Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Controle- en rapportageprotocol

IOAW, IOAZ en Bbz 2004

Controle- en rapportageprotocol IOAW, IOAZ en Bbz 2004, zoals bedoeld in artikel 7, derde lid van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ, Bbz 2004

's Gravenhage,
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)

Bijlage bedoeld in artikel 7, derde lid, van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004

CONTROLE- EN RAPPORTAGEPROTOCOL 2004 IOAW, IOAZ en Bbz 2004

De krachtens artikel 54, derde lid, van de IOAW, artikel 54, derde lid van de IOAZ en artikel
54 van het Bbz 2004 te stellen regels inzake de accountantsverklaring bij het verslag over de uitvoering en het onderzoek dat resulteert in de accountantsverklaring IOAW, IOAZ en Bbz
2004

Inleiding
De IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 worden door, dan wel onder, verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders uitgevoerd.

Na afloop van ieder jaar legt het college van burgemeester en wethouders verantwoording af over de uitvoering van de hier bedoelde wetten door middel van een verslag over de uitvoering.
Het verslag omvat mede de kostenopgaven van de ten laste van de gemeente gebleven kosten. Daarnaast is een bijlage opgenomen waarin verantwoording wordt afgelegd over de rechtmatigheid wanneer er sprake is van tekortkomingen en het oordeel van de gemeenteraad over de verantwoordingsinformatie wordt gegeven.

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor de tijdige inzending van het verslag en de daarop betrekking hebbende accountantsverklaring. Deze verklaring wordt afgegeven op basis van een onderzoek dat met inachtneming van het ter zake vastgestelde controle- en rapportageprotocol is uitgevoerd.

Het door het college van burgemeester en wethouders ingediende verslag moet zijn voorzien van de verklaring van de accountant belast met de in artikel 213 van de in de Gemeentewet voorgeschreven controle omtrent de getrouwheid van het verslag over de uitvoering inclusief de kostenopgaven.

Voor de financiële informatie is het kasstelsel van toepassing.

De bij de gemeente fungerende accountant geeft door middel van de accountantsverklaring een oordeel over de getrouwheid van de in het verslag over de uitvoering opgenomen informatie en over de rechtmatigheid van de wetsuitvoering. Indien de accountantsverklaring niet goedkeurend is, dan dient de accountant de materiële tekortkomingen op een vervolgblad bij de accountantsverklaring toe te lichten. Een uitgebreidere toelichting wordt gegeven in het rapport van bevindingen. Kwalitatieve fouten die niet van invloed zijn op de strekking van de accountantsverklaring, maar die wel de voorgeschreven rapportagetolerantie overschrijden dienen ook te worden vermeld in het rapport van bevindingen.

In het rapport van bevindingen kan de accountants gebruik maken van en verwijzen naar het door het college van burgemeester en wethouders opgestelde verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004.

Het controle- en rapportageprotocol 2004 IOAW, IOAZ en Bbz 2004 heeft de volgende indeling:


1. Algemene uitgangspunten

1.1. Het accountantsonderzoek

1.2. Het verslag over de uitvoering, de accountantsverklaring en het rapport van bevindingen

1.2.1 Het onderwerp van onderzoek
1.2.2 De reikwijdte van de accountantsverklaring
1.2.3 De te hanteren toleranties
1.2.4 De rapportagevoorschriften
1.2.5 Het rapport van bevindingen


2. Kostenopgaven IOAW, IOAZ en Bbz 2004


3. Accountantsverklaring IOAW, IOAZ en Bbz 2004

Bijlage als bedoeld in
Model accountantsverklaring IOAW, IOAZ en Bbz 2004


1. ALGEMENE UITGANGSPUNTEN


1.1 Het accountantsonderzoek
Het onderzoek door de accountant omvat:
a) de getrouwheid van de in het verslag over de uitvoering opgenomen informatie. b) de rechtmatigheid van de wetsuitvoering


1.2 Het verslag over de uitvoering en de accountantsverklaring


1.2.1. Het onderwerp van onderzoek
Het onderzoek richt zich op de getrouwheid van de informatie over de wetsuitvoering en de rechtmatigheid van de uitvoering alsmede naar de hiermee verband houdende verantwoorde bedragen op titel van de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 zoals deze in het verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004 zijn verantwoord. Uitgangspunt bij deze toets zijn de normen zoals die ontleend worden aan de hierna genoemde wet- en regelgeving:

1. IOAW / IOAZ;

2. Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;
3. Vreemdelingenbesluit;

4. Inkomensbesluiten IOAW / IOAZ;

5. Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften IOAW, IOAZ en Bbz 2004;
6. Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004;
7. Maatregelenbesluit Abw, IOAW en IOAZ;

8. Invoeringswet Wet werk en bijstand;

9. Besluit boeten sociale zekerheidswetten;
10. Regeling terugvordering geringe bedragen.

In het verslag over de uitvoering rapporteert de gemeente tekortkomingen als deze boven de tolerantiegrenzen uitkomen.

Onderdeel 2 bestuurlijke mededeling is geen onderwerp van onderzoek


1.2.2 De reikwijdte van de accountantsverklaring De accountantsverklaring heeft betrekking op de getrouwheid van de in het verslag opgenomen informatie en over de rechtmatigheid van de wetsuitvoering (onderdeel 1, de bijlage en de kostenopgave). De accountantsverklaring heeft geen betrekking op onderdeel 2 (de bestuurlijke mededeling) van het verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004.


1.2.3 De te hanteren goedkeuringstoleranties
Voor de financiële rechtmatigheid (getrouwheid en de rechtmatigheid van de wetsuitvoering) inzake onderdeel 1, de bijlage van het verslag over de uitvoering en de kostenopgave geldt een goedkeuringstolerantie van 5% over de som van de uitgaven en de ontvangsten van de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 tezamen.
Voor de kwalitatieve onderwerpen in onderdeel 1C Algemene rechtmatigheidsonderdelen IOAW, IOAZ en Bbz 2004 is het aan de accountant om te oordelen of het verslag over de uitvoering van de gemeente een getrouwe weergave geeft van de wetsuitvoering waaronder de rechtmatigheid.

Ontvangsten, uitgaven en kwalitatieve informatie zijn rechtmatig indien deze tot stand zijn gekomen overeenkomstig de onder 1.2.1 vermelde wet- en regelgeving.

Foutencompensatie is niet toegestaan; bijvoorbeeld in situaties waarbij ten onrechte teveel dan wel te weinig aan uitkering is verstrekt. In beide situaties is het een fout die gecumuleerd moet worden.


1.2.4 De accountantsverklaring
De controle van het verslag over de uitvoering 2004 wordt afgesloten met een accountantsverklaring voor de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004. De accountantsverklaring omvat een oordeel over de getrouwheid van de in het verslag over de uitvoering opgenomen informatie en over de rechtmatigheid van de wetsuitvoering.

Voor de verklaring moet gebruik gemaakt worden van het door het ministerie verstrekte formulier. Dit formulier is voorzien van een uniek kenmerk per gemeente.

Indien de verklaring een niet goedkeurende strekking heeft, (bij overschrijding van de tolerantie en/of bij een niet getrouwe weergave van de feitelijke wetsuitvoering) moet op het vervolgblad de motivering worden opgenomen. In het rapport van bevindingen wordt een uitgebreidere toelichting gegeven op de geconstateerde fouten die tot een niet goedkeurende accountantsverklaring hebben geleid.

Voor de motivering van de strekking van de accountantsverklaring mag worden verwezen naar het verslag over de uitvoering.


1.2.5 Het rapport van bevindingen
In het rapport van bevindingen wordt (indien van toepassing) ingegaan op: · een nadere uitgebreide toelichting op een niet goedkeurende accountantsverklaring; · de fouten (inclusief kwantificering) die hebben geleid tot het overschrijden van de voorgeschreven rapportagetoleranties.

De rapportagetoleranties voor de gemeente zijn:
· bij de algemene rechtmatigheidsonderdelen 0%; · bij de financiële tekortkomingen en financiële onzekerheden (onderdeel 1A en
1B van het verslag) 5%. Deze tekortkomingen en onzekerheden moeten dan in totaal groter zijn dan 5% van de uitgaven en ontvangsten van de IOAW, de IOAZ en het Bbz 2004 tezamen.

In het rapport van bevindingen (dat bij de accountantsverklaring wordt gevoegd) wordt over de geconstateerde fouten in het verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004 gerapporteerd alsmede over de oorzaken van deze fouten. De fouten moeten worden gekwantificeerd.

Indien het verslag over de uitvoering getrouw is (ook voor de weergave van de rechtmatigheid) dan kan de accountant in het rapport van bevindingen gebruik maken van en verwijzen naar het door de gemeente opgestelde verslag over de uitvoering IOAW, IOAZ en Bbz 2004.

De accountant dient voor de rapportage van de aangetroffen fouten het verslag over de uitvoering te volgen. Dit betekent bijvoorbeeld dat als er een onrechtmatigheid is geconstateerd in de hoogte van de uitkering dit vermeld wordt bij onderdeel 1A "Rechtmatigheid financieel", onderdeel "Recht op uitkering". Voor de toetspunten per onderdeel wordt verwezen naar de handreiking. Indien het verslag over de uitvoering getrouw is (ook voor de weergave van de rechtmatigheid) dan kan worden volstaan met een algemene verwijzing naar het verslag over de uitvoering en is een puntsgewijze rapportage niet noodzakelijk. Dit is wel noodzakelijk als het verslag niet getrouw is.

Bij een niet goedkeurende accountantsverklaring dient in het rapport van bevindingen te worden ingegaan op alle belangrijke (groepen van) fouten. Deze fouten worden gerapporteerd conform het gestelde in de voorafgaande alinea.


2. Kostenopgave IOAW, IOAZ en Bbz 2004.

De volgende taken dienen met betrekking tot de Kostenopgave te worden uitgevoerd:

Beoordeel de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de informatie opgenomen in de (kwartaal-, aanvullend en slot-)declaraties en stel vast dat de daarin opgenomen aantallen en bedragen aansluiten met de gegevens in de kostenopgave en de daarbij behorende bijlagen

Vaststellen dat de in de kostenopgave en de mutatieverslagen opgenomen aantallen en bedragen juist, volledig en tijdig zijn verantwoord en aansluiten bij de gemeentelijke administratie terzake.

Vaststellen dat op kasbasis is verantwoord.

Vaststellen dat alle besluiten met betrekking tot terugvorderingen leningen juist, tijdig en volledig zijn opgenomen in de mutatieverslagen bij de kostenopgave.

Vaststellen dat ten aanzien van de mutatieverslagen bij de kostenopgave: · aansluiting bestaat met de overeenkomstige bijlage van het vorige dienstjaar; · de toe-/afname op grond van genomen besluiten en aantallen vorderingen overeenstemt met de gemeentelijke administratie terzake; · de toe-/afname van vorderingenbedragen aansluit bij de onderliggende verantwoordingen in de kwartaaldeclaraties; · de saldi per ultimo voor zowel bedragen als aantallen juist zijn vastgesteld.

Vaststellen dat de juiste bedragen/aantallen zijn opgenomen voor: · Toegekende uitkering 2004;
· Gebudgetteerde kostensoorten die niet vergoed zijn; · Uitkeringsoverschot/uitkeringstekort;
· Hardheidsclausule;
· Berekende aanvullende uitkering;
· De voor rijksvergoeding in aanmerking komende t.l.v. de gemeente gebleven kosten; · Het aantal inwoners per 01-01-2004


3. Accountantsverklaring IOAW, IOAZ en Bbz 2004

In de accountantsverklaring wordt door de bij de gemeente fungerende accountant (dit is de accountant die is belast met de in artikel 213 van de Gemeentewet voorgeschreven controle) een oordeel gegeven over de getrouwheid van de verantwoording en de rechtmatigheid van de wetsuitvoering. De verklaring heeft betrekking op onderdeel 1, de bijlage van het verslag over de uitvoering en de kostenopgave. Onderdeel 2 valt niet onder de reikwijdte van de accountantsverklaring.