Controle- en rapportageprotocol
IOAW, IOAZ en Bbz 2004
Controle- en rapportageprotocol IOAW, IOAZ en Bbz 2004, zoals bedoeld in artikel 7,
derde lid van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ, Bbz 2004
's Gravenhage,
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Bijlage bedoeld in artikel 7, derde lid, van de Regeling financiering en verantwoording
IOAW, IOAZ en Bbz 2004
CONTROLE- EN RAPPORTAGEPROTOCOL 2004
IOAW, IOAZ en Bbz 2004
De krachtens artikel 54, derde lid, van de IOAW, artikel 54, derde lid van de IOAZ en artikel
54 van het Bbz 2004 te stellen regels inzake de accountantsverklaring bij het verslag over de
uitvoering en het onderzoek dat resulteert in de accountantsverklaring IOAW, IOAZ en Bbz
2004
Inleiding
De IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 worden door, dan wel onder, verantwoordelijkheid van
het college van burgemeester en wethouders uitgevoerd.
Na afloop van ieder jaar legt het college van burgemeester en wethouders verantwoording af
over de uitvoering van de hier bedoelde wetten door middel van een verslag over de
uitvoering.
Het verslag omvat mede de kostenopgaven van de ten laste van de gemeente gebleven kosten.
Daarnaast is een bijlage opgenomen waarin verantwoording wordt afgelegd over de
rechtmatigheid wanneer er sprake is van tekortkomingen en het oordeel van de gemeenteraad
over de verantwoordingsinformatie wordt gegeven.
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor de tijdige inzending van het
verslag en de daarop betrekking hebbende accountantsverklaring. Deze verklaring wordt
afgegeven op basis van een onderzoek dat met inachtneming van het ter zake vastgestelde
controle- en rapportageprotocol is uitgevoerd.
Het door het college van burgemeester en wethouders ingediende verslag moet zijn voorzien
van de verklaring van de accountant belast met de in artikel 213 van de in de Gemeentewet
voorgeschreven controle omtrent de getrouwheid van het verslag over de uitvoering inclusief
de kostenopgaven.
Voor de financiële informatie is het kasstelsel van toepassing.
De bij de gemeente fungerende accountant geeft door middel van de accountantsverklaring
een oordeel over de getrouwheid van de in het verslag over de uitvoering opgenomen
informatie en over de rechtmatigheid van de wetsuitvoering.
Indien de accountantsverklaring niet goedkeurend is, dan dient de accountant de materiële
tekortkomingen op een vervolgblad bij de accountantsverklaring toe te lichten. Een
uitgebreidere toelichting wordt gegeven in het rapport van bevindingen. Kwalitatieve fouten
die niet van invloed zijn op de strekking van de accountantsverklaring, maar die wel de
voorgeschreven rapportagetolerantie overschrijden dienen ook te worden vermeld in het
rapport van bevindingen.
In het rapport van bevindingen kan de accountants gebruik maken van en verwijzen naar het
door het college van burgemeester en wethouders opgestelde verslag over de uitvoering
IOAW, IOAZ en Bbz 2004.
Het controle- en rapportageprotocol 2004 IOAW, IOAZ en Bbz 2004 heeft de volgende
indeling:
1. Algemene uitgangspunten
1.1. Het accountantsonderzoek
1.2. Het verslag over de uitvoering, de accountantsverklaring en het rapport van
bevindingen
1.2.1 Het onderwerp van onderzoek
1.2.2 De reikwijdte van de accountantsverklaring
1.2.3 De te hanteren toleranties
1.2.4 De rapportagevoorschriften
1.2.5 Het rapport van bevindingen
2. Kostenopgaven IOAW, IOAZ en Bbz 2004
3. Accountantsverklaring IOAW, IOAZ en Bbz 2004
Bijlage als bedoeld in
Model accountantsverklaring IOAW, IOAZ en Bbz 2004
1. ALGEMENE UITGANGSPUNTEN
1.1 Het accountantsonderzoek
Het onderzoek door de accountant omvat:
a) de getrouwheid van de in het verslag over de uitvoering opgenomen informatie.
b) de rechtmatigheid van de wetsuitvoering
1.2 Het verslag over de uitvoering en de accountantsverklaring
1.2.1. Het onderwerp van onderzoek
Het onderzoek richt zich op de getrouwheid van de informatie over de wetsuitvoering en de
rechtmatigheid van de uitvoering alsmede naar de hiermee verband houdende verantwoorde
bedragen op titel van de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 zoals deze in het verslag over de
uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004 zijn verantwoord.
Uitgangspunt bij deze toets zijn de normen zoals die ontleend worden aan de hierna
genoemde wet- en regelgeving:
1. IOAW / IOAZ;
2. Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;
3. Vreemdelingenbesluit;
4. Inkomensbesluiten IOAW / IOAZ;
5. Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften IOAW, IOAZ en Bbz 2004;
6. Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004;
7. Maatregelenbesluit Abw, IOAW en IOAZ;
8. Invoeringswet Wet werk en bijstand;
9. Besluit boeten sociale zekerheidswetten;
10. Regeling terugvordering geringe bedragen.
In het verslag over de uitvoering rapporteert de gemeente tekortkomingen als deze boven de
tolerantiegrenzen uitkomen.
Onderdeel 2 bestuurlijke mededeling is geen onderwerp van onderzoek
1.2.2 De reikwijdte van de accountantsverklaring
De accountantsverklaring heeft betrekking op de getrouwheid van de in het verslag
opgenomen informatie en over de rechtmatigheid van de wetsuitvoering (onderdeel 1, de
bijlage en de kostenopgave). De accountantsverklaring heeft geen betrekking op onderdeel 2
(de bestuurlijke mededeling) van het verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004.
1.2.3 De te hanteren goedkeuringstoleranties
Voor de financiële rechtmatigheid (getrouwheid en de rechtmatigheid van de wetsuitvoering)
inzake onderdeel 1, de bijlage van het verslag over de uitvoering en de kostenopgave geldt
een goedkeuringstolerantie van 5% over de som van de uitgaven en de ontvangsten van de
IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 tezamen.
Voor de kwalitatieve onderwerpen in onderdeel 1C Algemene rechtmatigheidsonderdelen
IOAW, IOAZ en Bbz 2004 is het aan de accountant om te oordelen of het verslag over de
uitvoering van de gemeente een getrouwe weergave geeft van de wetsuitvoering waaronder de
rechtmatigheid.
Ontvangsten, uitgaven en kwalitatieve informatie zijn rechtmatig indien deze tot stand zijn
gekomen overeenkomstig de onder 1.2.1 vermelde wet- en regelgeving.
Foutencompensatie is niet toegestaan; bijvoorbeeld in situaties waarbij ten onrechte teveel dan
wel te weinig aan uitkering is verstrekt. In beide situaties is het een fout die gecumuleerd
moet worden.
1.2.4 De accountantsverklaring
De controle van het verslag over de uitvoering 2004 wordt afgesloten met een
accountantsverklaring voor de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004. De accountantsverklaring
omvat een oordeel over de getrouwheid van de in het verslag over de uitvoering opgenomen
informatie en over de rechtmatigheid van de wetsuitvoering.
Voor de verklaring moet gebruik gemaakt worden van het door het ministerie verstrekte
formulier. Dit formulier is voorzien van een uniek kenmerk per gemeente.
Indien de verklaring een niet goedkeurende strekking heeft, (bij overschrijding van de
tolerantie en/of bij een niet getrouwe weergave van de feitelijke wetsuitvoering) moet op het
vervolgblad de motivering worden opgenomen. In het rapport van bevindingen wordt een
uitgebreidere toelichting gegeven op de geconstateerde fouten die tot een niet goedkeurende
accountantsverklaring hebben geleid.
Voor de motivering van de strekking van de accountantsverklaring mag worden verwezen
naar het verslag over de uitvoering.
1.2.5 Het rapport van bevindingen
In het rapport van bevindingen wordt (indien van toepassing) ingegaan op:
· een nadere uitgebreide toelichting op een niet goedkeurende accountantsverklaring;
· de fouten (inclusief kwantificering) die hebben geleid tot het overschrijden van de
voorgeschreven rapportagetoleranties.
De rapportagetoleranties voor de gemeente zijn:
· bij de algemene rechtmatigheidsonderdelen 0%;
· bij de financiële tekortkomingen en financiële onzekerheden (onderdeel 1A en
1B van het verslag) 5%. Deze tekortkomingen en onzekerheden moeten dan in
totaal groter zijn dan 5% van de uitgaven en ontvangsten van de IOAW, de
IOAZ en het Bbz 2004 tezamen.
In het rapport van bevindingen (dat bij de accountantsverklaring wordt gevoegd) wordt over
de geconstateerde fouten in het verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004
gerapporteerd alsmede over de oorzaken van deze fouten. De fouten moeten worden
gekwantificeerd.
Indien het verslag over de uitvoering getrouw is (ook voor de weergave van de
rechtmatigheid) dan kan de accountant in het rapport van bevindingen gebruik maken van en
verwijzen naar het door de gemeente opgestelde verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en
Bbz 2004.
De accountant dient voor de rapportage van de aangetroffen fouten het verslag over de
uitvoering te volgen. Dit betekent bijvoorbeeld dat als er een onrechtmatigheid is
geconstateerd in de hoogte van de uitkering dit vermeld wordt bij onderdeel 1A
"Rechtmatigheid financieel", onderdeel "Recht op uitkering". Voor de toetspunten per
onderdeel wordt verwezen naar de handreiking. Indien het verslag over de uitvoering getrouw
is (ook voor de weergave van de rechtmatigheid) dan kan worden volstaan met een algemene
verwijzing naar het verslag over de uitvoering en is een puntsgewijze rapportage niet
noodzakelijk. Dit is wel noodzakelijk als het verslag niet getrouw is.
Bij een niet goedkeurende accountantsverklaring dient in het rapport van bevindingen te
worden ingegaan op alle belangrijke (groepen van) fouten. Deze fouten worden gerapporteerd
conform het gestelde in de voorafgaande alinea.
2. Kostenopgave IOAW, IOAZ en Bbz 2004.
De volgende taken dienen met betrekking tot de Kostenopgave te worden uitgevoerd:
Beoordeel de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de informatie opgenomen in de
(kwartaal-, aanvullend en slot-)declaraties en stel vast dat de daarin opgenomen aantallen en
bedragen aansluiten met de gegevens in de kostenopgave en de daarbij behorende bijlagen
Vaststellen dat de in de kostenopgave en de mutatieverslagen opgenomen aantallen en
bedragen juist, volledig en tijdig zijn verantwoord en aansluiten bij de gemeentelijke
administratie terzake.
Vaststellen dat op kasbasis is verantwoord.
Vaststellen dat alle besluiten met betrekking tot terugvorderingen leningen juist, tijdig en
volledig zijn opgenomen in de mutatieverslagen bij de kostenopgave.
Vaststellen dat ten aanzien van de mutatieverslagen bij de kostenopgave:
· aansluiting bestaat met de overeenkomstige bijlage van het vorige dienstjaar;
· de toe-/afname op grond van genomen besluiten en aantallen vorderingen
overeenstemt met de gemeentelijke administratie terzake;
· de toe-/afname van vorderingenbedragen aansluit bij de onderliggende
verantwoordingen in de kwartaaldeclaraties;
· de saldi per ultimo voor zowel bedragen als aantallen juist zijn vastgesteld.
Vaststellen dat de juiste bedragen/aantallen zijn opgenomen voor:
· Toegekende uitkering 2004;
· Gebudgetteerde kostensoorten die niet vergoed zijn;
· Uitkeringsoverschot/uitkeringstekort;
· Hardheidsclausule;
· Berekende aanvullende uitkering;
· De voor rijksvergoeding in aanmerking komende t.l.v. de gemeente gebleven kosten;
· Het aantal inwoners per 01-01-2004
3. Accountantsverklaring IOAW, IOAZ en Bbz 2004
In de accountantsverklaring wordt door de bij de gemeente fungerende accountant (dit is de
accountant die is belast met de in artikel 213 van de Gemeentewet voorgeschreven controle)
een oordeel gegeven over de getrouwheid van de verantwoording en de rechtmatigheid van de
wetsuitvoering. De verklaring heeft betrekking op onderdeel 1, de bijlage van het verslag over
de uitvoering en de kostenopgave. Onderdeel 2 valt niet onder de reikwijdte van de
accountantsverklaring.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid