticipatie:
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW/IOAZ: (IOAW/IOAZ artikel 42) Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004: (WWB artikel 47)

Uitvoering door derden
Aandachtspunten voor verantwoording IOAW:(IOAW artikel 34) Aandachtspunten voor verantwoording IOAZ:(IOAZ artikelen 34 en 59e t/m 59h ) Aandachtspunten voor verantwoording Bbz 2004: (Bbz 2004 artikel 2 lid 1, lid 3 sub b en artikel 56 t/m 59)

Onderdeel 1C is een kwalitatief verantwoordingsonderdeel. Aan de hand van de specifieke aandachtspunten in bovenstaande tabel kan de gemeente na gaan of er wel of niet aan de

rechtmatigheidsnormen wordt voldaan. Indien er bij een rechtmatigheidsonderdeel sprake is van een tekortkoming zal hierover verantwoordingsinformatie moeten worden gegeven.

Onderdeel 2: Bestuurlijke mededeling

De Bestuurlijke mededeling (verklaring van rechtmatige uitvoering) door het college van burgemeester en wethouders vormt in het kader van de rechtmatigheid de kern van het Verslag IOAW, IOAZ en Bbz 2004.

Bij de Bestuurlijk mededeling door het college van burgemeester en wethouders geldt een norm van 5% van het totaal aan uitgaven en ontvangsten van de IOAW, de IOAZ en het Bbz
2004 tezamen.

Wanneer de financiële fouten en de financiële onzekerheden de 5% van het totaal aan uitgaven en ontvangsten van IOAW, IOAZ en Bbz 2004 tezamen niet overschrijden hoeft de gemeente geen gedetailleerde verantwoordingsinformatie te geven en volstaat de verklaring in de Bestuurlijke mededeling.

Over de algemene rechtmatigheidsonderdelen wordt bij geconstateerde tekortkomingen altijd verantwoordingsinformatie gegeven. Worden er echter geen tekortkomingen geconstateerd, dan volstaat de verklaring in de Bestuurlijke mededeling.

In de Bestuurlijke mededeling verantwoordt het college van burgemeester en wethouders tevens dat de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 (of op onderdelen) niet of bewust "contra legem" worden uitgevoerd.
Hoewel de foutentolerantie die besloten ligt in artikel 8, eerste lid, van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz betrekking heeft op de uitvoering van de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 tezamen, ongeacht de oorzaak van de tekortkoming, laat dit onverlet dat de volgens opgave van burgemeester en wethouders ten laste gebleven kosten buiten aanmerking blijven indien sprake is van tekortkomingen die voortkomen uit een besluit van het gemeentebestuur om de wet of het besluit op een of meer onderdelen bewust niet of in strijd met wet- en regelgeving uit te voeren. Dit betekent dat het college van burgemeester en wethouders de kosten, die verband houden met de bewust gekozen "contra legem"-uitvoering, gekwantificeerd moet verantwoorden. Dit geldt ook indien het financieel beslag van de tekortkomingen minder bedraagt dan 5% van het totaal aan uitgaven en ontvangsten van de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 tezamen.